Länsilinjojen toimitusjohtaja: ”Lakimuutoksen seuraukset nähdään syksyllä”

Katoavatko linja-autot sivukyliltä?

Kovalla ryminällä Suomen linja-autoalalle rynnistäneen Onnibusin toimitusjohtaja Pekka Möttö oli viime kesänä iloisella päällä. Ylöjärven Uutisille antamassaan haastattelussa Möttö totesi, että uuteen EU-asetukseen perustuva bussiyhtiöiden vapaa kilpailu on parasta, mitä kotimaisessa joukkoliikenteessä on koskaan tapahtunut.
Tamperelaisen Länsilinjat Oy:n toimitusjohtaja Terhi Penttilä on kuitenkin toista mieltä.
– Mielestäni on äärettömän kapeakatseista iloita muutoksesta vain siksi, että se on itselle eduksi. Pelkään, että kaupunkiseutujen ulkopuolella uudistus voi karsia reittejä rajusti, hän miettii.
Terhi Penttilä on johtanut Länsilinjat Oy:tä jo seitsemän vuotta. Tie perheyrityksen johtoon aukesi osin sattumalta. – Minusta piti tulla yritysverotuksen asiantuntija, mutta toisin kävi. En ole katunut päivääkään! ylöjärveläislähtöinen nainen hymyilee.

Terhi Penttilä on johtanut Länsilinjat Oy:tä jo seitsemän vuotta. Tie perheyrityksen johtoon aukesi osin sattumalta. – Minusta piti tulla yritysverotuksen asiantuntija, mutta toisin kävi. En ole katunut päivääkään! ylöjärveläislähtöinen nainen hymyilee.

Viime viikolla 75-vuotispäiviään viettänyt Länsilinjat kuuluu juuri niihin yhtiöihin, joita vastaan Pekka Möttö on julkisuudessa tavannut hyökätä. Mötön ajatusmaailmassa pitkään linja-autoalalla toimineet yritykset ovat saaneet tähän saakka toimia epäterveesti, koska niillä ei ole ollut käytännössä minkäänlaista kilpailua.
Pian tilanteeseen tulee kuitenkin muutos. Kesä-heinäkuun taitteesta eteenpäin joukkoliikenteen järjestämisen suunnittelusta vastaavat kaupunkiseutujen joukkoliikennelautakunnat ja ELY-keskukset. Lupia voivat samalla hakea kaikki tahot, jotka täyttävät vaaditut ehdot.
Terhi Penttilän mielestä uudistus tuo muassaan niin hyvää kuin huonoakin.
– Paljon kuormitetuille liikenneväleille tämä muutos on varmasti eduksi. Esimerkiksi suurten kaupunkien välisessä joukkoliikenteessä kuluttajat saavat todennäköisesti jatkossa valita entistä useampien vuorojen ja hintatasojen väliltä, toimitusjohtaja sanoo.
– Mutta miten käy niiden reittien, joissa matkustajamäärät eivät ole valtavan suuria? Mielestäni tästä asiasta keskusteltaessa pitäisi kysyä, mitä muutos tarkoittaa yhteiskunnan kannalta, hän jatkaa.
Penttilän mukaan uhkakuva ei koske vain pieniä maalaiskyliä, vaan jopa yllättävän lähellä tiivistä kaupunkiseutua sijaitsevia asuinalueita. Esimerkin hän löytää omasta yrityksestään.
– Länsilinjat on liikennöinyt jo kauan Tampereelta Helsinkiin ja liikennöi varmasti jatkossakin, koska matkustajia on paljon. Mutta siinä missä reitti on tähän mennessä lähtenyt liikkeelle Pohjanmaalta – Vaasasta, Kokkolasta tai Seinäjoelta – ei sellaiseen ole jatkossa ehkä järkeä ryhtyä, hän heittää.
Toisin sanoen lakeuksilta Helsinkiin kulkenut linja-autovuoro voi jatkossa olla pelkästään Tampere–Helsinki-välin yhteys. Pirkanmaan lounaiskulmalla sijaitsevat pienet ja keskisuuret paikkakunnat jäävät tällöin ilman palvelua.
– Tämä kesä ja ensi syksy näyttävät, miten tämän tyyppisissä tilanteissa lopulta käy. Joillakin pikkupaikkakunnilla esimerkiksi opiskelijat voivat olla ihmeissään, kun tuttu bussi ei enää viekään koululle entiseen malliin.

”Ylöjärvellä on potentiaalia”

Länsilinjojen bussit ovat tuttu näky ympäri Pirkanmaata.

Länsilinjojen bussit ovat tuttu näky ympäri Pirkanmaata.

Ylöjärvellä kasvanut ja sittemmin tamperelaistunut Terhi Penttilä sanoo kotimaisen joukkoliikenteen olevan nyt keskellä kaikkien aikojen suurinta murrostaan. Kilpailu ei kuitenkaan pelota. Pikemminkin päinvastoin.
– On ihan mielenkiintoista katsoa, millä tavalla asiat nyt etenevät. Toistaiseksihan uusia tulijoita alalla ovat vain Onnibus, OnniExpress ja Lux Express. Vanhojen toimijoiden on pitänyt nousta varpailleen, se on ihan selvää, hän pyörittelee.
Mutta miten tämä kaikki näkyy tavallisen ylöjärveläisen arjessa? Yhtä Onnibusin avaamaa Ylöjärvi–Helsinki-yhteyttä lukuun ottamatta ei vielä mitenkään, toteaa Penttilä. Länsilinjat Oy:llä on voimassa oleva sopimus Ylöjärven kaupungin joukkoliikenteen järjestämisestä vuoteen 2016 saakka. Sitä ennen uusilla tulijoilla ei ole puutarhakaupunkiin asiaa.
Kangasalla, Lempäälässä, Nokialla, Pirkkalassa ja Vesilahdella kilpailutukset on tehty ja uudet liikennöitsijät valittu. Länsilinjat pärjäsi näillä alueilla Penttilän mukaan jopa erinomaisesti.
– Saimme ajettaviksemme Kangasala–Tampere- ja Lempäälä–Tampere-reitit, eli linjat 40 ja 50. Lisäksi liikennöimme jatkossa Vesilahdelta Tampereen suuntaan, toimitusjohtaja hymyilee.
Ylöjärven kaupungin tulevaisuuden liikennejärjestelyjen osalta Penttilä ei halua ennakoida vielä mitään. On kuitenkin selvää, että yhtiö on jatkossakin kiinnostunut kuljettamaan puutarhakaupunkilaisia töihin, vapaalle ja harrastuksiin.
– Mika Periviita sanoi paikallislehdessänne, että Ylöjärveltä puuttuu bussikulttuuri. En itse näe, että asia on ihan niin. Jossakin Metsäkylässä se voi ehkä pitää paikkansa, mutta hyviä päätepysäkkejä on silti useita: Asuntila, Haavisto, Mutala…, Penttilä innostuu luettelemaan.
– Vuorentaustan siirtymisen meidän vastuultamme TKL:lle näen hyväksi asiaksi. Nyt Länsilinjat voi keskittyä nopeiden palveluiden tarjoamiseen keskemmällä Ylöjärveä asuville. Roolijako tavallaan selkeytyi, hän lisää.

”Tämä ei ole julkinen palvelu”

Aikoinaan viiden eri liikennöitsijän fuusiosta syntynyt Länsilinjat Oy ei tavoittele lähivuosina merkittävää kasvua. Muuttuvalla pelikentällä tulevaisuutta on hankala ennustaa, vaikka yhtiön luotto omaan osaamiseensa on vahva.
Hieman kärjistäen voisi sanoa, että vallan kahvaan ovat nyt joukkoliikenneasioissakin nousseet paikallispoliitikot ja -virkamiehet. He päättävät valinnoillaan, missä bussit jatkossa kulkevat.
– Koululais- ja sote-kuljetukset ovat kunnille lakisääteinen pakko, mutta muilta osin joukkoliikenteen tukeminen on täysin vapaaehtoista. Tämä ei ole julkista palvelua, toisin kuin moni saattaa joskus ajatella, Penttilä huomauttaa.
Säästökuurilla kärvistelevä Ylöjärven kaupunki on viime aikoina kiristänyt rahahanojaan kaikilla aloillaan, myös joukkoliikenteessä. Penttilän mielestä onkin varsin sopivaa, että paikkakunnan päättäjät saavat voimassa olevan Länsilinjat-sopimuksensa myötä pari vuotta hengähdysaikaa.
– Ylöjärvellä voidaan nyt rauhassa katsoa parin vuoden ajan, miten muille lähikunnille näiden muutosten keskellä käy. Tätä tietoa voidaan sitten hyödyntää, kun vastaavia päätöksiä tehdään sielläkin, toimitusjohtaja toteaa.

Länsilinjat

Mikä: vuonna 1939 perustettu tamperelainen liikennöinti- ja matkailukonserni.
Yhtiöt: Länsilinjat Oy, Länsilinjat Liikenne Oy, Länsilinjat Kaupunkiliikenne Oy, Länsilinjat Huolto Oy ja Lomalinja Oy Holiday Tours Ltd.
Toimialat: sopimusliikenne, lähi- ja maaseutuliikenne, pikavuoroliikenne, tilausliikenne, palveluliikenne ja matkatoimistotoiminta.
Liikevaihto: n. 25 miljoonaa euroa, josta liikennöinnin osuus n. 15 miljoonaa (2014).
Työntekijöitä: yli 200.

Lähde: lansilinjat.fi

Kommentit (2)

  1. Bussillakin joskus

    Kyllähän sitä toivoisi Metsäkylästäkin enemmän vuoroja. Vaan silloin kun noilla busseilla kuljen, niin eihän siellä kyydissä kovin suurta joukkoa ole. Henkilöautoja sen sijaan on lähes jokaisen talon pihassa yksi tai kaksi. Hyvä, että meillä on edes nämä vuorot – ei muitakaan palveluita täällä liiaksi liiaksi.

  2. Tuleva ex-metsäkyläläinen

    Metsäkylän viime talven bussikulkemiseni olivat tässä: M-kylä-Moisio-M-kylä talvella kun pyörä ei kulje lumessa (4×3,30€ eli 13,20€ koska ei vaihtolippuja) ja M-kylä-Tampere – M-kylä arki-iltana harrastuksiin klo 18-19.30 (2×5,50€ + pikavuoromaksu 3,30€ ellet odota 40 min eli 14,30€), lisäliikuntana aina runsaasti kävelyä metsän poikki kotiin koska klo 18.10 jälkeen Tampereelta ei ajeta M-kylän kautta. Päätin siis muuttaa muualle edullisemman ja joustavamman joukkoliikenteen likelle.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?