Kanta-asiakkaat pelkäävät tyhjien tilojen karkottavan kävijöitä

Kauppakeskus käänsi eurot kotikaupunkiin

Emäntä Inkeri Paulaniemi ja erityisluokanopettaja Rakel Pikkuvirta keskittivät ostoksensa kotipaikkakunnalle, kun Kauppakeskus Elo avasi ovensa viisi vuotta sitten.
Molemmat hoitivat kauppa-asiansa aikaisemmin pääsääntöisesti Tampereella.
– Toivon, että Elo saisi suutarin, Paulaniemi sanoo.
– Hyvä ruokakauppa kaipaa kumppanikseen pitkäripaista, Pikkuvirta lisää.
Myyjä Kati Aura (vas.) sanoo, että asiakkaat ovat hyvin aktiivisia kysymään tuotteista. Inkeri Paulaniemi on ahkera ruoanlaittaja, joten hän arvostaa tasokasta elintarvikeosastoa.

Myyjä Kati Aura (vas.) sanoo, että asiakkaat ovat hyvin aktiivisia kysymään tuotteista. Inkeri Paulaniemi on ahkera ruoanlaittaja, joten hän arvostaa tasokasta elintarvikeosastoa.

Kauppakeskus Elo on palvellut ylöjärveläisiä jo viiden vuoden ajan.
Ostosparatiisin syntyminen merkitsi monelle puutarhakaupunkilaiselle isoa elämänmuutosta, kun aiemmin naapuripaikkakunnilta haetut palvelut alkoivat löytyä kotikonnuilta.
Pengonpohjassa asuva emäntä Inkeri Paulaniemi korostaa, että paljasjalkaisena ylöjärveläisenä hän siirsi heti Elon valmistuessa asioinnin kauppakeskukseen.
– Aikaisemmin kävin paljon Tampereella, hän toteaa.
Myös erityisluokanopettaja Rakel Pikkuvirta on ollut uskollinen Kauppakeskus Elon asiakas alusta lähtien.
– Meidän perheemme asioi ahkerasti Lielahdessa ennen Eloa, hän kertoo.
Paulaniemi ja Pikkuvirta vakuuttavat olevansa hyvin tyytyväisiä Elon tarjontaan.
– Viime aikoina monen liiketilan eteen on ilmestynyt kuvaverho, jossa kysytään: ”Onko tässä sinun kauppapaikkasi”. Vapaiden luukkujen määrä huolestuttaa, Rakel Pikkuvirta huokaisee.
Inkeri Paulaniemi sanoo hänelle tärkeiden kauppojen olevan hyvässä hapessa.
– Citymarket, Pentik ja Marimekko ovat vakituisia asiointikohteitani, hän tarkentaa.
Rakel Pikkuvirta kertoo asioivansa säännöllisesti Citymarketissa, Intersportissa sekä Elona-apteekissa.

Aaltoliike kauppaoloissa

Koko ikänsä Ylöjärvellä asunut Inkeri Paulaniemi muistuttaa, että paikkakunnan kaupalliset olot ovat eläneet voimakasta aallokkoa.
– On muistettava, että ylöjärveläiset ovat käyneet kautta vuosikymmenten ostoksilla Tampereella. Reissuja kutsuttiin kaupunkiasioiksi.
Jo äitinsä ja isänsä peruina Paulaniemi oppi reitit Tampereen kauppahalliin sekä tiettyihin vaatekauppoihin.
Hietasmäessä varttunut Paulaniemi muistaa ajan, jolloin pienen säteen sisällä toimi kolme puotia.
– Ne olivat Kallion, Sorvaniemen sekä Innon kaupat. Ne olivat pieniä, mutta niissä oli ihmisläheinen palvelu ja varustus, jota tuon ajan ihmiset tarvitsivat, hän miettii.
Inkeri Paulaniemi muistaa kauppakuolemien vuosikymmenet, kun myymälät haja-asutusalueilta sulkivat ovensa.
– Kirkonkylässä kävi samalla tavalla: Tuotanto ja Voima kuihtuivat pois.
Paulaniemi korostaa, että koko kauppakulttuuri on kokenut suuren muutoksen.
– Takavuosina en edes osannut kuvitella, että kaupunkiseutu täyttyy hehtaarimyymälöistä ja kymmeniä kauppoja sisältävistä kauppakeskuksista.
– Maatilan emäntänä käytin luonnollisesti paljon itse tuotettuja ja kasvatettuja elintarvikkeita. Meijeri toimitti maitojalosteita.
Inkeri Paulaniemi asuttaa nyt miehensä kanssa syytinkiläistaloa sukutilan pihapiirissä.
– Käymme kerran viikossa isosti ostoksilla. Viikolla piipahdamme kauppoihin, jos täydentämisen tarvetta ilmenee.
– Kokkaan kaikki ruoat itse. Siksi arvostan tasokasta elintarvikekauppaa. Suosin aina suomalaisia tuotteita. Niitä löytyy varsin kiitettävästi Citymarketista. Maittavaa ruokaa saa muustakin kuin kalliista fileistä ja paisteista.
Paulaniemi sanoo, että Ylöjärven Citymarket on sopivan kokoinen.
– Ei liian suuri eikä liian pieni, hän tarkentaa.
Paulaniemi käyttää yhteen kauppakeskusreissuun noin 45 minuuttia.
– Jos minulla on muita asioita kuin ruokaostokset, varaan lisää aikaa. Haluan hankkia oman kotini kaunistukseksi esineitä ja tekstiilejä. Siksi olen hyvin tyytyväinen, kun kauppakeskuksessa on Pentikin ja Marimekon myymälät, hän kiittää.
– Kun kiertelen Elon käytäviä ja poikkean eri myymälöihin,  taivastelen tavaran paljoutta. Useasti huomaan pohtivani, miten kaikki tuotteet löytävät ostajansa.
Inkeri Paulaniemi toivoo, että kauppakeskus saisi suojiinsa suutarin palvelut.
– Niille on varmasti kysyntää, hän vakuuttaa.
Paulaniemi ei tule viihtymään kauppakeskukseen.
– Mutta iloitsen siitä, että täällä tapaa tuttuja. Heidän kanssaan vaihdan mielelläni kuulumisia. Kauppareissu on sosiaalinen tapahtuma.

”Arvostan tietoa ja ystävällisyyttä”

Rakel Pikkuvirta on urheiluvälineiden suurkuluttaja. – Arvostan asiantuntevien myyjien tarjoamaa palvelua.

Rakel Pikkuvirta on urheiluvälineiden suurkuluttaja. – Arvostan asiantuntevien myyjien tarjoamaa palvelua.

Rakel Pikkuvirta kuvaa itseään erittäin uskolliseksi asiakkaaksi käyntikohteilleen.
– Perheemme asiointikäyttäytyminen on löytänyt uomansa. Hankimme ison satsin lauantaisin, ja täydennyshankintoja teemme kolme tai neljä kertaa viikossa. Silloin noudamme maitoa ja rahkaa.
– Tiimarin häviäminen kauppatarjonnasta harmittaa kovasti, hän pohtii ja toivoo, että Suomeen syntyisi vastaava monipuolinen ja edullinen askartelutarvikekauppa.
– Elosta löytyy kirjojakin, mutta perinteinen kirjakauppa olisi tervetullut, Pikkuvirta mainitsee.
– Tuntuu siltä, että liki kaikissa Elon kaltaisissa ostoskeskuksissa on Alko. Mielestäni alkoholikauppa kuuluu luontaisesti suuren päivittäistavarakaupan yhteyteen.
Hän odottaa lisäksi, että ylöjärveläiset käyttäisivät paikallisia palveluja, kun niitä kaupunkiin saadaan.
Vakioasiakas on seurannut Elon kauppojen vaihtuvuutta ja toimijoiden pois lähtemisiä.
– Liikkeiden häviäminen on surkeaa. Toivon, että Elo löytää uusia ja ylöjärveläisiä kiinnostavia kauppoja. Jos tarjonta kitistyy pieneksi, ihmiset äänestävät jaloillaan.
Pikkuvirta arvostaa kauppa-asioita hoitaessaan sujuvuutta ja nopeutta. Aikasäästöä syntyy siitä, ettei tarvitse ajaa Lielahteen.
– Elossa kaupat ovat toimivassa järjestyksessä. Niissä käynti onnistuu helposti.
Pikkuvirta pohtii, että hän voisi hankkia jopa elintarvikkeet nettikaupasta, jos järjestelmä toimisi ja kauppias toimittaisi ruokakassin kotiin.
Hän on tyytyväinen Citymarketin sortimenttien laajuuteen ja monipuolisuuteen.
– Ruokaosasto on minulle ratkaiseva, Pikkuvirta linjaa.
– Olen ahkera kotiruoan laittaja, joten arvostan tasokkaita raaka-aineita. Se, mitä lihatiskissä on tarjolla, painaa paljon vaa’assani. Saatavilla on liki koko ajan esimerkiksi lampaanlihaa, mitä arvostan suuresti, hän kiittelee.
Pikkuvirta löytää pienen kehittämistarpeen kalatarjonnasta.
– Kun tarvitsen kalaa, monesti on lähdettävä piipahtamaan Tampereen kauppahallissa.
Rakel Pikkuvirta korostaa arvostavansa myymälöissä läsnä olevia kauppiaita ja asiakkaita auliisti opastavia myyjiä.
– Citymarketissa ja Intersportissa kauppiaspariskunnilla on kasvot. He ovat läsnä.
– Myyjien asiantuntemus ja palvelualttius lämmittävät asiakkaan mieltä.
Pikkuvirta soisi, että Pirkanmaan Osuuskauppa rantautuisi Elovainiolle.
– On paljon ihmisiä, joiden asiointi keskittyy Prismaan. Kun sellainen toimisi täällä, eurot säilyisivät kotikaupungissamme. Kaupunkilaiset käyttäisivät samalla muita tarjolla olevia palveluja.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?