”Huhuilta on katkaistava siivet”

Ylöjärven koulumaailmasta kantautui jälleen julkisuuteen viime viikolla ristiriitaisia ja jopa vääriä juttuja.
Iltapäivälehdistö tarttui tuoreeltaan komisario Erkki Walisen perjantaiaamuna antamaan tiedotteeseen, ja lööppeihin putkahteli erikoisia uutisia.
Joustavan perusopetuksen luokka, joka toimii vanhan lukion tiloissa Moision koulun yhteydessä, kuuluu hallinnoillisesti Vanhaan kouluun.

Joustavan perusopetuksen luokka, joka toimii vanhan lukion tiloissa Moision koulun yhteydessä, kuuluu hallinnoillisesti Vanhaan kouluun.

Erään uutisen mukaan Vanhan koulun opettajan epäillään pahoinpidelleen 15-vuotiaan pojan.
Kyseessä ei kuitenkaan ollut Vanha eikä Moision koulu vaan vanhan lukion tiloissa toimivan joustavan perusopetuksen luokka, joka kuuluu hallinnollisesti Vanhaan kouluun.
Poliisin ensitiedotteessa kerrottiin välikohtauksen sattuneen Moision koululla. Virheellinen tieto aiheutti hämmennystä.

Tilanne oli
nopeasti ohi

Sivistysjohtaja Matti Hursti kertaa tapahtumien kulkua vanhalla lukiolla.
– Matematiikan opettaja piti puhuttelua jopo-ryhmän, eli joustavan perusopetuksen ryhmän, oppilaille. Paikalla olivat edellä mainitun opettajan ja oppilaiden lisäksi jopo-ryhmän oma opettaja ja ryhmänohjaaja. Oppilaat käyttäytyivät huonosti. Kun matematiikan opettaja poistui paikalta, jopo-ryhmän opettaja halusi käydä oppilaidensa kanssa keskustelua siitä, miten tilanteessa olisi pitänyt käyttäytyä.
Oppilaiden huono käytös – erityisesti yhden oppilaan kohdalla – jatkui.
– Tilanne kärjistyi, kun tämä oppilas ilmoitti poistuvansa. Jopo-ryhmän opettaja esti tämän asettumalla oven eteen. Tämän jälkeen oppilas yritti väkisin pois luokasta. Tilanne ajautui siihen, että oppilas tarrautui luokan viereiseen naulakkoon.
Opettaja irrotti oppilaan käden naulakosta. Käteen sattui, ja tämä laukaisi tilanteen.
Oppilas lähti terveydenhoitajan luo, jolla oli kuitenkin toinen asiakas vastaanotollaan.
– Oppilas valitteli kättään. Terveydenhoitaja käski oppilaan odottaa, kunnes vastaanotolla sillä hetkellä ollut asiakas olisi poistunut.
Kun edellinen asiakas lähti, kättään valitellut oppilas oli kuitenkin jo poistunut odotushuoneesta.
– Seuraava tapahtuma olikin sitten se, että poliisit tulivat koululle, Hursti tiivistää koululla sattunutta välikohtausta.
Sivistysjohtajan mukaan kyseisen opettajan toimia selvitetään tämän viikon aikana.
– Tapahtumat käydään läpi asianosaisten kanssa. Tärkeintä on selvittää tilanteessa tapahtunut voimankäyttö: siinä on oltava tarkkana. Peruslähtökohta on, että voimatoimia käytetään vain tilanteessa, jossa oppilas aiheuttaa välitöntä vaaraa joko itselleen tai toisille.
Vanhan koulun rehtori Ritva Willman haluaa niin ikään, että tilanteeseen saadaan selvyys ja että väärien ihmisten syyttely loppuu.
– Vanhalla koululla on tällä hetkellä vain yksi miesopettaja, joka sai koko viime viikonlopun ajan soittoja välikohtauksesta. Ihmiset luulivat hänen olevan kyseinen opettaja, vaikka miehellä ei ollut osaa eikä arpaa tapahtuneeseen. Asianosainen opettaja toimii vanhalla lukiolla jopo-luokassa.
Sitä, saako opettaja jatkaa työssään, arvioidaan Hurstin mukaan tutkinnan edetessä.
– Tällä hetkellä näkemykseni on, että opettaja voi jatkaa työtään. Tilannetta arvioidaan uudelleen, kun tapahtumien kulku on saatu vahvistettua. Tukeudumme aikanaan tilanteen arvioinnissa vahvasti poliisin tutkinta-aineistoon, hän toteaa.
Hursti kertoo, että kouluilla on periaate, miten vastaavissa tapauksissa toimitaan.
– Mikäli mahdollista, tilanteisiin yritetään aina saada paikalle vähintään kaksi aikuista. Aina tämä ei ole mahdollista, mutta viime viikolla sattuneessa tapauksessa paikalla oli pari aikuista. Poliisi ei ole antanut tietoa siitä, kuka soitti hätäpuhelun. Todennäköisesti emme tätä tietoa saakaan.
Luotettavan lähteen mukaan oppilas itse soitti hätäkeskukseen.

Kouluympäristö
on murroksessa

Viime aikoina koulumaailmaa on ravistellut moni tapaus. Esimerkiksi Helsingin Alppilan koulun ruokalassa keväällä sattunut välikohtaus herätti kysymyksen siitä, saako opettaja käyttää voimaa koulujärjestyksen säilyttämiseksi.
Hurstin mukaan kouluympäristö on muutoksen silmässä.
– Tämäkin tapaus on osoitus siitä, mihin suuntaan koulun ja koko lasten sekä nuorten parissa toimivien tahojen toimintakenttä on muuttumassa. Häiriötilanteista on valitettavasti tullut osa arkea.
Rehtori Willman kertoo huomanneensa koulumaailmassa yhden huolestuttavan seikan.
– Tässä ajassa osalla nuorista on huolestuttavasti vääristynyt käsitys siitä, että heillä on vain oikeuksia mutta ei mitään velvollisuuksia eikä vastuuta omasta käytöksestään.
Sivistysjohtaja Hursti toivoo keskustelua siitä, miten uhkaavan kehityksen kierre saataisiin katkaistua.
– Meidän tehtävämme on varautua mahdollisimman hyvin pulmatapauksia varten. Ongelmaksi nousee kuitenkin se, että häiriö- ja vaaratilanteet ovat aina erilaisia. Kaikkiin mahdollisiin skenaarioihin emme yksinkertaisesti osaa varautua etukäteen. Toki kaikista tilanteista meidän on otettava opiksi tulevaisuutta varten.
– Koulujen ohjeita tarkistetaan varmasti myös tämän tapauksen jälkeen. Samaan aikaan meidän on käynnistettävä keskustelua siitä, miten koulu voisi muuttaa nyt uhkaavalta näyttävän kehityksen suuntaa. On turha haikailla menneitä ja voivotella sitä, että maailma muuttuu. Olennaista on miettiä, miten koulu voi toiminnallaan vastata tämän ajan haasteisiin, Hursti sanoo.
Koululaitoksella on suuri vastuu tulevaisuuden tekijöistä.
– Yksinkertainen totuus on se, että kouluilla on päivittäin käsissään kaikki Suomen lapset ja nuoret. Halutessaan koulu voi kasvattaa lapsia suurella vaikuttavuudella. Tämä on kuitenkin mahdollista vasta sitten, kun yksittäinen kouluyhteisö ymmärtää tärkeimmän perustehtävänsä, joka on lasten kasvattaminen. Vasta tämän jälkeen voidaan edetä oppimisen ohjaamiseen, jossa yhtenä työvälineenä voidaan käyttää opettamista.
– Koulun vahva ja yhtenäinen kasvatusote sekä satsaus koko kouluyhteisön tunne- ja vuorovaikutusosaamisen kehittämiseen on mielestäni ylivoimaisesti paras ja ehkä lähes ainoa toimiva lääke koulujen työrauhaongelmiin. Säädökset eivät muuta lapsiamme millään tavalla.
Vahvan kasvatusotteen luominen on käytännössä lähes ilmaista.
– Kaikilla kouluilla on sen luomiseen riittävä osaaminen, Hursti korostaa.
Kouluissa ei pidä vaieta ongelmista, vaan keskustelumyllyyn on syytä lisätä vettä.
– Kysymys on vain siitä, kuinka paljon koulun sisällä käydään jatkuvaa ja järjestäytynyttä keskustelua koulun arjesta ja sen ilmiöistä, hän selostaa.
Hänen mukaansa opettajien resurssit puuttua häiritsevien oppilaiden käytökseen vaihtelevat.
– Kysymys on täysin opettajakohtainen. Osa opettajistamme pärjää kaikkien oppilaiden kanssa aina ja joka paikassa, osa ei. Avainasemassa ovat opettajan henkilökohtaiset ominaisuudet. Kaikki muu on hienosäätöä, jolla voidaan ainoastaan tukea opettajaa työssään.
– Ylöjärvi satsaa euroilla ja ryhmäkoolla mitattuna resursseja lapsiin ja nuoriin enemmän kuin koskaan ennen. Viimeistään nyt olisikin tajuttava se, että onnea ei saa rahalla tässäkään tapauksessa, hän teroittaa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?