Talouslama on varjostanut ostoskeskuksen ensimmäistä viisivuotistaivalta – ”vuosi vuodelta on petrattu”

Elossa uskotaan kauppakeskusten tulevaisuuteen

Huhtikuussa viisi vuotta täyttävä Kauppakeskus Elo on menettänyt tänä vuonna useita keskeisiä toimijoitaan. Samaan aikaan käydään neuvotteluja uusien tulijoiden kanssa. Osa liikkeistä on kuitenkin pystynyt sopeutumaan ympäristöönsä ja rakentamaan tarpeeksi laajan asiakaskunnan, jotta ne ovat pärjänneet ostoskeskuksen ensimmäisinä vuosina – taloudellisesti vaikeista ajoista huolimatta.
Pancho Villan ravintolapäällikkö Jari Havusalmi kiittelee kauppakeskuksen hyvää yhteishenkeä yrittäjien välillä. Myös ostoskeskuksen omistajan kanssa asiat ovat sujuneet mallikkaasti.

Pancho Villan ravintolapäällikkö Jari Havusalmi kiittelee kauppakeskuksen hyvää yhteishenkeä yrittäjien välillä. Myös ostoskeskuksen omistajan kanssa asiat ovat sujuneet mallikkaasti.

Yksi tällainen yritys on tex-mex-ruokaan erikoistunut ravintola Pancho Villa. Alku ei sillekään ollut mikään paras mahdollinen, kun maailmanlaajuinen taantuma iski Suomeen aivan kauppakeskuksen avaamisen aikoihin.
– Vuokrasopimukset oli kirjoitettu jo paljon aiemmin. Joitakin huonojen aikojen merkkejä silloinkin oli ehkä ilmassa, mutta mihinkään lamaan emme tietenkään osanneet varautua, ravintolapäällikkö Jari Havusalmi kertoo.
– Olemme kuitenkin pystyneet sopeutumaan tilanteeseen hyvin, hän ynnää.
Hyvänä osoituksena tästä ravintola laajensi juuri tilojaan, jotta se pystyisi toimimaan aiempaa paremmin viikonlopun ruuhka-aikoina.
– Samalla saatoimme monipuolistaa myös arkipäivien lounasvalikoimaa ottamalla käyttöön salaattivaunun, Havusalmi toteaa.

Kävijöitä on riittänyt

Päällimmäisenä kokemuksena ravintolapäälliköllä on menneistä vuosista, että ruokalalle on ollut tilausta Ylöjärvellä.
– Lamaan vajoaminen oli tietenkin valitettavaa, mutta kaiken kaikkiaan meillä on mennyt oikein hyvin. Vuosi vuodelta on petrattu ja hyvä maine on levinnyt entistä laajemmalle, Jari Havusalmi tiivistää.
– Meillä tietysti oli puolellamme myös se, että ravintolan nimi oli valmiiksi tuttu ihmisille, koko Pancho Villa -ketjua hallinnoiva Havusalmi myöntää.
Ruokapaikka on pystynyt haalimaan paljon vakiokävijöitä, jotka osaltaan pitävät huolen siitä, että asiakkaita käy tasaiseen tahtiin.
– Mitään tiettyä kohderyhmää meillä ei kuitenkaan ole. Ravintoloissamme käy niin nuoria kuin iäkkäitäkin ihmisiä, Havusalmi sanoo.
Ravintolapäällikön mukaan kauppakeskuksen hyvänä puolena on, että vakituisten asiakkaiden lisäksi ruokalaan suuntaa myös paljon uusia kävijöitä sekä satunnaisia ohikulkijoita.
Havusalmen mukaan kaupankäynnin vilkkaus vaihtelee ravintola-alalla hyvin tyypillisesti vuodenaikojen mukaan. Samat vaihtelut näkyvät myös Kauppakeskus Elon Pancho Villassa.
– Juuri nyt eletään ehkä vuoden hiljaisinta aikaa, mutta ero ei ole kovin suuri verrattuna syksyyn. Ylipäätään asiakkaita on käynyt meillä melko tasaisesti muutamia ruuhkahuippuja lukuun ottamatta, ravintolapäällikkö kuvailee.
– Heinäkuu on ravintoloille vuoden vilkkainta aikaa, kun ihmisillä on lomaa ja aikaa käydä ulkona syömässä. Joulunaika on toinen sesonki, jolloin asiakkaita käy vilkkaan.

Odotukset korkealla alusta asti

Pentikin myymäläpäällikkö Kati Lahtinen kertoo, että liikkeelle asetetut tavoitteet ovat toteutuneet ensimmäisten vuosien aikana.

Pentikin myymäläpäällikkö Kati Lahtinen kertoo, että liikkeelle asetetut tavoitteet ovat toteutuneet ensimmäisten vuosien aikana.

Toinen Kauppakeskus Elossa menestynyt liike on keramiikka- ja sisustustavara-alan yritys Pentik. Puoti lähti matkaan korkein odotuksin. Vuosien jälkeen myymäläpäällikkö Kati Lahtinen toteaa, että aikanaan asetetut tavoitteet ovat jopa ylittyneet.
– Muistan kuinka hienoa oli aloittaa myymäläpäällikön tehtävät uudessa kauppakeskuksessa. Myönteisimpänä onnistumisena pidän sitä, että olemme pystyneet hankkimaan laajan ja vakituisen asiakaskunnan, Lahtinen kertoo.
– On ollut myös mukavaa huomata, kuinka paljon asiakkaamme seuraavat yritystämme esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, hän jatkaa.
Myymäläpäällikkö on tyytyväinen myös puotinsa sijaintiin sekä kokoon. Mitään vaikeuksia liikkeelle ei ole sattunut ensimmäisten vuosien aikana.
Pancho Villan tapaan myös Pentikin vakituisten asiakkaiden ikäjakauma on laaja eikä asiakaskunnasta yleensäkään pysty erottamaan mitään tiettyjä ryhmiä.
– Paikallisten lisäksi meille tulee paljon asiakkaita erityisesti Länsi-Tampereelta. Monet heistä kehuvat, kuinka helppoa ostoskeskukseen on saapua joko omalla autolla tai julkisella kulkuvälineellä, Lahtinen taustoittaa.
Vuosien ajan myynti on sujunut tasaiseen tapaan. Sen sijaan vuodenajoista kesän lomakaudet ja joulukuu ovat selkeästi vilkkaimpia.

Yhteishenkeä ja inhimillisyyttä

Jari Havusalmelle on muodostunut Kauppakeskus Elosta kokonaisuudessaan myönteinen kuva.
– Yrittäjien välillä on hyvä yhteishenki, mikä on tehnyt ostoskeskuksesta erityisen miellyttävän paikan, ravintolapäällikkö kiittelee.
– Lisäksi asiat ovat hoituneet helposti kauppakeskuksen omistajan, Spondan, kanssa. Vaikka Sponda onkin iso firma, se on pystynyt nopeasti reagoimaan muuttuviin tilanteisiin. Ylipäätään meininki ei ole ollut mitenkään kasvotonta.
Myös Kati Lahtinen kiittelee kauppakeskusta ja kokee sen miellyttäväksi työpaikaksi.
– Yleinen ilmapiiri on ystävällinen ja tuttavallinen. Jokainen työpäivä on erilainen, mikä on suuri rikkaus tässä työssä, myymäläpäällikkö hehkuttaa.
– Kauppakeskus on myös viihtyisä ja avara. Vaikka suuri osa kävijöistä onkin paikallisia, loistavan sijaintinsa vuoksi Elo kerää runsaasti väkeä myös lähikunnista, Lahtinen jatkaa.
Vaihtuvuutta ostoskeskuksessa on toki ollut, kun tänäkin vuonna muun muassa Halpa-Halli ja Ecco ovat luopuneet kauppapaikoistaan.
– En osaa arvioida, onko vaihtuvuutta ollut enemmän kuin muissa kauppakeskuksissa. Joka tapauksessa parkkipaikka on vähintään viikonloppuisin ollut aina täynnä, joten ihmisiä kyllä riittää, Havusalmi toteaa.
Aiempaa paremmat viisi vuotta
Elon Pancho Villan osalta seuraavatkin viisi vuotta näyttävät hyviltä. Havusalmi uskoo myös, että koko kauppakeskus pärjää jatkossakin.
– Kun vain saadaan loput liiketilat käyttöön, niin kaikki kauppiaat hyötyvät. Se on jo nähty, että suomalaiset ovat kauppakeskuskansaa, ravintolapäällikkö painottaa.
– Tämän vuoksi meidänkin ketjumme satsaa yhä enemmän ostoskeskuksiin. Tänä vuonna olemme avanneet uudet ravintolat muun muassa Poriin ja Ouluun.
Myös Kati Lahtisen toiveena on luonnollisesti, että kauppakeskukseen saataisiin uusia vuokralaisia vilkastuttamaan kaupankäyntiä.
– Uskon, että oma asiakaskuntamme laajenee jatkossakin. Houkuttelemme yhä uusia kävijöitä myymäläämme muun muassa monipuolistamalla tuotevalikoimaamme, Lahtinen lupaa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?