Massiivinen rakennushanke vuoti julkisuuteen

Keikylästä Ylöjärven uusi vetonaula

Ylöjärven ydinkeskustan kehittäminen on saamassa yllättävän käänteen. Juuri ilmi tulleiden tietojen mukaan kaupunki aikoo rakennuttaa Keijärven etelärannalle kokonaan uuden kaupunginosan, Keikylän.
Veden päälle rakentuvasta alueesta kaavaillaan Pirkanmaan hulppeinta turistirysää. Hankkeen toisena veturina on S-ryhmä, jonka suunnitelmissa on avata Keikylään jättimäinen kylpylähotelli.
– Aiesopimukset hotellista ja isosta uimarannasta ovat jo valmiina. Yhtiömme on täysin sitoutunut tähän projektiin, S-ryhmän kehityspäällikkö Ari-Pekka Rilli sanoo.

[HUOMIO, LUKIJAT: tämä juttu on Ylöjärven Uutisten vuoden 2015 aprillipila]

Keijärven perinnemaisemaa katsotaan lähivuosina näin upeasta kylpylähotellista. Ylöjärven kaupungin ja S-ryhmän yhteisestä suurhankkeesta, Keikylästä, kaavaillaan Pirkanmaan johtavaa viiden tähden lomakohdetta. Alueelle suunnitellaan tuotavan jopa tekopalmuja. (Havainnekuva: Insinööritoimisto Brandt)

Keijärven perinnemaisemaa katsotaan lähivuosina näin upeasta kylpylähotellista. Ylöjärven kaupungin ja S-ryhmän yhteisestä suurhankkeesta, Keikylästä, kaavaillaan Pirkanmaan johtavaa viiden tähden lomakohdetta. Alueelle suunnitellaan tuotavan jopa tekopalmuja. (Havainnekuva: Insinööritoimisto Brandt)

Keikylän ensimmäisen vaiheen rakennustyöt on määrä aloittaa jo tulevana kesänä. Alueen suunnittelusta vastanneen kaavoitusarkkitehti Kari Urmas Ravellin mukaan hanketta on valmisteltu salassa jo parisen vuotta.
– Aloite Keikylästä tuli Ylöjärven kaupungilta. Teknisen osaston väki oli ilmeisesti kyllästynyt aiempaan keskustan kehittämissuunnitelmaan – se ei ollut kuulemma tarpeeksi mahtipontinen, insinööritoimisto Brandtia johtava Ravelli kertoo.
– Niinpä järjestettiin ideakilpailu, jonka minun yritykseni voitti. Asiasta ei hiiskuttu julkisuuteen, koska kaupunki on ollut kovalla säästökuurilla, hän jatkaa.
Ylöjärven kaupunki on edelleen vaitonainen Keikylästä. Kaupungintalon väki ei suostu kommentoimaan Ravellin väitteitä julkisesti mitenkään.
Suunnittelijaa itseään hyssyttely ei yllätä. Ravelli on kuitenkin sitä mieltä, että hankkeesta kuuluu jo kertoa ylöjärveläisille.
– Kyse on Ylöjärven historian suurimmasta rakennusprojektista. Parhaimmillaan Keikylä voi nostaa Ylöjärven maailmankartalle, hän sanoo.
Ylöjärveläisille veronmaksajille Keikylä tulee maksamaan noin 150 miljoonaa euroa. Ravellin mukaan summa kattaa maansiirto-, infra- ja kaavoituskulut.
– Kaupunki siis rakentaa vain itse kaupunginosan – yksityinen sektori hoitaa kaiken muun. Alueelle ei ole tulossa julkisia palveluita, suunnittelija tarkentaa.
– Tarvittavat päätökset on saatu jo juntattua läpi, joten kansalaisten vastustusta ei tarvitse enää pelätä. Vaikenemisen aika on nyt ohi!

Junanraiteet järven alle

Tampere–Seinäjoki-junarata kaivetaan uuden kaupunginosan tieltä Keijärven alle. (Havainnekuva: Insinööritoimisto Brandt)

Tampere–Seinäjoki-junarata kaivetaan uuden kaupunginosan tieltä Keijärven alle. (Havainnekuva: Insinööritoimisto Brandt)

Uusi kaupunginosa muuttaa Keijärven rantaviivaa varsin radikaalisti. Maa-aineksen alle on määrä peittää noin kaksi neliökilometriä järven eteläistä osaa. Ravelli vakuuttaa, että hankkeen ympäristövaikutukset on tutkittu tarkkaan.
– Joku saattaa ihmetellä, mitä Ylöjärven vedensaannille tapahtuu, kun Saurionlähdekin peitetään. Mutta ei huolta – olemme laskeneet, että lähteen voi jättää näppärästi maanalaiseen taskuun, suunnittelija kertoo.
Alueen suunnittelussa on otettu mallia Tampereelta. Ravellin mukaan Keikylän suurin innoittaja on Näsijärven päälle rakennettava Ranta-Tampella.
– Minusta ajatus tunnelin kaivamisesta ja sen maa-aineksen käyttämisestä järven täyttöön on nerokas! Näin on tarkoitus tehdä myös Keikylässä, kaavoitusinsinööri paljastaa.
Tällä hetkellä Keijärven etelärannan halkaisee vilkkaasti liikennöity Tampere–Seinäjoki-rautatie. Kapealla kannaksella kulkevat raiteet aiotaan nyt kaivaa maan alle – pois Keikylän tieltä.
Junaliikenteelle tunneliratkaisu ei tuo harmia, sillä vanha ratalinjaus säilyy entisellään. Toisin sanoen raiteet kaivetaan Keijärven alle.
– Tiedän, tiedän: kuulostaahan tämä hankalalta, mutta vaihtoehtoakaan ei ole. Soppeenmäki on pohjavesialuetta, joten tunnelia ei lain mukaan voi kaivaa sinne. Ja raiteet eivät voi jäädä maan päällekään, koska ne eivät sovi Keikylän imagoon, Ravelli pyörittelee.
Suunnittelijan mukaan rautatietunnelin kaivaminen järven alle ei ole niin vaikeaa kuin miltä se kuulostaa. Nykytekniikalla tunnelin voi kaivaa yhtä hyvin vaikkapa vuoren läpi.
– Suomessa Helsingin ja Turun välillä on moottoritietunneli, joka alittaa järven. Se osoittaa, että ei tässä mistään poikkeuksellisesta ole kyse. Urakka on kallis mutta mahdollinen.

Perinnemaisema kohtaa luksuksen

Keikylän on määrä rakentua eteläisen Keijärven päälle. Nykyisin maanpäällisellä kannaksella kulkevat junanraiteet ohjataan uuden kaupunginosan edestä tunneliin (kuvassa punaisella). Maan päälle rakennetaan ainakin S-ryhmän kylpylähotelli.

Keikylän on määrä rakentua eteläisen Keijärven päälle. Nykyisin maanpäällisellä kannaksella kulkevat junanraiteet ohjataan uuden kaupunginosan edestä tunneliin (kuvassa punaisella). Maan päälle rakennetaan ainakin S-ryhmän kylpylähotelli.

S-ryhmän kehityspäällikkö Ari-Pekka Rilli on Keikylän suomista bisnesmahdollisuuksista innoissaan. Hänen mukaansa Ylöjärven kaupunki teki ehdottoman oikean päätöksen, kun se päätti ryhtyä ennakkoluulottomaan jättiprojektiin.
– Tämä hanke on Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen. Siksi uskomme, että alueelle satsaaminen kannattaa, Rilli myhäilee.
Kun Keikylän pohja aikanaan valmistuu, nousee sen päälle pääasiassa S-ryhmän liiketoimintoja. Yhtiö on varannut uudesta alueesta käyttöönsä lähes 80 prosenttia.
– Keikylän sydämeksi tulee viiden tähden kylpylähotelli Ylöjärven Kei. Tämä on aivan varma asia, Rilli kertoo.
– Hotellin yhteyteen rakennetaan kävelybulevardi, asiakkaiden uimaranta, Prisma ja silliravintola, kehitysjohtaja luettelee.
Keikylän lomakeitaan uskotaan kiinnostavan etenkin Lähi-idän rikkaita öljyruhtinaita. Rillin mukaan suomalainen kansallisromantiikka on ulkomailla orastavassa nosteessa.
– Kuka voisi vastustaa Mäkkylän perinnemaisemaa? Meidän hotellissamme sitä voi katsella poreammeesta samppanjaa siemaillen, Rilli kuvailee.

Infotilaisuus lehden toimituksessa

Uuden Keikylän kaupunginosan suunnitelmiin voi tutustua tänään keskiviikkona Ylöjärven Uutisten toimituksessa, osoitteessa Mikkolantie 7. Kaikille avoimessa infotilaisuudessa kaupunkilaisten kysymyksiin ovat vastaamassa kaavoitusarkkitehti Kari Urmas Ravelli ja S-ryhmän kehityspäällikkö Ari-Pekka Rilli.
Ylöjärven kaupungilta mukaan ei saatu yhtäkään edustajaa.
– Ikävä kyllä näin pääsi nyt käymään. Kaupunginjohtaja on kaupungintalon ainoa henkilö, joka on valtuutettu kertomaan Keikylästä. Hänellä on kuitenkin tiettävästi muutto kesken, Rilli pahoittelee.
K. U. Ravelli ja A.-P. Rilli toivovat, että infotilaisuus houkuttelee paikallislehden toimitukseen runsaasti yleisöä. Tapahtuma alkaa tänään kello 14.
– Valitsimme tilaisuuden pitopaikaksi Ylöjärven Uutiset, koska toimituksen ikkunasta näkee näppärästi Keijärvelle, miehet kertovat.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?