Vaihtoehtoiset talouden mittarit eivät vakuuta ylöjärveläisiä

Kummalliset kristallipallot

Talouden suhdanteiden ennustaminen on tunnetusti vaikeaa. Pisinkään kokemus finanssimarkkinoiden kiemuroista ei paljon paina, kun lama, taantuma tai nousukausi yllättää tulemisellaan.
Osin edellämainituista syistä maailma on pullollaan mitä mielikuvituksellisempia talouden mittareita. Osa niistä on vakavasti otettavia, toiset taas eivät.
Ylöjärven Uutiset päätti ottaa selvää, mitkä pitävät paikkaansa ja mitkä eivät.

Selvitystyön pohjaksi valikoitui amerikkalaisen talousjulkaisun Business Insiderin aihetta käsittelevä juttu vuodelta 2011. Siinä listattiin kaikkiaan 15 erikoista talousindikaattoria, joista osa oli testikelpoisia myös Ylöjärven oloissa.
Epäsuomalaiset mittarit – kuten USA:n merijalkaväen rekrytoinnin laajuus – jätettiin suosiolla vertailun ulkopuolelle. Mukaan otettiin lisäksi Pohjoismaissa toimivaksi havaittu taksi-indeksi.

1) Kampaamoindeksi

Kampaamoyrittäjä Pia Salosta ei meneillään oleva talouden alakulo huoleta. – Kun selvisin 1990-luvun alun lamasta, selviän mistä vain, nainen toteaa topakasti.

Kampaamoyrittäjä Pia Salosta ei meneillään oleva talouden alakulo huoleta. – Kun selvisin 1990-luvun alun lamasta, selviän mistä vain, nainen toteaa topakasti.

Erään Business Insiderin teorian mukaan naiset käyttävät kampaamopalveluita kaikkein kiivaimmin silloin, kun kansantaloudella menee lujaa. Hiusten värjäämisen, leikkaamisen ja yleisen kampausten kohentamisen pitäisi siis juuri nyt olla tavallista harvinaisempaa.
Soppeenmäessä liiketilaansa pitävä parturi-kampaaja Pia Salonen nyökkäilee teorialle, mutta pitää sitä joka tapauksessa humpuukina. Pitkän linjan ammattilainen ei ole huomannut viime vuosien laskusuhdanteiden vaikuttavan asiakasvirtaansa millään tavalla.
– Minulla on niin vakiintunut asiakaskunta, että se ei pienestä talouden heilahtelusta hätkähdä, Salonen hymähtää.
– Sen olen kuitenkin huomannut, että kampaamotuotteita menee vaikeina aikoina kieltämättä vähemmän. Tarkoitan siis erilaisia sampoita, hoitoaineita, kihartimia, föönejä ja sen sellaisia, hän myöntää pienen pohdinnan jälkeen.
Vuonna 1991 Parturi-kampaamo Pian Ylöjärvelle perustanut Salonen on työuransa aikana nähnyt kaksi suurta lamaa. Viime vuosina vallinnut talouden alakulo ei ole hänen mukaansa mitään verrattuna siihen, mitä Suomi joutui kokemaan hänen liiketoimintansa alkutaipaleella.
– Silloin yrittäjät tekivät itsemurhia, tavallisilta ihmisiltä meni taloja alta ja perheet menettivät suunnilleen kaiken, paitsi velkansa. Niinä aikoina ei kampaamokäyntejä paljon ajateltu, koska oli suurempaakin mietittävää, talouden tilasta asiakkailtaan kuuleva Salonen muistelee.
– Kun selvisin itse niistä ajoista, niin selviän mistä vain, hän naurahtaa.

2) Solmioindeksi

Ulkonäköaiheiset talousmittarit eivät koske pelkästään naisia. Erään Pohjois-Amerikassa tunnetun teorian mukaan miesten hankkimat solmiot kertovat omaa tarinaansa siitä, mihin suuntaan finanssimarkkinat saattavat lähitulevaisuudessa heilahtaa.
Business Insiderin esittelemä solmioteoria on kaksiosainen. Ensinnäkin kravattien kysynnän oletetaan vaikeina aikoina kasvavan, koska miehet haluavat tyylikkäällä pukeutumisellaan näyttää olevansa ahkeria ja menestyviä. Toinen mitattava seikka on solmioiden leveys: heikkoina aikoina kapeat mallit ovat leveitä suositumpia.
– No jaa-a. Minun mielestäni miehiä on ylipäätään vaikea saada ostamaan solmoita, Kauppakeskus Elon Dressmannin myyjä Maiju Hatanpää virnistää.
– Ja vuosi koostuu eri sesongeista, joilla on omat trendinsä, myymäläpäällikkö Heidi Alaluusua komppaa alaistaan.
Ylöjärven ainoasta miesten pukuliikkeestä ei siis heru tukea solmioindeksille. Viime aikoina vallinneesta taantumasta on oltu Dressmann-leirissäkin huolissaan, mutta vuonna 2008 alkanut suurten medioiden kauhu-uutisointi ei ainakaan toistaiseksi ole näkynyt käytännön tasolla.
– Syksy ja alkukevät ovat meille perinteisesti vähän hiljaisia aikoja, mutta kokonaisuutta ajatellen en ole huolissani, Hatanpää vakuuttaa.

3) Huulipunaindeksi

Vaikka moni Business Insiderin listaama erikoinen talousmittari onkin peräisin kaukaa viime vuosituhannelta, luodaan työkaluja ennustamiseen vielä 2000-luvullakin. Hyvä esimerkki siitä on kosmetiikkavalmistaja Estee Lauderin hallituksen puheenjohtan Leonard Lauderin kehittämä huulipunaindeksi.
Lauderin mielestä on selvää, että vaikeat talouden ajat näkyvät suoraan huulipunan myynnissä. Kun rahaa kalliisiin ylellisyystuotteisiin – kuten vaikkapa kenkiin tai laukkuihin – ei ole, hankkivat naiset Lauderin mukaan mieluummin huulipunan kaltaista edullista luksusta.
Ylöjärven Citymarketin kosmetiikkaosastolla teoria herättää aitoa pohdintaa.
– Minusta tuntuu, että jos vaihtoehtoina ovat kallis ja halpa kosmetiikka, niin nyt hankitaan sitä halpaa, myyjä Maarit Laamanen aprikoi.
Laamanen myöntää, että kosmetiikan tarjoustuotteet ovat olleet Citymarketissa viime vuosina tavallista kysytympiä. Lauderin teoria ei siis ehkä ole täysin tuulesta temmattu.
– Toisaalta sama suuntaus näkyy kaikissa tuoteryhmissä. Luulen, että meiltä haetaan edullisia käyttötuotteita, ja kalliimpaa huulipunaa tarvitsevat menevät erikoisliikkeisiin, Laamanen pyörittelee.

4) Taksi-indeksi

Ylöjärven Dressmannin Maiju Hatanpään (vas.) ja Heidi Alaluusuan mukaan solmioita menee taantuma-aikaan kaupaksi siinä missä milloin tahansa muulloinkin.

Ylöjärven Dressmannin Maiju Hatanpään (vas.) ja Heidi Alaluusuan mukaan solmioita menee taantuma-aikaan kaupaksi siinä missä milloin tahansa muulloinkin.

Eräs kulutusmittari, jota on totuttu maassamme jo vuosikymmeniä seuraamaan, liittyy suomalaisten matkustamiseen. Taksien matkamäärät kertovat paitsi yrittäjien menetyksestä, myös talouden tilasta.
Business Insiderin listalle perinteisellä taksi-indeksillä ei kuitenkaan ollut asiaa. Syynä saattaa tosin olla yksinkertaisesti se, että kyseisen mittarin teho on todistettu useammin kuin kerran.
– Kyllä siinä talouden heilahtelut näkyvät aika lailla suoraan. Ihmiset ovat nyt kuluttamisessaan varovaisia, eivätkä siksi matkusta taksilla yhtä paljon kuin hyvinä aikoina, Ylöjärven taksiautoilijat ry:n entinen puheenjohtaja Jari Kuusniemi kertoo.
Ylöjärven 43 taksista yhä harvemmalle riittää näinä aikoina asiakkaita. Viime vuoden alusta kuljetusten määrässä on tapahtunut kuuden prosenttiyksikön pudotus, mikä tuntuu alalla selvästi.
– Yksityishenkilöiden tilaukset ovat niitä, jotka ovat aivan viime aikoina vähentyneet. Koulukyydit ja sairaskyydit puolestaan ovat vakaammalla pohjalla, koska ne on kaikkina aikoina pakko hoitaa, Kuusniemi järkeilee.
– Kaikki alkoi oikestaan vuoden 2008 pienestä talousnotkahduksesta. Silloin yritysten kulkeminen taksilla vähentyi selvästi, eikä aiemmalle tasolle ole vielä tähän päivään mennessäkään ole päästy palaamaan, hän jatkaa.
Taksi-indeksin perusteella näyttää juuri nyt siltä, ettei talous lähde aivan lähiaikoina uuteen nousuun. Ainakaan vuoden 2013 aikana yllättävää finanssialan tervehtymistä lienee turha odottaa.
Taksialalla suhdannesidonnaisuus on niin jokapäiväistä, ettei siitä jakseta murehtia. Kuusniemen mukaan asiassa on hyvät ja huonot puolensa.
– Koen, että tämä ala on pikemminkin saanut elää talouden vaihteluiden mukaan. Vakaina aikoina bisnes kukoistaa, ja huonot ajat ovat hiljaisempia, taksiyrittäjä kuittaa.

Myös näihin uskotaan

Hameindeksi: Amerikkalaisen ekonomistin George Taylorin vuonna 1926 kehittämä teoria, jonka mukaan naisten hameiden pituus lyhenee hyvinä talouden aikoina. Vähittäismyyntialan mukaan ajatus on täyttä puppua, mutta ainakin yksi kansainvälinen tutkimus on huomannut indeksissä olevan mahdollisesti jotain perää.
Pussikaljaindeksi: Ajatus, joka esittää baareilla ja pubeilla menevän taantuman aikaan erityisen huonosti. Vähävaraisten ihmisten taipumusta juoda alkoholia mieluiten kotioloissa ei ole toistaiseksi perusteltu mitenkään. Tilastot kuitenkin kertovat Euroopan panimoteollisuuden työpaikkojen vähentyneen vuosina 2008–2010 peräti 12 prosenttia. Muilla aloilla pudotusta oli keskimäärin vain kaksi prosenttia.
Tölkkipapuindeksi: Ehkä halvat ja täyttävät säilykkeet ovat tiukkoina aikoina ihmisten suosiossa? Tätäkään teoriaa ei ole todistettu, mutta ainakin Isossa-Britanniassa papujen myynti kasvoi yli 20 prosenttia vuosina 2008 ja 2009.
Seksikäs tarjoilijatar -indeksi: Teoria, jonka mukaan ulkoisesti näyttävät naiset ajautuvat heikkoina talouden aikoina ravintoloiden tarjoilijoiksi, koska mallintöitä ei ole tarjolla. Toisin sanoen: talous on sitä suuremmassa vaarassa romahtaa, mitä kauniimpia tarjoilijattaria ravintoloissa työskentelee. Vaikka ajatus on röyhkeän seksistinen, kansainvälisistä medioista ainakin New York Magazine on julkisesti puolustanut sitä.

Lähteet: Business Insider, BBC, New York Magazine, Rotterdamin Erasmus-yliopisto.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?