Uusi lähipalvelukeskus aloitti Viljakkalassa – tiedotuksen puutetta ihmetellään

”Aika näyttää, miten hyvin tämä toimii”

Viljakkalassa astuttiin viime viikolla terveyspalveluiden uuteen aikaan. Paikallisia jo kauan palvellut Elokaaren terveyskeskus ei enää tuolloin ollutkaan auki niin kuin kylällä oli totuttu.
Ylöjärven kaupungin säästöjen vuoksi lähipalvelupisteeksi muutettu terveyskeskus palvelee viljakkalalaisia nyt enää kerran viikossa. Ja silloinkaan hoitoa ei anneta ihan kenelle tahansa.
– Ihmisillä on ollut jonkin verran väärinymmärryksiä tämän muutoksen suhteen. Puhun varmasti koko henkilökunnan puolesta kun sanon, että tiedotus ei ole onnistunut ihan täydellisesti, sairaanhoitaja Katja Niemi toteaa.
Viime viikon torstai oli Katja Niemelle ensimmäinen työpäivä Viljakkalan lähipalvelupisteessä. Itse työhuone on terveydenhoitajalle kuitenkin ennestään tuttu. – Olin Viljakkalan terveysasemalla töissä jo ennen tätä muutosta. Kyllä moni potilas on tullut vuosien mittaan hyvin tutuksi, Niemi kertoo.

Viime viikon torstai oli Katja Niemelle ensimmäinen työpäivä Viljakkalan lähipalvelupisteessä. Itse työhuone on terveydenhoitajalle kuitenkin ennestään tuttu. – Olin Viljakkalan terveysasemalla töissä jo ennen tätä muutosta. Kyllä moni potilas on tullut vuosien mittaan hyvin tutuksi, Niemi kertoo.

Niemi korostaa, ettei hän halua missään nimessä haukkua tai ryöpyttää työnantajaansa. Viljakkalalaisten vaivoja ja huolia ruohonjuuritasolla työkseen kuunteleva nainen puhuu vain asioista rehdisti, niin kuin hän ne kokee.
– Vuoden alusta asti tiedossa on ollut, että Viljakkalassa saa terveyspalveluita tässä uudessa mallissa joka torstai. Tiesimme myös, että käytössä on omahoitaja-omalääkärimalli ja ajanvaraus puhelimitse, hän selvittää.
– Mitään muuta emme ole kuitenkaan voineet kyselijöille kertoa. Tarkasti käytännön asiat selittävä tiedote julkaistiin vasta maaliskuun viimeisellä viikolla, kun muutokseen oli enää hetki aikaa, Niemi jatkaa.
Käytännössä Viljakkalan lähipalvelupisteen toiminnasta on voinut saada ennakkoon tietoa Ylöjärven terveyspalveluiden hoitohenkilökunnalta, terveyskeskuksista tai kaupungin nettisivuilta. Lehdistö ei ehtinyt kertoa viime hetkillä lähetetyn tiedotteen sisällöstä ennen kuin uusi järjestelmä oli jo käytössä.
– Sellainen käsitys tässä on, että vuosi sitten tiedotus oli vähän toimivampaa. Siis silloin, kun muualla Ylöjärvellä siirryttiin jo omalääkäri-omahoitajamalliin, joka nyt tuli tänne, Niemi miettii.
Ylöjärven johtava ylilääkäri Jussi Saarnisto myöntää, että vuosi sitten ylöjärveläisille lähetettiin etukäteen postitiedote, jossa uuden mallin kiemurat selvitettiin. Samaan ei kuitenkaan nähty olevan tarvetta Viljakkalassa, koska siellä samat lääkäri ja hoitaja ovat hoitaneet ihmisiä jo kauan.
– Väestölle on kyllä infottu, että entiset sairaanhoitaja ja lääkäri jatkavat heidän hoitamistaan myös Ylöjärven terveysasemalla. Vain hoitajan puhelinaika on nyt muuttunut, Saarnisto kommentoi.

”Paljon tottumista etenkin iäkkäille”

Viljakkalalainen Aarno Harjunen on harmissaan, että taajaman terveyspalvelut ovat nykyään vain varjo entisestä. Miestä sapettaa, että talouskurimuksessa riutuva Ylöjärvi hakee säästöjä laitakaupunkilaisten kustannuksella.

Viljakkalalainen Aarno Harjunen on harmissaan, että taajaman terveyspalvelut ovat nykyään vain varjo entisestä. Miestä sapettaa, että talouskurimuksessa riutuva Ylöjärvi hakee säästöjä laitakaupunkilaisten kustannuksella.

Lyhyesti sanottuna viljakkalalaiset ovat nykyään siis Ylöjärven pääterveysaseman asiakkaita. Heidän vaivansa hoidetaan tänä päivänä lähtökohtaisesti aina Ylöjärven pääterveysasemalla.
– Täällä Elokaaressa olemme lääkärin kanssa paikalla torstaisin. Emme kuitenkaan ota vastaan keitä tahansa, vaan ajan pitää olla varattuna ennakkoon, Katja Niemi kertoo.
Tottuminen uusiin käytäntöihin ottanee kaikesta huolimatta aikansa. Viime torstaina Elokaaressa vietettiin ensimmäistä lähipalvelupäivää, eikä sekaannuksilta vältytty.
Lähipalvelupisteen ensimmäinen potilas tuli paikalle ilman ajanvarausta ja vieläpä tuntia ennen sovittujen vastaanottoaikojen alkua.
Sairaanhoitajan joustavuuden ansiosta iäkäs mies sai hoidettua nopean terveysasiansa niin kuin pitikin. Ajanvarauspuhelimeen hoidon ohella vastaillut Niemi kuitenkin joutui muistuttamaan potilaalle, että käytännöt ovat nykyään toisenlaiset kuin ennen.
– Kaikki eivät pääse nettiin lukemaan tiedotteita, joten etenkin iäkkäälle väelle tässä saattaa olla paljonkin tottumista. Aika näyttää, miten hyvin tämä lähtee käyntiin, Niemi sanoo.
– Pääpiirteittäin kaikki on lähtenyt käyntiin ihan hyvin. Tämä tiedotuspuoli on ainoa asia, joka saattaa vähän aluksi herättää ihmetystä, hän tähdentää.

Kunnallisvalitukseen uskotaan yhä

Sairaanhoitaja Niemi on saanut työssään huomata, ettei viime vuoden lopun taistelua Viljakkalan terveyskeskuksen kohtalosta ole kylällä unohdettu. Viljakkalalaisten tappioksi kääntynyt vääntö saa monen paikallisen veren edelleen kiehumaan.
– Kyllähän sellaista puhetta kuulee. Ihmiset kuitenkin ymmärtävät hienosti, että me hoitohenkilökunnan jäsenet emme ole voineet vaikuttaa siihen asiaan, Niemi kiittelee.
Ylöjärven päätöksenteossa Viljakkala-case herätti marras-joulukuussa suorastaan myrskyn. Terveyskeskuksen tuttua toimintaa puolustamaan asettui suuri joukko kantakaupungin ulkopuolella asuvia ihmisiä. Jatkoa päivittäiselle toiminnalle haettiin niin mielipidekirjoituksin kuin adresseinkin.
Kaikki laineet eivät kuitenkaan ole vielä laantuneet. Ylöjärven kaupungin toiminnasta kunnallisvalituksen tehnyt valtuutettujen ryhmä uskoo edelleen, että terveyskeskus on mahdollista avata Viljakkalassa uudelleen.
– Valituksemme on nyt Hämeenlinnan hallinto-oikeudessa, ja kaupunki on antanut siihen vastineensa. Uskon, että oikeus antaa päätöksensä nopealla aikataululla, Teuvo Hakanen (kesk.) miettii.
Hakasen, hänen puoluetoverinsa Pekka Hietaniemen sekä perussuomalaisten Mauri Heiskan ja Matti Ylitalon allekirjoittamassa valituksessa on listattuina kymmenen syytä, joiden vuoksi valtuustossa tehty lähipalvelupistepäätös tulisi kumota. Ne ovat vielä kirkkaina valittajien mielessä.
– Esimerkiksi laskelmat, joiden mukaan kiinteistökuluissa säästetään tällä järjestelyllä, ovat tuulesta temmattuja. Elokaari on joka tapauksessa auki ja lämpimänä, vaikka hoitaja ja lääkäri ovat paikalla vain torstaisin, Hakanen jupisee.

Viljakkalan lähipalvelupiste – mitä se on käytännössä?

• Maaliskuun 31. päivästä lähtien Viljakkalan terveyskeskus on ollut Viljakkalan lähipalvelupiste.
• Viljakkala muodostaa nyt uuden omahoitaja-omalääkärialueen. Näin ollen viljakkalalaisten hoidosta vastaavat samat ihmiset kuin tähänkin asti.
• Terveyskeskuslääkärin, sairaanhoitajan tai hammaslääkärin palveluita tarvitsevien viljakkalalaisten tulee jatkossa varata aika Ylöjärven pääterveysasemalle. Lääkärin vastaanotolle ilmoittautuessa heitä palvelee läntisen palvelupiirin toimisto. Suun terveydenhuolto palvelee pääterveysaseman toisessa kerroksessa.
Viljakkalassa järjestetään joka torstai lähipalvelupäivä, jonne varataan niin ikään aika ennakkoon. Päivän vastaanotot on tarkoitettu ei-kiireelliseen toimintaan, kuten terveysneuvonta- tai terveystarkastuskäynteihin, kontrolleihin sekä liikkumisrajoitteisten potilaiden hoitoon.
• Lähipalvelupäivän aikojen antamisesta päättävät omahoitaja ja -lääkäri. Suurinta osaa viljakkalalaisista palvellaan Ylöjärven pääterveysasemalla.
• Viljakkalalaiset diabeetikot voivat hakea tarvitsemiaan hoitotarvikkeita lähipalvelupisteeltä torstaisin puolilta päivin. Tarvikkeiden nouto onnistuu myös Ylöjärven pääterveysasemalta.
• Kaikkia viljakkalalaisia palvellaan puhelinnumerossa 03 565 28035. Ajanvarauksia voi tehdä arkisin kello 8.00–9.30 ja muita asioita tiedustella kello 13.00–14.00.
Kiireellistä hoitoa vaativissa tapauksissa viljakkalalaisia palvelee Ylöjärven pääterveysasema.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?