Tietokonerumba ruuhkautti terveyskeskuksen

Tuore valtakunnallinen arkisto avaa lääkärille helpon tien hoidon edellyttämiin potilastietoihin. Arkistoa kuitenkin vasta rakennetaan, joten sen täyttä hyötyä on vielä odotettava. Odotusta järjestelmän sisäänajo on tiennyt potilaillekin: Ylöjärven terveyskeskus on ruuhkautunut väliaikaisesti koulutusten takia.
Potilastietojärjestelmän pääkäyttäjä ja atk-yhdyshenkilö Leena Mäenpää ja terveydenhoitaja Laura Ursinus pureutuivat uuden tietokoneohjelman pulmakohtiin viime viikolla.

Potilastietojärjestelmän pääkäyttäjä ja atk-yhdyshenkilö Leena Mäenpää ja terveydenhoitaja Laura Ursinus pureutuivat uuden tietokoneohjelman pulmakohtiin viime viikolla.

Terveyskeskuksen varauskirjat ovat tulvineet yli äyräidensä maaliskuun lopulta saakka.
Tuolloin alkaneet tietokonekoulutukset ovat syöneet työaikaa, joten vastaanotoille on jäänyt normaalia vähemmän tilaa kalenterissa.
Vanha sairauskertomusjärjestelmä oli päivitettävä, jotta terveyskeskus voi liittyä valtakunnalliseen potilastiedon arkistoon.
Keskuksen väki oli varautunut viikon tai kahden ruuhkaan. Odottamattomat ohjelmien päivitysongelmat ja ennakoitua hitaampi opettelu kuitenkin venyttivät ruuhka-aikaa.
– Kun tähän päälle tuli vielä muutamia sairauslomia, potilasjono kasautui. Nyt on ollut sellaista ruuhkaa, jota Ylöjärven terveyskeskuksessa ei ole vähään aikaan nähty. On jouduttu sanomaan eioota, vaikka yleensä meillä pääsee vastaanotolle nopeasti, avosairaanhoidon ylilääkäri Teija Lahti sanoo.
Ruuhka pullistelee varauskirjoissa, ei niinkään fyysisissä tiloissa. Toisinaan jono on tosin näyttäytynyt terveyskeskuksen käytävilläkin, kun kiireellisiä tapauksia ei ole jätetty odottamaan lääkärin vastaanottoaikaa vaan ne on ohjattu päivystykseen.
Ruuhka on pakottanut siirtämään vuositarkastuksia sekä käyttämään tavallista enemmän palveluseteleitä.
Lahden mukaan tilanne on herättänyt niin ymmärtäväisiä kuin kiukkuisen ymmärtämättömiäkin reaktioita. Ylilääkäri tuskailee tilannetta itsekin muttei pidä ruuhkaa aivan mahdottomana.
– Se on tilapäinen ja vaatii kärsivällisyyttä. Parin viikon kuluttua, toukokuun alkupuolella, meidän pitäisi jo päästä normaaliin tahtiin, Lahti arvioi.

Harkiten lääkärin pakeille

Tungos vaatii potilailta malttia.
Vuositarkastuksia ei kannata lähteä metsästämään juuri nyt, vaan ne on paras varata myöhemmin.
– Vaikkapa flunssaa olisi hyvä yrittää hoitaa kotikonstein, Lahti neuvoo.
Jos lääkäriajalle on tarve nyt, puhelimeen kannattaa tarttua rauhallisesti. Kun tavallisesti aikaa on varattava nimenomaan hoitajan soittoaikoina, nyt voi soittaa puhelinajan ulkopuolellakin. On jopa toivottavaa, etteivät kaikki soittaisi heti aamusta. Myös toimiston numeroihin saa soittaa, vaikka tavallisesti on tavoiteltava omahoitajaa.
– Jos ajan varaaja valitsee takaisinsoiton, hänen tulisi odottaa sitä eikä soittaa pian itse uudelleen.
Potilailta tarvitaan myös luottoa tilanteen purkautumiseen. Kyse ei ole terveyskeskuksen pysyvästä heikkenemisestä, vaan arki palaa koulutusten ja suman purkamisen jälkeen raiteilleen.
Henkilökunnalta tungos on vaatinut paukkuja ja pinnaa.
– Pari viimeistä viikkoa ovat olleet ihan kauheita. Aikaa näyttää menevän enemmän järjestelmän opetteluun kuin potilastyöhön, Lahti tuhahtaa.
Henkilökunta on yrittänyt keventää potilaspainetta joustamalla omahoitaja–omalääkäri-jaosta. Päivystyksessä piikeistä on ilmoitettu odotushuoneen jonottajille, jotta nämä voivat halutessaan lähteä kotiin. Venymistä ja ylitöitäkin on henkilöstöltä vaadittu.
– Kaikki ovat uupuneita ja väsyneitä.

Kattava arkisto muttei vielä

Ennen lääkärit ovat päässeet tutkimaan koneiltaan vain oman toimialueensa potilaiden tietoja.
Lääkärin on täytynyt tilata vaikkapa paikkakunnalle muuttaneen tai tilapäisesti muualla lääkärissä käyneen potilaan tietoja aiemmista hoitopaikoista.
Nyt luotava valtakunnallinen arkisto on suomalaisittain täysin uusi työkalu, jonka avulla missä tahansa maamme kolkassa työskentelevä lääkäri voi tarkastaa tarvitsemansa pohjatiedot potilaastaan. Samaa periaatetta noudattavat e-reseptit.
Arkistoa ryhdytään kuitenkin luomaan tyhjästä. Vanhat tiedot eri paikkakuntien ja lääkärikeskusten tietojärjestelmistä eivät siirry automaattisesti arkistoon, vaan niitä lisätään sinne ajan mittaan. Potilas voi myös kieltää tietojensa siirtämisen.
Mutta mitä mieltä on luoda arkisto, jonka pitäisi olla kattava mutta josta ainakin alkuun puuttuu paljon tietoa?
– Hyvä kysymys, Lahti tokaisee kriittisesti.
Mikäli arkiston tavoite ajan mittaan toteutuu ja kaikki tiedot saadaan saman sähköisen oven taa, potilasturvallisuus lisääntyy ja lääkärin työ nopeutuu: tietoa ei tarvitse etsiä yhdestä jos toisesta paikasta, ja lääkäri voi ottaa kaikki hoitoonsa vaikuttavat seikat huomioon.
– Myös potilas voi tarkastella tietojaan kotikoneelta, Lahti lisää.
Toimivaa arkistoa vastaan ylilääkärillä ei olekaan mitään. Hän myös luottaa sen tietoturvaan.
– Tietokantaan pääsyä on rajoitettu hyvin. Siinä on tarkat kirjautumiset ja rajaukset. Jotta tietoihin pääsee käsiksi, lääkärin tai hoitajan on oltava potilaaseen hoitosuhteessa. Kun tietoja käy katsomassa, niistä jää sähköinen jälki.
Lahti kuitenkin moittii ohjelmien mutkikkuutta. Harjoitteluvaiheen jälkeenkin potilastietojen kirjaaminen vie aiempaa enemmän aikaa.
– Kärjistetysti sanottuna tietojärjestelmä hankaloittaa elämäämme. Koko henkilökunnan yhteinen toive on, ettei tarvitsisi kirjata kaiken maailman koodeja, joiden syöttäminen syö aikaa.

Valtakunnalliseen arkistoon syksyllä

Potilastiedon arkisto otetaan käyttöön porrastetusti eri puolilla Suomea vuosien 2013 ja 2016 välisenä aikana. Ylöjärvi liittyy arkistoon syksyllä.
Koulutus hoidetaan ja arkistoon siirrytään puutarhakaupungissa kertarysäyksellä, jotta uusiin kuvioihin ja siten normaaliin arkeen voitaisiin hypätä mahdollisimman ripeästi.
Alkuhankaluuksista huolimatta henkilökunta ymmärtää uudistumisen tarpeen.
– Arkistoa odotamme toiveikkaina. Työntekijät näkevät sen hyödyt, mikä onkin meille kannustimena. Haluan myös kiittää henkilökuntaa. Valitusta on ollut vähän, vaikka jakso on ollut raskas.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?