Ylöjärven Nordea uudistuu urakalla – kassapalvelut loppuivat viime viikolla

Ei enää rahaa tiskiltä

Viime kesänä raskaat yt-neuvottelut käynyt Nordea-pankki panee toimintatapojaan ronskisti uusiksi. Erityisen paljon muutoksia nähdään Ylöjärvellä, jossa remonttiin ovat joutuneet palveluiden lisäksi konttorin tilat.
– Lyhyesti sanottuna emme enää jatkossa käsittele käteistä rahaa. Sama palvelu-uudistus päätettiin tehdä kerralla seitsemässä muussakin Pirkanmaan Nordeassa, konttorinjohtaja Matti Fagerlund kertoo.
– Lisäksi olemme parhaillaan remontoimassa kiinteistöämme perusteellisesti. Asiakkaille se näkyy perinteisen tiskin poistumisena ja neuvottelupaikkojen määrän kasvuna, hän jatkaa.
Ylöjärven Nordeaa luotsaavan Matti Fagerlundin mukaan perinteisiin kivijalkakonttoreihin tullaan tänä päivänä pääasiassa neuvontapalvelujen takia. Käteistä rahaa tarvitsevat suuntaavat yleensä pankkiautomaateille. – Kassapalvelujen loppuminen on tietysti haikeaa, mutta toisaalta tätä päivää, Fagerlund näkee.

Ylöjärven Nordeaa luotsaavan Matti Fagerlundin mukaan perinteisiin kivijalkakonttoreihin tullaan tänä päivänä pääasiassa neuvontapalvelujen takia. Käteistä rahaa tarvitsevat suuntaavat yleensä pankkiautomaateille. – Kassapalvelujen loppuminen on tietysti haikeaa, mutta toisaalta tätä päivää, Fagerlund näkee.

Viimeisen kerran Ylöjärven Nordeasta sai kassapalveluja viime viikon perjantaina. Mahdollisuus laskujen maksuun, käteisen rahan nostoon ja kasvokkain tapahtuviin talletuksiin ei houkutellut paikalle enempää näiden palvelujen käyttäjiä kuin viikon muinakaan pankkipäivinä.
– Niin, näitä palveluita meiltä ei enää jatkossa saa. Myöskään valuutan vaihto ei ole konttorissamme enää mahdollista, konttorinjohtaja Fagerlund summaa.
– Syynä tälle muutokselle on yksinkertaisesti kysynnän hiipuminen. Fyysisissä konttoreissa asioidaan vuosi toisensa jälkeen entistä vähemmän. Merkittävin lasku on ollut nähtävillä juuri kassapalveluissa, joita käyttää enää noin kaksi prosenttia asiakkaistamme, hän perustelee.
Nordean uudet tuulet eivät tulleet asiakkaille yllätyksenä. Yhtiö ilmoitti palveluidensa uudistuksesta Pirkanmaan toimipisteissään jo runsas kuukausi sitten. Ylöjärven konttorin lisäksi Nordea lopettaa käteisen käsittelyn myös Virtain, Mänttä-Vilppulan, Oriveden, Hämeenkyrön–Kyröskosken, Pirkkalan, Lempäälän ja Akaan toimipisteissään.
Nokialla, Sastamalassa, Kangasalla ja Valkeakoskella kassapalvelut sen sijaan säilyvät entiseen malliin. Fagerlundin mukaan tämä on luonnollista.
– Nuo neljä konttoria ovat hyvin erilaisia Ylöjärven Nordeaan nähden. Nokialla esimerkiksi on koko Pirkanmaan yksikkömme – johon Tampereen Nordeat eivät kuulu – suurin pankki, siis eräänlainen lippulaivamme, Fagerlund tietää.
– Sastamalan, Kangasalan ja Valkeakosken konttorit puolestaan sijaitsevat sen verran kaukana Tampereen palveluistamme, että niissäkin kassapalvelut ovat perusteltuja, hän lisää.
Fagerlund korostaa, etteivät Pirkanmaan Nordean palvelu-uudistukset liity suoraan yhtiössä viime kesällä käytyihin yt-neuvotteluihin. Pirkanmaalla väen vähennykseen ei ole toistaiseksi tarvetta.
– Osaavia työntekijöitä tarvitaan yhä, koska muiden palveluiden kysyntä ei ole laskussa. Nykyiset asiakasneuvojamme toimivat jatkossa aiempaa enemmän opastamis- ja neuvontatöissä, joita kyllä riittää, konttorinjohtaja kertoo.

Sulkemisesta ollaan kaukana

Kotimainen pankki- ja rahoitusala on elänyt viime vuosina suurten mullistusten aikaa. Palveluita on uudistettu ja toimintoja tarkasteltu muuallakin kuin Nordeassa. Ylöjärvellä tämä näkyi viimeksi toukokuussa, kun parhaiten vakuutusyhtiönä tunnettu LähiTapiola yhdisti pankkipalvelunsa S-Pankin kanssa. Nykyään LähiTapiolan pankkiasiakkaat saavat siis palvelunsa S-Pankin toimipisteissä.
Viime vuonna Danske Bank puolestaan lopetti fyysisen konttorinsa Ylöjärvellä kokonaan. Matti Fagerlund ei usko, että Nordea olisi lähdössä puutarhakaupungista ainakaan vielä pitkään aikaan. Ei, vaikka yhtiö on parhaillaan laittamassa lappua luukulle Parkanossa, Ruovedellä ja Punkalaitumella.
– Kyllähän jo se, että meidän tiloissamme tehdään isoa remonttia, kertoo että Ylöjärvellä on Nordean mielestä valoisa tulevaisuus, hän näkee.
Nykyään monikansallisessa omistuksessa olevalla pankilla on puutarhakaupungissa pitkät perinteet. 1980-luvulla Suomen Yhdyspankkina Soppeenmäessä aloittaneen rahalaitoksen toimitilat ovat tulleet tutuiksi jo parille sukupolvelle ylöjärveläisiä.
Alkusyksystä lähtien tiloista on ollut avoinna kuitenkin vain murto-osa. Fagerlundin mukaan konttori käy läpi suurinta muutostaan miesmuistiin.
– Asiakasneuvottelupaikkojen määrä kasvaa rajusti, ja työntekijöiden erilliset työhuoneet poistuvat, konttorinjohtaja kertoo.
– Muutoksilla vastataan tämän päivän tarpeisiin. Tiimityö on 2010-luvun pankkikonttoreissa olennaisen tärkeää, ja kaikenlaista neuvontaa kysytään paljon, hän täsmentää.
Nyt puoliksi suljettuina olevat toimitilat auennevat asiakkaille uudistuneina lähikuukausien aikana. Matti Fagerlund on uusista tuulista innoissaan.
– Konttorimme entinen pohjaratkaisu on peräisin 1980-luvulta, joten se oli jo aikakin uusia.

”Muutama teki johtopäätöksensä”

Ylöjärven Nordeaa kolmisen vuotta luotsannut Fagerlund tietää, että kassapalvelujen häviäminen on joillekuille asiakkaille kova paikka. Käteisasioita ovat tottuneet hoitamaan tiskillä etenkin ikäihmiset.
– Heistäkin tosin suuri osa käyttää jo sujuvasti nettipankkia ja automaatteja. Heille, joilla tämä ei ole vielä ollut hallussa, olemme opettaneet niitä parhaamme mukaan, Fagerlund kertoo.
– Useimmat ovat ymmärtäneet, miksi tämä muutos joudutaan tekemään. Muutama on sitten tehnyt tilanteesta omat johtopäätöksensä, hän muotoilee.
Soppeenmäen perinteikkäässä kivijalkakonttorissa viime viikon perjantaina piipahtaneet Nordean asiakkaat eivät halunneet kommentoida pankkinsa uudistusta Ylöjärven Uutisille suuntaan tai toiseen. Useimmat kävijät saapuivat omien sanojensa mukaan paikalle laina-asioiden hoitamisen vuoksi.
– Korvaamme kassapalveluita parhaamme mukaan. Käteistä tarvitseville yrityksille meillä on jatkossa tarjolla turvallinen vaihtorahalokerikko ja yksityisasiakkaille aivan uusi rahantalletusautomaatti. Lisäksi puhelinpalvelumme on laajentunut ympärivuorokautiseksi, eli apua kyllä löytyy, Fagerlund selvittää.
– Tähän suuntaan on alallamme menty kovaa vauhtia jo yli kymmenen vuotta. Kun keski-ikäiset ottivat nettipankin käyttöön 2000-luvun alussa, konttoreiden merkitys alkoi muuttua, hän päättää.

+++++
Mitä palveluita sinä pankiltasi odotat? Kerro mielipiteesi allaolevassa kommenttikentässä!

Kassapalveluja tarjoavat pankit Ylöjärvellä

Osuuspankki: Mikkolantie 1 (Tampereen Seudun OP) ja Kauppatie 11 (Kurun OP).
Säästöpankki: Mikkolantie 2 (Aito Säästöpankki) ja Mikkolantie 11 (Säästöpankki Sinetti).
POP Pankki: Riihitie 1 (Jämijärven Osuuspankki, Viljakkalan konttori).
S-pankki: Lähdevainiontie 1 (S-marketin asiakaspalvelupiste) sekä Asemantie 2, Kauraslaaksontie 2, Kauppatie 1–3 ja Metsäkyläntie 20 (Sale-kauppojen asiointipisteet).

Lähde: pankkien kotisivut

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?