Nuorten lukiolaisten liikeidea on ehdolla Suomen parhaaksi

Hylsy korvaan ja menoksi

Ylöjärveläinen yrittäjyys elää ja voi hyvin. Tämän osoittavat omalta osaltaan Ylöjärven lukion Y-linjalla opiskelevat Lassi Pohjonen, Kai Kleemola, Lassi Järvensivu ja Sami Salakari.
16-vuotiaat pojat perustivat helmikuussa yrityksen, joka kilpailee pian koko Suomen parhaan nuorisofirman tittelistä. Bullet Beats -nimisen yhtiön liikeidea on sangen omalaatuinen.
– Teemme kustomoituja kuulokkeita luotien hylsyistä, pojat tiivistävät.
Onko tässä Suomen paras nuorten liikeidea? Ylöjärven lukion Y-linjalla perustetun Bullet Beats -yhtiön poikien mielestä on.

Onko tässä Suomen paras nuorten liikeidea? Ylöjärven lukion Y-linjalla perustetun Bullet Beats -yhtiön poikien mielestä on.

Erikoiselta kuulostavan idean taustalla on innokas metsästysharrastaja Kai Kleemola. Tappikankaan ampumaradan vakiokävijäksi tunnustautuva nuorukainen pohti, voisiko aseita ja musiikkia yhdistää luontevalla tavalla.
– Tällaisen idean sitten keksin. Kanadassa joku oli jo kaupannut hylsykuulokkeita, mutta vain sivutoimisesti ja hirveän korkealla hinnalla, Kleemola kertoo.
Liikekumppani Sami Salakari nyökkäilee. Hänen mukaansa Inspire to Make -nimiset kanukkikuulokkeet maksavat reilusti yli 100 euroa, mutta ylöjärveläiset Bullet Beatsit vain kolmisenkymppiä.
– Tarkka hinta riippuu hylsyn koosta. Perusmallimme tehdään 0,44 kaliiperin Smith & Wesson -revolverihylsyistä, Salakari selvittää.
Toistaiseksi yrittäjänelikolla on olemassa vasta kaksi kuulokeparin prototyyppiä. Ne he kokosivat maaliskuun alussa juuri ennen Tampereella järjestettyä nuorten yrittäjien alueellista kilpailua.
Nopealla aikataululla toteutettu näprääminen kannatti. Bullet Beatsin liikeidea oli kilpailun tuomariston mielestä koko Pirkanmaan paras.
– Kohta lähdemme Helsinkiin kilpailemaan Suomen parhaan nuorten yrityksen tittelistä. Pakko myöntää, että yllätys oli aika suuri, pojat nauravat.

Väliaikaista ja opettavaista

Lassi Pohjonen (vas.), Kai Kleemola, Lassi Järvensivu ja Sami Salakari ovat nuoret Bullet Beats -yrityksen takana. Ylöjärven lukion Y-linjalla opiskelevat pojat palkittiin taannoin Pirkanmaan alueellisilla NY-messuilla loistavasta liikeideasta.

Lassi Pohjonen (vas.), Kai Kleemola, Lassi Järvensivu ja Sami Salakari ovat nuoret Bullet Beats -yrityksen takana. Ylöjärven lukion Y-linjalla opiskelevat pojat palkittiin taannoin Pirkanmaan alueellisilla NY-messuilla loistavasta liikeideasta.

Bullet Beatsin ohella paikkaa Helsingin kansalliseen finaaliin tavoitteli lähes 30 muuta pirkanmaalaista NY-yritystä. NY on alle 21-vuotiaille nuorille luotu yhtiömuoto, jonka koordinoinnista vastaa voittoa tavoittelematon Nuori Yrittäjyys ry.
Ylöjärvellä uusia NY-yrityksiä perustetaan vuosittain alle kymmenen. Käytännössä kaikki niistä liittyvät jollakin tavalla lukion yrittäjyys- eli Y-linjaan.
Myös Bullet Beats syntyi opiskelun ohessa.
– Tämä firma on meille osa ensimmäisen vuoden lukio-opintoja. NY-yrityksen pitäminen on meille kurssi, joka pitää suorittaa, pojat kertovat.
Sami Salakari sanoo avoimesti haaveilevansa jo nyt yrittäjän urasta. Hänelle Bullet Beats toimii hyvänä simulaationa yrityselämän arjesta.
– NY-yritykset ovat väliaikaisia, mutta meillä on tässä omaa rahaa pelissä. Mitään starttirahoja tai avustuksia emme toiminnallemme saa, Salakari toteaa.
– Olemme jo nyt oppineet vaikka mitä yrityksen pitämisestä. On pitänyt pyöritellä papereita, laskea budjetteja ja suunnitella myyntipuheita. Niin, ja tietysti tehdä ne kuulokkeet, Lassi Järvensivu komppaa.
Hylsy-yrittäjien tukena bisneksen alulle laittamisessa ovat olleet koulutuskeskus Valon opettajat. Heiltä nuorukaiset saavat kysyä apua aina, kun tarve on.
– Firmamme on pystyssä näillä näkymin ensi jouluun asti. Sen jälkeen Bullet Beatsia saatetaan jatkaa esimerkiksi osuuskuntana, jos tuotteillemme näyttää olevan kysyntää, Lassi Pohjonen juttelee.

Tähtäin jo EM-kisoissa

Lähiviikkoina nuoret yrittäjät valmistautuvat kuumeisesti edessä häämöttävään näytön paikkaan. Ennen valtakunnallisia NY-suurmessuja Bullet Beats aikoo koota ensimmäisen sataprosenttisesti toimivan kuulokeparinsa.
– Niin, meiltähän on toistaiseksi palkittu vasta liikeidea, Lassi Pohjonen naurahtaa.
– Kiinnostusta kuulokkeita kohtaan on kuitenkin jo aika paljon. Olemme ottaneet vastaan tilauksia, joten tuotteitakin pitää alkaa pian valmistaa, hän jatkaa.
Yhden Bullet Beats -kuulokeparin tuottaminen on yrittäjänelikolle hyvin edullista. Hylsyjä on saatu lahjoituksina, ja muokattavia nappikuulokkeita saa halvalla eBaysta.
Bullet Beatsin liikeideaa on kehuttu ekologiseksi, trendikkääksi ja innovatiiviseksi. Pojat uskovat, että bisneksellä on elinmahdollisuuksia myös NY-projektin päättymisen jälkeen.
– Nuoret voivat olla näistä kiinnostuneita, samoin metsästäjät. Lisäksi ideamme on sellainen, jonka voi nähdä toimivan yhtä hyvin ulkomailla kuin Suomessa, yrittäjät järkeilevät.
Valtakunnallinen NY-kilpailu on Bullet Beatsille äärimmäisen kova testi. Kisassa on mukana kymmeniä loistavia yritysideoita kaikkialta Suomesta. Voittajalle on luvassa maineen ja kunnian lisäksi edustuspaikka nuorten yrittäjien EM-kisoihin Berliiniin.
– Helsinkiin lähdetään voittamaan! Kyllä nälkä on kasvanut syödessä, pojat uhoavat nauraen.

Ny-yritykset

Mitä: opiskelijoiden muodostamia määräaikaisia harjoitusyrityksiä
Tarkoitus: työelämätaitojen ja yrittäjyyden oppiminen opiskeluaikana
Toiminta: kuin oikeissa yrityksissä – tarjoavat asiakkailleen tuotteita ja palveluita
Rahoitus: yrittäjien omat varat
Hallinnoiva taho: Nuori yrittäjyys ry

Lähde: ny-yritys.fi

Snapbackeista aikakauslehteen

Neljän lukiolaispojan perustama Bullet Beats ei ole suinkaan ensimmäinen ylöjärveläinen NY-yritys, joka on edennyt valtakunnallisten messujen loppukilpailuun. Yrittäjyyspainotteisen lukion menestys NY-kisoissa on ollut viime aikoina erittäin komea.
Vuodesta 2012 lähtien Ylöjärven Y-linjalla perustetuista NY-yrityksistä vähintään yksi on päässyt Uskalla Yrittää -nimeä kantaviin ”SM-kisoihin” joka vuosi. Kirkkain kruunu on toistaiseksi jäänyt saavuttamatta.
Menestyneet yritysideat ovat olleet keskenään hyvin erilaisia. Palkittuja nuoria on yhdistänyt sopivan markkinaraon haistaminen, innokas asenne ja aito palo yrityksen kehittämistä kohtaan.
Vuonna 2012 Ylöjärven lukion lippua piti korkealla Importations NY, joka toi maahan jääkiekon NHL-joukkueiden snapback-lippiksiä. Seuraavana vuonna menestystä niittivät kynsien lakkaus- ja koristelupalveluita tarjonnut Dream Nails NY ja elektroniikkatarvikkeita kaupannut Multi-Function NY.
Vuosi sitten valtakunnalliseen finaaliin selvitti tiensä puolestaan journalistinen tuotos nimeltä YOLO. You only live once NY:n ideana oli tehdä trendikästä aikakauslehteä nuorille. Hanketta vetäneet viisi reipasta lukiolaistyttöä palkittiin Pirkanmaan NY-messujen parhaina myyjinä.
Kaikkien edellä mainittujen ylöjärveläisyritysten taival päättyi pian valtakunnallisen NY-finaalin jälkeen. Uskalla Yrittää -loppukilpailun kärkisijoille yltäneistä muista yrityksistä kourallinen on onnistunut jatkamaan liiketoimintaansa myös kisan jälkeen.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?