Erän erikoisliike rantautui Ylöjärvelle

Ulkoilu- ja erätuotteita ympäri koko Suomen myyvä Erätukku avasi putiikin oven myös Kauppakeskus Elossa pari viikkoa sitten.
Myymäläpäällikön Soile Kestilän mukaan liikekeskus koettiin mainioksi mahdollisuudeksi, jota ei voinut jättää käyttämättä.
– Paikkaa pidettiin ympäristönsä takia hyvänä. Panimme putiikin pystyyn varsin nopealla aikataululla, hän valaisee.
Ylöjärven Erätukun myymäläpäällikkö Soile Kestilä esittelee syksyn metsästyspukumallistoa. – Metsästysasujen mallit eivät muutu vuosittain hirveästi toisin kuin muu muoti, hän kiteyttää.

Ylöjärven Erätukun myymäläpäällikkö Soile Kestilä esittelee syksyn metsästyspukumallistoa. – Metsästysasujen mallit eivät muutu vuosittain hirveästi toisin kuin muu muoti, hän kiteyttää.

Kauppakeskus Elon sivukäytävällä avautuivat hetken aikaa tyhjyyttään ammottaneen liiketilan ovet elokuun 15. päivä, kun ulkoilu- ja erätekstiilejä kauppaava liike ankkuroitui puutarhakaupunkiin.
Kaikkiaan Erätukulla on Suomessa tällä hetkellä 14 myymälää – kasvutahti on kova. Kotimaassa yritys työllistää yhteensä yli 100 henkilöä.
Alun perin Oulussa vuonna 2003 perustetun yrityksen idea on edelleen tuoda markkinoille edullisia mutta laadukkaita tuotteita. Yritys toimi postimyyntiperiaatteella ennen kuin ensimmäinen liike avattiin.
– Välitämme tavaran suoraan tehtaasta ja ilman välikäsiä, jotta hinta saadaan mahdollisimman asiakasystävälliseksi, sekä Turtolan että Ylöjärven myymäläpäällikön pestiä täyttävä Soile Kestilä sanoo.
Erätukun myyntiartikkelit valmistetaan ulkomailla, mutta suomalaisuus näkyy ja tuntuu yrityksen omissa merkkivaatekappaleissa.
– Omat tuotemerkkimme kehitetään ja suunnitellaan Suomessa. Kehitystyö on jatkuvaa. Kustannussyistä asusteet ommellaan sopimustehtaissa kotimaan rajojen ulkopuolella. Laatu on kuitenkin taattu valvonnalla.
Liikkeen asusterekeistä löytyvät niin ulkoilu- kuin metsästyskäyttöönkin soveliaat vaatekerrat.
– Etenkin naisten ulkoilupukimet ovat alkaneet mennä entistä vetreämmin kaupaksi. Nettikauppa on nykyään merkittävä osa meidänkin liiketoimintaamme.
Heinäkuussa alkanut metsästyskausi on sesonkiaikaa Erätukulle. Silloin muun muassa kuvalinnut tekevät kauppansa muuta vuotta mukavammin.
– Jahtikauden alkaminen näkyy pääkaupunkiseutua selvemmin sellaisilla alueilla, joilla myös harrastetaan metsästystä runsaammin. Helsingin suunnalla vastaavasti ulkoiluasusteet tekevät metsästystarpeita vilkkaammin kauppansa. Valtakunnallisesti jako ulkoilu- ja metsästysvaatteiden myynnin välillä on tasaväkinen, myymäläpäällikkö luonnehtii.
Kestilän mukaan Ylöjärven vireä yritysalue oli mitä mainioin, kun pidetään silmällä sitä, että Lielahdessa pitkään palvellut Erätukku-putiikki lopetti toimintansa tulipalon seurauksena muutama vuosi sitten.
– Länsi-Tampere jäi kokonaan vaille Erätukkua, sillä seuraavaksi lähin kauppa sijaitsee Tampereen Turtolassa, nainen sanoo.
Kysyntää uudelle liikkeelle totisesti oli.
– Selvitimme taannoin, millä alueilla meillä on runsaimmin kanta-asiakkaita. Hämeenkyrö erottui noista tutkimuksista selvästi. Ylöjärvi oli passeli vaihtoehto, kun katsoo käppyröitä. Emme myöskään löytäneet Lielahdesta liikkeellemme käypää tilaa, Kestilä selvittää.
Ylöjärven myymälä työllistää kourallisen verran ihmisiä. Suuri osa pestattiin varta vasten uutukaiseen puotiin.
– Tällä hetkellä meillä on kuusi uutta työntekijää. Muutama meistä työskentelee kahdessa myymälässä, hän sanoo.

Ensimetrit ovat
soljuneet sutjakasti

Ylöjärven myymälä saatiin iskukuntoon ripeässä tahdissa, kun paikka oli selvillä.
– Noin pari viikkoa meni tuotteiden paikoilleen asettelemiseen.
Uuden myymälän avajaisissakin riitti vilskettä.
– Ihan viimeiseen saakka tekemistä piisasi. Ylöjärveläiset olivat sankoin joukoin liikkeellä, Kestilä iloitsee.
Yrityksen tulevaisuus näyttää naisen mukaan aurinkoiselta.
– Tunnelma kaupan alalla on yleisesti kireä. Kasvua tapahtuu lähes koko ajan, ja etsimme alati uusia myymälätiloja esimerkiksi Turun seudulta.
Toisaalta taantuma tuntuu myös pukinemyynnissä.
– Selvä se. Tappiollista tulosta emme kuitenkaan ole tehneet, vaan ilmiö näkyy siinä, että ihmiset ovat aiempaa varovaisempia kun he miettivät, mitä pukimia hankkivat. Ihmisten ollessa entistä tarkempia ostoksistaan meidän kilpailuvalttimme on se, että hinta–laatu-suhde natsaa.
– Ulkoilu- ja metsästysasut tekevät kuitenkin suhteellisen tasaisesti kauppansa. Aika vakaa ala tämä on, vaikka kilpailu Tampereen alueella on kovaa.

Kommentit (2)

  1. Erkki Honkanen

    ”hinta–laatu-suhde natsaa”..

    harmi vaan, että liikkeessä on täysi itsepalvelu. Toki ymmärrän, että facebook kiinnostaa myyjää varmasti enemmän kuin asiakas joka saattaisi kysyä jotain hankalaa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?