Avoin luukku vastaa vanhukselle

Matala kynnys puree palveluissa. Tämä on nähty jo vaikkapa perhe- ja terveyskioskissa. Nyt samaa iloa on tyrkyllä vanhuspalveluissakin.
Vanhustyön johtaja Sirpa Ellala (vas.) ja kuntoutuksen ohjaaja Elina Vainio kertovat, että torstaisin kello 10–12 auki olevaan ikäpisteeseen on helppo piipahtaa löyhienkin kysymysten kera ja vaikka vain ohimennen. Pisteellä ei ehditä neuvoa valtavan syvällisesti esimerkiksi lomakkeita loppuun asti täyttäen, mutta tarkoitus onkin saattaa tiedon äärelle. – Palveluohjauksen ydinideologia on, että vahvistetaan vanhuksen itsenäistä toimintaa, Vainio selittää.

Vanhustyön johtaja Sirpa Ellala (vas.) ja kuntoutuksen ohjaaja Elina Vainio kertovat, että torstaisin kello 10–12 auki olevaan ikäpisteeseen on helppo piipahtaa löyhienkin kysymysten kera ja vaikka vain ohimennen. Pisteellä ei ehditä neuvoa valtavan syvällisesti esimerkiksi lomakkeita loppuun asti täyttäen, mutta tarkoitus onkin saattaa tiedon äärelle. – Palveluohjauksen ydinideologia on, että vahvistetaan vanhuksen itsenäistä toimintaa, Vainio selittää.

Ylöjärven terveyskeskuksen aulassa ammottaa ovi kutsuvasti avoimena. Huoneessa on juuri auennut vanhuksia neuvova ikäpiste.
Silti – tai juuri siksi – huoneessa pitelee hiljaista; tieto uudesta palvelusta ei ole vielä kiirinyt monen korviin tai ainakaan saanut isoja joukkoja liikkeelle. Muutama tiedonhaluinen yhtä kaikki saapuu.
Ensimmäisen vastaanottopäivän luotsin, kuntoutuksen ohjaajan Elina Vainion mieli on kuitenkin positiivisen innostunut. Toive pisteestä virisi hänelle jo kauan sitten.
– Tämä on pitkän työn tulos, hän iloitsee tarpeellisesta palvelusta.

Helppo tulla, kätevä kysäistä

Idea ikäpisteestä juontaa vuosien taa.
– Vanhusneuvosto on jo aikoinaan tehnyt aloitetta pisteen järjestämisestä, vanhustyön johtaja Sirpa Ellala taustoittaa ja ynnää, että vanhuskyselyissäkin tällaisen palvelun tarve on noussut esiin.
Jo vanhuspalvelulaki velvoittaa kunnat tarjoamaan ikääntyneelle väestölle hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukevaa neuvontaa. Sitä on tarjottu ja tietysti yhä tarjotaan vaikkapa puhelimessa tai varatulla vastaanotolla, mutta ilman ajanvarausta toimiva neuvopiste suo aivan uudenlaisen helpon tien kasvokkaispalveluun.
– Mahdollisimman matala kynnys, Ellala lausuu avainsanan:
Usein puhelimeen tartutaan tai vastaanottoaika varataan vasta, kun asia on akuutti tai kysymys loppuun mietitty. Lisäksi monelle puhelin, saati netti, on hankala avun hakuun. Ikäpisteelle sen sijaan voi piipahtaa vaikka hetken mielijohteesta, löyhänkin kysymyksen kutkutuksesta tai halusta tiedustella palveluita ennakkoon.
Ylöjärven viime vuosina nikkaroimat helposti lähestyttävät palvelut, kuten terveys- ja perhekioski, eivät suoranaisesti olleet ponnin ikäpisteelle, vaikka hyvien kokemusten myötä varmasti tukivatkin ideaa.
– Pikimmin näen ikäpisteen osana kaupungin strategiaa: matalan kynnyksen palveluita ja ihmisten osallisuuden vahvistamista, Ellala määrittelee.
Toisin kuin kioskit, ikäpiste ei sijoittunut Eloon. Terveyskeskus on näet monelle vanhukselle kauppojen, apteekin ja pankkien kupeessa polttopisteessä.
– Tarkoitus on vielä laajentaa toimintaa Viljakkalaan ja Kuruun.

Netti on usein vanhuksille hankala tiedon lähde. Ikäpisteellä ohjaajat voivat kaivaa tärkeät tiedot netin syövereistä. – Tulossa on myös kaksikin palveluopasta iäkkäille niin paperisina kuin nettiversioina, Sirpa Ellala sanoo.

Netti on usein vanhuksille hankala tiedon lähde. Ikäpisteellä ohjaajat voivat kaivaa tärkeät tiedot netin syövereistä. – Tulossa on myös kaksikin palveluopasta iäkkäille niin paperisina kuin nettiversioina, Sirpa Ellala sanoo.

Ei lisäkulu kaupungille

Yhdeksi taustatekijäksi Ellala mainitsee koulutetun henkilökunnan. Kun osaamista kerran on, sitä kannattaa valjastaa moneen suuntaan.
Näinpä ikäpiste ei tuo kaupungin kassaan lisälovea. Se solahtaa osaksi jo olemassa olevan henkilökunnan työpanosta, varsinkin kun vanhustyön organisaatiota vuodenvaihteessa järjesteltiin muutenkin uudelleen.

Piste saattaa ratkaisujen alkuun

Mistä vanhus saisi siivousapua? Mistä saa apuvälineitä? Voiko ihminen ostaa vanhemmilleen palveluita ja saada niistä verohuojennusta?
Vaikkapa tällaisin kysymyksin voi pujahtaa ikäpisteeseen. Niihin etsitään yksilöllisiä neuvoja. Aina ei esimerkiksi kannata tarjota julkista palvelua, koska yksityinen voikin olla halvempi.
Kaikki neljä ohjaajaa neuvovat palveluasioissa, mutta kullakin on myös erikoisosaamisalueensa, ja ohjaajat vuorottelevat pisteen luotseina.
Pitkällistä apua, kuten lomakkeiden täyttöä kohta kohdalta, ei välttämättä ehditä antaa, mutta tarkoituksena onkin auttaa alkuun, tiedon ja keinojen äärelle.
– Voimme tietysti varata vielä yksilöllisen ohjauskäynnin, Vainio huomauttaa.
Piste ottaa vastaan niin vanhukset kuin heidän läheisensä.
– Läheinenhän on usein se, joka miettii, miten mummu tai pappa pärjää, Ellala selittää, ja Vainio kompaa, että läheisiltä tulee paljon yhteydenottoja.
Palvelu auttaa läheistä puntaroimaan vaihtoehtoja ja hankkimaan neuvoja ennen kuin tilanne äityy pahaksi.
Piste on auki torstaisin kello 10–12. Määrä tuntuu Ellalasta ja Vainiosta riittävältä, ainakin alkuun.
– Ikäpisteet ympäri Suomen toimivat yleensä tiettyinä päivinä ja tiettyinä kellonaikoina. Olisi ehkä yliresursointia, jos täällä olisi koko ajan joku, Ellala arvioi.
– Jos ilmenee tarvetta lisäpäiville, niitä suunnitellaan, Vainio lisää.
Kellonaikaa ei kuitenkaan sorvattu työssä käyvien läheisten etujen mukaan, koska palvelu suunniteltiin pääasiassa vanhusten näkökulmasta ja koska moni läheinenkin on eläkeläinen.

Avajaiset alkulämmittelyn jälkeen

Ikäpisteen avajaisia vietetään vasta 30. huhtikuuta. Siinä vaiheessa ohjaajilla on jo kokemusta kertoa kunnolla toiminnasta.
Jäykästä seremoniasta ei ole kyse, vaan ohjaajat esittelevät pistettä tilanteen mukaan, ja varsinaista neuvontaakin saa.
Pisteen aikatauluja on julkaistu vasta kevään verran, mutta avajaisiin lupaillaan jo syksynkin kuvioita. Vanhuspalvelukaksikon silmissä piste onkin tullut pysyäkseen.
– Missään vaiheessa ei ole puhuttu, että se olisi vain kokeilu. Toivotaan, että ihmiset löytävät sen, niin siitä tulee pysyvä, Vainio toteaa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?