Onnibusin Möttö: ”Ylöjärvi oli lisäpalvelu, jota ei voinut jatkaa”

Tampereen pysäkit veivät voiton

Kauppakeskus Elon pihalla on ollut viime viikon alusta lähtien hieman tavallista hiljaisempaa. Ostoskeitaan pääovelta monta kertaa päivässä startannut bussivuoro Helsinkiin loppui virallisesti kuun vaihteessa.
Halpabussiyhtiö Onnibusin toimitusjohtaja Pekka Mötön mukaan syynä muutokseen on ulkomainen raha. Rajusti uutta rahoitusta taustalleen saanut yritys muutti konseptiaan niin, ettei siinä ole enää Ylöjärvelle sijaa.
– Suuren skottisijoituksen turvin pääsimme edistämään pitkän aikavälin visiotamme vähän odotettua nopeammin. Visioon kuuluvat selkeät, nopeat ja suorat reitit isojen kaupunkien välillä, Möttö muotoilee.
Onnibusin uudet kaksikerrosbussit eivät saavu värittämään Ylöjärven katukuvaa. Tämä onnikka kuvattiin Tampereella.

Onnibusin uudet kaksikerrosbussit eivät saavu värittämään Ylöjärven katukuvaa. Tämä onnikka kuvattiin Tampereella.

Ylöjärvellä Onnibus ehti toimia yhtäjaksoisesti noin puolitoista vuotta. Pekka Möttö kuvailee puutarhakaupungin kokemuksia kaikin puolin hyviksi.
– Kaupunkinne on ollut meille erittäin hyvä lisäpalvelu. Ajoimme jo ennestään pikavuoroa Tampereelta Helsinkiin, mutta vuoden 2012 joulukuussa laajensimme reittiä niin, että matka starttasikin jo Kauppakeskus Elon pihasta, Möttö kertaa.
Päätös puutarhakaupungin jättämisestä syntyi Onnibusin päämajassa kesäkuun aikana. Reittitarjontaansa ronskisti uudistaneessa yhtiössä tiedettiin, että heinäkuun 1. päivänä oli luvassa suuria muutoksia, mutta yksityiskohtien hiominen otti aikansa.
Puutarhakaupungin kohtaloksi koituivat lopulta Onnibusin uudet pysäkkijärjestelyt Tampereella.
– Saimme uudet liikenneluvat, joiden turvin bussimme lähtö- ja päätepysäkit siirtyivät aiempaa keskeisemmille paikoille. Nyt Onnibusin kyytiin pääsee Tampereen linja-autoasemalta ja Kalevan Prisman luota, Möttö kertoo ylpeänä.
– Ylöjärvellä jatkamisesta keskusteltiin, mutta se ei ollut teknisesti mahdollista. Lupamme muuttuivat niin, ettei vanhaa palvelua voinut enää jatkaa, hän lisää.

Asiakkaita riitti jonoksi asti

Kauppakeskus Elon pihasta lähteneistä Onnibus-vuoroista vastasi ylöjärveläinen Atro Vuolle Oy. Perinteikkään tilausliikenneyrityksen toimitusjohtaja Anne Salonen kertoo, että yhtiö olisi voinut jatkaa asiakkaiden kuljettamista pääkaupunkiin myös ilman Onnibusia. Ylöjärvi–Helsinki-reitin liikennelupa kun oli Atro Vuolle Oy:n omistuksessa.
– Ei olisi kuitenkaan ollut mitään järkeä alkaa kilpailla Onnibusin kaltaisen suuryhtiön kanssa. Niinpä luovuimme luvastamme suosiolla, Salonen selvittää.
Halvimmillaan Ylöjärveltä pääsi Vuolteen autoilla Helsinkiin parilla eurolla. Vuoroja Kauppakeskus Elon ja nykytaiteen museon Kiasman välillä kulki jopa 13 per viikko. Taukoa pidettiin ainoastaan lauantaisin.
Salosen mukaan ylöjärveläiset ehtivät ottaa halpabussimatkustamisen omakseen. Parhaimmillaan linja-autoon saattoi kivuta jopa 20 matkustajaa.
– Tämän vuoden keväällä kysyntään tosin tuli pieni notkahdus. En osaa sanoa, johtuiko se talouden yleisestä tilanteesta vai siitä uutisoinnista, joka Onnibusin ympärillä tuohon aikaan liikkui, Salonen pyörittelee.
Huhtikuussa neljä suomalaista tilausliikennöitsijää irtautui Onnibus Oy:stä ja perusti uuden halpabussiyrityksen, OnniExpress Oy:n. Irtiotto nostatti pienimuotoisen kohun ja johti yhä käynnissä olevaan oikeustaisteluun yritysten välillä.
Anne Salosen mukaan Atro Vuolle Oy:llä ei ole mitään hampaankolossa Onnibusia kohtaan.
– OnniExpressin perustaneet yhtiöt kritisoivat käsittääkseni sitä, että Onnibus siirtyi ulkomaalaisomistukseen. Meidän mielestämme maailma muuttuu ja siihen pitää sopeutua, toimitusjohtaja kommentoi.

Matinlompolo: Elolle ei ilmoitettu mitään

Toistaiseksi viimeinen halpabussimatka Ylöjärveltä Helsinkiin ajettiin viime viikon maanantaina. Samana päivänä poistettiin Kauppakeskus Elon seinässä ollut suuri Onnibus-aikataulukyltti.
Elosta vastaavan Sponda Oyj:n Timo Matinlompolon äänessä oli kuitenkin aitoa hämmästystä, kun Ylöjärven Uutiset soitti hänelle asian tiimoilta viime viikon perjantaina. Kauppakeskusjohtaja ei ollut kuullut, että Onnibus oli muuttanut vuorojaan.
– Itse asiassa meille ei ole ilmoitettu tästä yhtään mitään, hän ihmetteli.
– No, mutta harmillinen uutinenhan tämä tietysti on. Kun aloitimme yhteistyön, ajatuksenamme oli tarjota tällainen mukava lisäpalvelu Elon asiakkaille. Nyt tuo palvelu on poissa, Matinlompolo jatkoi lyhytsanaisesti.
Onnibusin toimitusjohtaja Möttö ei halua kommentoida yhtiönsä tiedotuspolitiikkaa. Hänen mukaansa kaikille osallisille kerrottiin muutoksista tavanomaiseen tapaan.
– Jokainen asiakas on meille tärkeä. Toivottavasti ylöjärveläiset Onnibus-matkaajat tulisivat kyytiimme jatkossakin, vaikka sitten Tampereelta, Möttö heittää.
– Ja vaikka nyt lähdimmekin Ylöjärveltä, olemme yhä tekemisissä paikkakuntanne kanssa. Atro Vuolle Oy liikennöi uutta Onnibusin vuoroa Tampereelta Poriin 21 kertaa viikossa, hän päättää.

Onnibusin uudet tuulet

• Suomen ensimmäisen halpabussiyhtiön Onnibusin omistusjärjestelyt muuttuivat toukokuussa merkittävästi. Skotlantilainen Souter Investments osti tuolloin suuren osan yrityksestä.
• Yhtiö vaihtoi kaupan jälkeen nimensä Onnibus Oy:stä muotoon OnniBus.com. Samalla se alkoi rekrytoida runsaasti uusia työntekijöitä.
• OnniBus.comin tavoitteena on nousta Suomen johtavaksi kaukoliikennöintiyhtiöksi. Tähän se pyrkii etenkin lisäämällä asiakkaiden reitti- ja bussinvaihtomahdollisuuksia.
• Uudistunut yhtiö siirsi lähes kaiken lipunmyyntinsä internetiin. OnniBus.com ei enää myy asiakkailleen lippuja käteisellä lainkaan.
• Ylöjärveltä ei enää pääse Onnibus-autojen kyytiin. Reittivalikoiman uudistuksessa Kauppakeskus Elon pysäkki putosi pois yhtiön listoilta.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?