Ylöjärveläis-kaustislainen Lipputoimisto on pärjännyt vaikealla alalla jo pitkään

Iloisesti isojen puristuksessa

Sami Luoma teki vuonna 2008 ennakkoluulottoman ratkaisun. Kaustisen maankuulujen kansanmusiikkijuhlien taustalla vuosia vaikuttanut mies päätti tuolloin perustaa yrityksen alalle, jolla oli jo kaksi jättimäisen suurta toimijaa.
Rohkea siirto kannatti. Nykyään Pohjanmaan Lipputoimisto Oy myy tikettejä niin isoihin kuin pieniinkin tapahtumiin ympäri maan. Osasyynä menestykseen on ollut vahva kumppanuus Ylöjärven suuntaan.
Lipputoimiston toimitusjohtaja Sami Luoma viettää oman arvionsa mukaan vuodessa noin kaksi kuukautta tien päällä. Tapahtumien lipunmyyntisopimusten solmiminen vaatii ankaraa jalkatyötä. – Pääosin sopimukset syntyvät oman markkinoinnin avulla, pari viikkoa sitten Tampereella vieraillut Luoma kertoo.

Lipputoimiston toimitusjohtaja Sami Luoma viettää oman arvionsa mukaan vuodessa noin kaksi kuukautta tien päällä. Tapahtumien lipunmyyntisopimusten solmiminen vaatii ankaraa jalkatyötä. – Pääosin sopimukset syntyvät oman markkinoinnin avulla, pari viikkoa sitten Tampereella vieraillut Luoma kertoo.

Keskipohjalaisen Luoman murteesta kuulee, ettei yrittäjällä itsellään ole vahvoja siteitä Pirkanmaalle. Lipputoimisto sen sijaan on kummitellut Teivossa sijaitsevan Akun Tehtaan yritysluettelossa jo vuosia.
Paikan päällä Aurinkokujalla lipunmyyntiyhtiöstä ei kuitenkaan ole merkkiäkään. Mistä kummasta on oikein kysymys?
– Läsnäolomme Ylöjärvellä on lähinnä henkistä. Mitään käytännön toimintoja meillä ei kaupungissanne ole, Luoma selvittää hymyillen.
– Olemme kuitenkin osa Akun Tehdasta, koska Eppu Normaali Oy omistaa osan yhtiöstämme, hän jatkaa.
Erikoiselta kuulostavan järjestelyn taustat juontavat juurensa noin vuosikymmenen taa. Lähes jokaisessa maamme niemessä ja notkelmassa keikkaillut Eppu Normaali esiintyi vuonna 2005 Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla, ja Luoma oli tuolloin tapahtuman tuotantopäällikkö.
Vaikka itse keikka oli yleisömäärältään pienoinen pettymys, kontaktit Ylöjärvelle olivat sen myötä syntyneet. Niiden hedelmistä Luoma nauttii nyt oman yrityksensä kanssa.
– Etenkin Akun Tehtaan voimahahmot Aku Syrjä ja Reijo Hammar tulivat seuraavina vuosina hyvin tutuiksi. Kun sitten myöhemmin lähdin kansanmusiikkifestivaalin palveluksesta, sovimme, että pysymme jatkossakin yhteydessä, kaustislainen muistelee.
Luoman esittämä ajatus uuden lipunmyyntiyhtiön perustamisesta sai Syrjältä ja Hammarilta innostuneen vastaanoton. Kaksikko näki, että tikettejä kauppaava yritys sopisi hyvin monialaisena av-talona tunnetun Akun Tehtaan tarjontaan.
Tänä päivänä miehistä molemmat istuvat Lipputoimiston hallituksessa. Pääomistus on kuitenkin idean isällä, Sami Luomalla.
– Yhteistyö on toiminut tosi hyvin. Jos Akun Tehtaalle tulee asiakas, joka on kiinnostunut lippupalveluista, hänet ohjataan kääntymään minun puoleeni. Minä sitten saatan diilin loppuun, toimitusjohtaja kertoo.

Kahden suuren takana taistellaan

Lippualan kilpailu on Suomessa kovaa. Monikansallisessa omistuksessa olevat Lippupiste ja Lippupalvelu myyvät tiketit lähes kaikkiin maamme merkittäviin massatapahtumiin. Siis niihin, joista netotaan ne kaikista suurimmat tuotot.
Kahden jättiläisen takanakin käydään kuitenkin kamppailua elintilasta. Pienessä keskipohjalaisessa maaseutukunnassa majaansa pitävä Lipputoimisto ei Luoman mukaan ole keskisuurten tapahtumien markkinoilla yksin.
– Kilpailussa on rajuja maantieteellisiä eroja. Me emme esimerkiksi toimi vielä pääkaupunkiseudulla, koska siellä menestyminen vaatii aivan erityisen suuria ponnisteluja. Maakunnissa Lipputoimistolla on kuitenkin aika vahva asema, hän miettii.
Lippumarkkinoilla pärjäämisen salaisuudeksi Luoma mainitsee muun muassa monikanavaisuuden. Käytännössä se tarkoittaa lippujen kauppaamista muutenkin kuin kivijalkaliikkeen tiskiltä. Nettimyynnin osuus kokonaiskaupasta on nyt noin 50 prosenttia, ja se kasvaa koko ajan.
– Muutos on ollut todella nopea, eikä sitä ole voinut ennakoida. Esimerkiksi viisi vuotta sitten suomalaiset vähän pelkäsivät ostaa mitään netin kautta, mutta nyt moisesta arkuudesta ei ole tietoakaan, Luoma sanoo.
– Kivijalkaliikkeitäkin toki tarvitaan, mutta etenkin nuoret ihmiset eivät niitä enää juurikaan kaipaa. Tuotekehitystä pitää tehdä koko ajan, ja niin me teemmekin, hän lisää.

Isojen tapahtumien hinnat nousussa

Kaustisella päämajaansa pitävän Lipputoimiston asiakkaina on monta suomalaista suurtapahtumaa. Kaikkein isoimmat megakonsertit yhtiön listoilta kuitenkin puuttuvat.

Kaustisella päämajaansa pitävän Lipputoimiston asiakkaina on monta suomalaista suurtapahtumaa. Kaikkein isoimmat megakonsertit yhtiön listoilta kuitenkin puuttuvat.

Noin puolen miljoonan euron liikevaihdolla operoiva Lipputoimisto myy pilettejä muun muassa musiikkitapahtumiin, teatteriesityksiin ja urheilukisoihin. Mitään selkeää erikoisaluetta Luoma ei kuitenkaan halua firmalleen rajata.
– No, Suomen kaikista kansanmusiikkijuhlista meillä on sopimukset noin 99 prosentin kanssa, eli kieltämättä olemme aika vahvoja sillä puolella. Mutta kaikenlaista pyritään tekemään, hän miettii.
Ylöjärvellä yritys on tullut tutuksi muun muassa Teivossa vuonna 2010 järjestettyjen Kuninkuusravien lipunmyyjänä. Kiinnostavia tapahtumia on toimitusjohtajan mukaan kaikkialla Suomessa, ja niiden löytämisessä tarvitaan pelisilmää.
– Tulevaisuus näyttää kuitenkin siinä mielessä valoisalta, että esimerkiksi musiikkikeikkoja tuntuu olevan vuosi vuodelta enemmän. Myytävä ei varmasti lopu kesken, varsinkin kun levymyynnit samaan aikaan jatkavat laskuaan, hän miettii.
Luoman mukaan pääsylipun hinta koostuu tavallisesti viidestä tekijästä: esiintyjäpalkkiosta, tilavuokrasta, lipunmyyntipalveluista, tekniikasta ja markkinoinnista. Keskimääräinen asiakas ei tätä ketjua kuitenkaan tule usein ajatelleeksi.
– Ihmisiä kiinnostaa tapahtuma, ei lipunmyyntiyritys. Meidän tehtävämme on olla hyvä myyntikanava, ei mitään muuta, Luoma tiivistää.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?