Tammialen perinne pitää jalansijansa

Kausialennusmyyntien olennaisin tarkoitus on tehdä uusille tuotteille tilaa ja päästä päättyvän sesongin kauppatavarasta eroon. Siksi vuoden pääalet hyrräävät voimissaan yhä, vaikka kaiken maailman pikku aleja on ilmestynyt markkinoille.
Johanna Turja (takana) teki Wilma-tyttärensä kanssa löytöjä alerekeistä uudenvuoden jälkeen. – Ostamme lapsille kouluun vaatteita. äiti jutteli. Kaksikko etsi tavaraa tarpeeseen eikä siis kierrellyt vain heräteostosten perässä.

Johanna Turja (takana) teki Wilma-tyttärensä kanssa löytöjä alerekeistä uudenvuoden jälkeen. – Ostamme lapsille kouluun vaatteita. äiti jutteli. Kaksikko etsi tavaraa tarpeeseen eikä siis kierrellyt vain heräteostosten perässä.

Kinkut on popsittu ja lahjat jaettu. Nyt on vuorossa aika, jolloin lukemattomat jalkaparit jolkottavat kauppapaikoille perinteisen alerysäyksen perässä.
Kauppakeskus Elon ikkunat pullottavat aleprosentteja kirkuvia pahveja. Sisällä mainoskylttien kutsuhuudot toistuvat.
Henkarit vinkuvat alerekeissä, ja muovikassit täyttyvät.
Ainakin Kappahl, Intersport ja K-citymarket ottivat hyvän lähdön aleviikoille: väkeä on riittänyt.
– Alen ensimmäiset päivät olivat tärkeimmät, Kappahlin myymäläpäällikkö Hanna Sirainen kuvaa vilkkaita ensi päiviä.
Intersportin kauppias Sanna Tiitinen luonnehtii asiakasvilinää lähinnä tasaiseksi.
– Ensimmäisenä päivänä on tietysti kovin hulina, mutta kyllä kiire jatkuu senkin jälkeen, hän arvioi.
Hän huomauttaa, että loppiaisen tienoo tietää piikkiä, kun venäläisturistit saapuvat lomiensa viettoon.
Siraisen mielestä pyhien sijoittuminen ei ole välttämättä tänä vuonna suosinut kaupankäyntiä. Citymarketin tavaratalojohtaja Henri Mäenalanen puolestaan arvioi, että asiakkailla on ollut välipäivinäkin vapaata, joten he ovat päässeet ostoksille.
Alennusmyynnit kestävät perinteisesti muutaman viikon.
Siraisen mukaan tavaratilanne kuitenkin ratkaisee alen lopullisen pituuden. Jos alennuksella myytävää jää yli, liikkeessä tiivistetään aleen varattuja tiloja panemalla esiin vain yksi kappale kutakin kokoa ja sijoittamalla loput varastoon.
– Aika harvoin näin käy, Sirainen sanoo.
Tarvittaessa tuotteita voidaan myös jättää odottamaan seuraavaa vuotta. Näin on Intersportissakin. Vaihtuvan muodin tuotteet, kuten vaatteet ja jalkineet, olisi Tiitisen mukaan silti parasta saada myytyä loppuun pian. Aikaa sietävät hyödykkeet, kuten sukset, ovat sen sijaan vallan kelpoa myytävää vuodenkin päästä.

Kausitavara pois, tilaa uudelle

Vaikka tänä päivänä alennuksia tuntuu piisaavan tuon tuostakin, on kausialennusmyynneillä kolmikon mukaan yhä vankka sijansa.
– Toki jos katsoo taaksepäin aikaan, jolloin vuodessa oli vain kaksi alea, tavaraa oli kerralla alennuksessa nykyistä enemmän. Mutta kyllä kausialet ovat meille yhä tärkeät, Sirainen puntaroi.
Tiitinen ja Mäenalanen toteavat asiakkaiden odottavan perinteisiä alen hetkiä. Tiitinen muistuttaa, että nimenomaan tutut talvi- ja kesäale pitävät pintansa tärkeimpinä alennustuokioina.
– Ne ovat kauden käännekohdat, nainen sanoo.
Perinteikkyyden lisäksi kausialennuksia pitääkin elossa juuri sesongin vaihtuminen. Uuden kauden tuotteille on tehtävä tilaa, joten vanhat on myytävä alta pois.
– Tämänhetkinen ale koskee syyskauden tuotteita. Alekohteet valitaan sen mukaan, mitä on jäljellä, Tiitinen sanoo.
Intersportissa halpalaariin eivät siis päädy vain tavarat, jotka ovat olleet erityisesti joululahjakamaa.
– Itse asiassa tänä vuonna tuotteet, joiden odotimme menevän joululahjoiksi, myös menivät. Ne jopa loppuivat.
Kappahliinkaan jouluista ostettavaa ei juuri jäänyt.
– Lähinnä on syksyistä ja talvista vaatetta – neuletta ja sen sellaista, Sirainen ynnää.
Citymarketissa jouluisten tuotteiden hintoja alennettiin jo ennen pyhiä.
– Nyt alennuksia on laajennettu moniin tuoteryhmiin, Mäenalanen kartoittaa.
Kaikkien tuotteiden ale ei silti ole vieläkään alkanut. Esimerkiksi talviurheiluvälineet odottavat vielä halvennettuja hintojaan, sillä niiden sesonki on viime vuosina siirtynyt entistä myöhäisemmäksi.

Kausialella on volyymiä

Kausialennusmyynnit poikkeavat muista aleista ennen kaikkea koon ja näyttävyyden osalta.
Talvi- ja kesäalessa on rutkasti myytävää.
– Silloin panemme tuotteet esille myymälän etuosaan näyttävämmin kuin muissa aleissa, Sirainen selvittää.
Tiitinen naurahtaa, ettei satunnaisia alerekkejä mainostella. Kausialet taas näkyvät reklaameissa.
Kappahl mainostaa kausialennuksia siinä missä välikausienkin alennettuja hintoja, mutta markkinointi hoituu ennen kaikkea tekstiviestein ja muin nykykeinoin.
Alennusrekit ovat kokonaisuuksina kirjavimpia, sillä niihin päätyvät satunnaiset hajakappaleet. Sen sijaan ainakin Kappahlissa kausi- ja välikausialetkin ovat jo kompakteja kokonaisuuksia.
Tämän tästä kuluttajaa vastaan tulevat höllätyt hinnat eivät ole tyystin syöneet asiakkaiden aleintoa.
Sirainen arvioi, että yhä näkee aleryntäyksiä.
Mutta muutoksiakin käytöksessä on havaittavissa. Niin Siraisen kuin Tiitisen mukaan hetken mielijohteesta ostaminen on vähentynyt – tämän päivän laman koulimat ihmiset ostavat pääasiassa tarpeeseen.

Ale tuo tilaa, kassa ei liho

Kolmikon puheesta tiivistyy, että kauppiaat tähtäävät aleilla ennen kaikkea tilan raivaamiseen.
Sirainen myöntää, että alet voivat myös herätellä ihmisiä astelemaan ostoksille, joskin väkeä pyritään aktivoimaan muutenkin kuin kausialennuksilla.
Kysymys alen taloudellisesta kannattavuudesta jakaa vastauksia.
– Ei alennuksella myyminen tietenkään ole kannattavaa. Totta kai yritämme myydä tuotteet normaaleilla hinnoilla ja miettiä jo tilatessa sopivia tuotemääriä. Mutta koska esillä on oltava ajankohtaista tavaraa, tuotteista on päästävä eroon sesongin aikana, Sirainen sanoo.
Tiitinen puolestaan puntaroi katsomiskulman ratkaisevan, kuinka hyödyllisiltä alet näyttävät.
– Kun myydään isolla aleprosentilla, se ei kannata. Mutta toisaalta ei voi katsoa vain yksittäistä myyntitapahtumaa. Tärkeintä on, että vuodessa kertyvä kokonaisuus kannattaa, kauppias sanoo.

Tilat tyhjiksi ja ovet säppiin

Parissa Elon liikkeessä käy vähän toisenlainen alennusporina kuin muissa putiikeissa.
Tiimarin ja Halpa-Hallin tie on tulossa päätökseen, ja nyt liikkeet myydään tyhjiksi.
Halpa-Hallissa ale alkoi jo ennen joulua. Hulinaa on piisannut jopa myymäläpäällikkö Tapani Annalan yllätykseksi asti. Hän vahvistaa puheet, että väkeä on käynyt nyt enemmän kuin koskaan.
– Lukuun ottamatta avajaisia, hän täsmentää.
Annalan mukaan kaikkea tavaraa lähtee tasaiseen tahtiin. Eniten ostoskoreihin on tarttunut pesuaineita ja kausituotteita.
– Myös kotimainen posliini lähtee ensimmäisten joukossa.
Ylöjärven Tiimarissa varsinainen loppuunmyynti alkoi vasta uudenvuoden jälkeen mutta osaa tuotteista myytiin alennuksella jo ennen joulua. Ensimmäinen loppuunmyyntipäivä tiesi henkilökunnalle huimaa hoppua. Ostavia käsipareja riitti joulun allakin.
– Aika tyhjän näköistä on jo, myymäläpäällikkö Elina Järvinen sanoo.
Halpa-Hallin mainospäällikkö Juha Hakalan mukaan halli sulkee ovensa helmikuun lopun tietämillä.
Tiimarissakin vedellään viimeisiä. Taloussanomat uutisoi joulukuun lopulla, että yhtiöllä on vielä runsaat sata liikettä avoinna, ja ne sulkeutuvat tammi-helmikuun vaihteessa.

Lopun hetket ovat haikeat
Kummassakin liikkeessä kärkitavoitteena on tilojen tyhjennys.
Halpa-Hallista mahdollisesti yli jäävä tavara kuljetetaan muualla Suomessa jatkavan ketjun keskusvarastoon. Annala ja Hakala kuitenkin haluavat saada liikkeen mahdollisimman tyhjäksi, jotta vältytään epäedulliselta edestakaisin kuljettelulta.
Kumpikin heistä kiistää, että loppuunmyynnillä yritettäisiin kiriä ylöjärveläisliikkeen toivottua huonompaa tulosta.
Koko yrityksenä konkurssiin menevä Tiimari sen sijaan pyrkii tyhjennyksen lisäksi saamaan tuottoja realisoinnissa velkojille jaettaviksi. Taloussanomien mukaan pesän velkojille on jo kertynyt 1,5 miljoonaa euroa aiemmin arvioitua enemmän. Odotettua parempi myynti on näkynyt myös Ylöjärvellä.
Hulinan keskellä tunnelmia värittää myös kaiho.
– Onhan tämä tietysti haikeaa – sekä henkilökunnalle että asiakkaille, Järvinen huokaa.
Annala vakuuttaa, että vaikka lopun häämöttäminen on surullista, sen ei anneta lannistaa.
– Ei sitä ehdi sen kummemmin miettiä. Normaalilla fiiliksellä ja tsempillä menemme loppuun asti.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?