Klassinen ruotsalaismerkki on kurulaiskylässä voimissaan

Luode – Suomen Saablandia

Taloussanomat julkaisi viime joulukuussa tutkimuksen, jossa listattiin Suomen suosituimmat automerkit alueittain. Lehden artikkelissa kiinnitettiin erityistä huomiota postinumeroon 34510, sillä siellä ykkösenä oli ruotsalainen Saab.
Suomen Saab-klubi ry:n puheenjohtajaa Juha Lehtosta tieto naurattaa. Hän epäilee tietävänsä, mistä tilastokummajainen johtuu.
– Sehän on Luoteen kylän postinumero, eikö niin? No, siellä asuu yksi pitkän linjan harrastaja, jolla on monta Saabia, Lehtonen hekottaa.
Risto Luomajärvi on Suomen Saab-hulluimman kylän Saab-hulluin mies. Tällä hetkellä hänen omistuksessaan on kuusi Saabia. – Niistä kolme on rekisterissä. Kunnostan näitä myytäväksi eteenpäin, ihan vain ajankuluksi, mies kertoo.

Risto Luomajärvi on Suomen Saab-hulluimman kylän Saab-hulluin mies. Tällä hetkellä hänen omistuksessaan on kuusi Saabia. – Niistä kolme on rekisterissä. Kunnostan näitä myytäväksi eteenpäin, ihan vain ajankuluksi, mies kertoo.

Nokialaisen Lehtosen arvio osuu oikeaan. Ylöjärven Uutisten matka Soppeenmäestä Luoteeseen osoittaa, ettei kylä ole suoranaisesti Saabista sekaisin. Tammikuisena torstaina Luoteentiellä ei tule vastaan yhtäkään ruotsalaisautoa, mutta eräässä pihassa niitä on riviksi asti.
Piha kuuluu Risto Luomajärvelle. Paljasjalkainen luoteelainen omistaa liudan ruotsalaisautoja.
– Jaa-a, saattaapa se tosiaan ollakin yleisin merkki täällä! Minulla on rekisteröitynä kolme Saabia, ja tiedän kylältä kolme muutakin samanmerkkistä autoa, 70-vuotias Luomajärvi hymyilee.
– Ja eihän Luoteessa ole paljon asukkaita, joten ihan mahdollista se on, hän jatkaa.
Luomajärvelle Saab on sydämen asia. Kaikki alkoi vuonna 1975, kun nuori luoteelainen meni töihin perinteikästä merkkiä maahan tuoneeseen Scan-Auto Oy:hyn.
– Pari vuotta töissä oltuani ostin ensimmäisen Saabini. Se oli malliltaan legendaarinen 99, Luomajärvi muistelee.
Automekaanikkona työuransa luonut mies tuntee ruotsalaismerkin hyvät ja huonot puolet läpikotaisin. Se, että hän päätyi saabistiksi, ei ole Luomajärven itsensä mukaan ollenkaan sattumaa.
– Saab vain on kaikin puolin niin hyvä auto, ettei sitä ole tehnyt mieli vaihtaa. Kun sillä kerran ajaa, ei muita merkkejä halua paljon kokeillakaan, hän toteaa vakavana.
Juuri nyt pitkän linjan autoharrastajalla on rekisteröitynä vuoden 2002 Saab 95 sekä uuden 9-3-mallin vuosien 2000 ja 2009 versiot. Mitään edellä luetelluista autoista ei ole tarkoitettu huviajeluun.
– Korjailen näitä omassa verstaassani ja myyn ne sitten eteenpäin. Se on semmoista mukavaa ajanvietettä. Eihän tällä rahoiksi lyö, Luomajärvi juttelee.

”Edelläkävijä ihan kaikessa”

– Saabit soveltuvat pohjoisen olosuhteisiin paremmin kuin muut autot. Mitä huonompi ajokeli, sitä parempi Saabilla on yleensä ajaa, Luomajärvi kehuu.

– Saabit soveltuvat pohjoisen olosuhteisiin paremmin kuin muut autot. Mitä huonompi ajokeli, sitä parempi Saabilla on yleensä ajaa, Luomajärvi kehuu.

Suomalaisten rakkaudella Saab-merkkiä kohtaan on pitkät perinteet. Aikoinaan Uudenkaupungin autotehtaassa valmistettiin yli 700 000 ruotsalaismerkin autoa. Vuosina 1978–1992 tehtaan hihnalla koottu Saab 900 on edelleen maamme autoteollisuuden merkittävimpiä virstanpylväitä.
– 1970- ja 1980-luvulla Saabeja oli Suomessa todella paljon. Niitä pidettiin niin suomalaisina autoina, että jopa suurin osa valtion yrityksistä käytti Saabeja edustusautoinaan, Luomajärvi muistelee.
– Ja olivathan sen ajan Saabit ihan ylivoimaisen hienoja autoja. Todellisuudessahan juuri tämä merkki on tuonut automaailmaan uusia juttuja, joita muut ovat myöhemmin kopioineet, luoteelainen lataa.
Esimerkkinä Saabin rohkeasta innovoinnista Luomajärvi mainitsee sisäilmasuodattimen. Länsinaapurimme insinöörit keksivät laittaa sen leijonalogolla varustettuun autoonsa jo 1980-luvun lopulla.
– Hieman myöhemmin Volkswagen lanseerasi saman välineen ja väitti sitä omaksi keksinnökseen. Saab on ollut aina edelläkävijä ihan kaikessa, ja merkin suosio perustuu pitkälti siihen, Luomajärvi innostuu.
Kaikki autoalan ammattilaiset eivät ole Saabeista tykänneet, mutta se ei Luomajärveä hetkauta. Hänen mukaansa Saabeja haukkuvat lähinnä sellaiset ihmiset, jotka eivät ole niillä ajaneet.
– Ajomukavuushan näissä on ihan omaa luokkaansa, samoin turvallisuus. Ja omassa työssäni arvostin sitä, että Saab ei tuonut markkinoille parin vuoden välein uusia malleja, kuten moni muu merkki.
– Vanhoja Saabeja on myös erittäin helppo ja selkeä korjata. Niissä ei ole turhia hilavitkuttimia, vaan vain tarpeellisia asioita, Luomajärvi kiittelee.

”Alamäki alkoi General Motorsista”

Valtakunnalliset Saab-harrastajien tapahtumat eivät Risto Luomajärveä jaksa kiinnostaa. – Paitsi jos niitä ilmaantuu johonkin tähän Kurun lähelle. Muuten olen kyllä elämäni aikana nähnyt autoja ihan tarpeeksi, automekaanikko naurahtaa.

Valtakunnalliset Saab-harrastajien tapahtumat eivät Risto Luomajärveä jaksa kiinnostaa. – Paitsi jos niitä ilmaantuu johonkin tähän Kurun lähelle. Muuten olen kyllä elämäni aikana nähnyt autoja ihan tarpeeksi, automekaanikko naurahtaa.

Luoteelaisen automekaanikon lempiautomerkki ei jää haastattelun aikana todellakaan epäselväksi. Luomajärvi tuntee Saabin historian, vaiheet ja tekniset hienoudet kuin omat taskunsa.
– Merkin alamäkihän alkoi oikeastaan silloin, kun General Motors osti siitä puolet vuonna 1990. Sen jälkeen Saabissa alettiin tehdä kummallisia päätöksiä, Luomajärvi näkee.
Vuonna 2009 sattunut konkurssi oli Suomen Saab-väelle järkytys. Viime vuonna ruotsalaismerkki siirtyi kuitenkin kiinalaisomistukseen, mistä Luomajärvikin on tyytyväinen.
– Uusi nelivetoinen Saab 9-5 on kuulemma todella hyvä auto. Omistuksen siirtyminen Aasiaan on sinänsä sivuseikka, koska merkin suunnittelu säilyy edelleen Ruotsissa, hän pohtii.
Autopiireissä liikkuvan sanonnan mukaan saabismi on sairaus. Naapurimaamme autosta innokkaasti puhuva Luomajärvi ei lähde kiistämään asiaa.
– Juu, se on oikein hyvänlaatuinen sairaus! Olen minäkin merkin vaihtamista miettinyt, mutta kun kaikki muut tuntuvat Saabin jälkeen hirveän huonoilta, hän naurahtaa.

+++++
Minkä automerkin nimeen sinä vannot? Kerro kehusi ja perustelusi allaolevassa kommenttikentässä!

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Fakta

Ylöjärven suosituimmat automerkit alueittain (suluissa postinumero)

Itä-Aure (34550): Toyota.
Julkujärvi (39160): Toyota.
Karhe (39340): Volvo.
Kuru (34300): Toyota.
Kyrönlahti (34150): Mercedes-Benz.
Lakiala (34110): Volkswagen.
Luode (34510): Saab.
Länsi-Aure (34530): Toyota.
Länsi-Teisko (34180): Toyota.
Mutala (34140): Volkswagen.
Parkkuu (34320): Toyota.
Poikelus (34330): Toyota.
Siivikkala (33450): Toyota.
Viljakkala (39310): Volkswagen.
Vuorentausta (33430): Toyota.
Ylinen (34130): Volkswagen.
Ylöjärvi, eteläinen alue (33470): Toyota.
Ylöjärvi, pohjoinen alue (33480): Toyota.

Osin Ylöjärvelle ulottuvat postinumeroalueet
Kihniö (39880): Nissan.
Kyröskoski (39200): Volkswagen.
Lamminpää (33420): Toyota.
Lielahti (33400): Volkswagen.
Muroleen kanava (34420): Toyota.
Pinsiö (39150): Volkswagen.

Lähteet: Trafi, Itella ja taloussanomat.fi

Kommentit (4)

    • Antero

      Kyllä.Täyttä asiaa.Olen ollut SAABIN tehtaalla uudessakaupungissa töissä,1970 luvulla.Itse ajelen saabilla vuodesta 1986

      Vastaa

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>