Teollisuusneuvos Risto Käkelä ja Avant Tecno ovat priimusmoottoreina muotoiluverkoston luomisessa

Satsaukset muotoiluun lisäävät kilpailukykyä

Muotoiluverkoston luomiseen tähtäävä Pirkanmaan Design Network -hanke tarjoaa maakunnan yrityksille kovasti kaivattua suunnitteluapua.
Tohtori Esa Tuominen vakuuttaa, että muotoiluun satsaaminen kohentaa merkittävästi yritysten kilpailukykyä.
Ylöjärveläisen Avant Tecno Oy:n toimitusjohtaja, teollisuusneuvos Risto Käkelä vannoo ammattimaisen muotoilun voimaan. Hän on yksi tutkimus- ja tuotekehityshankkeen perustajista.
Tohtori Esa Tuominen (vas.) ja professori Asko Riitahuhta sanovat, että Avant-pienkuormaimen perä on muotoilun hedelmä.

Tohtori Esa Tuominen (vas.) ja professori Asko Riitahuhta sanovat, että Avant-pienkuormaimen perä on muotoilun hedelmä.

Tohtori Esa Tuominen Suomen Muotoilusäätiöstä ja professori Asko Riitahuhta Tampereen teknillisestä yliopistosta esittelevät  Avant-kuormaajan perää ja sanovat luomuksen olevan muotoilun tutkimus- ja tuotekehityksen hedelmää.
– Sillä, miltä tuote näyttää, on iso merkitys menekkiin, he korostavat.
Teollisuusneuvos Risto Käkelä on tiedostanut nimen, värin ja muotoilun arvon jo kauan sitten.
– Meidän kaikkien pienkuormaimien nimi on yksiselitteisesti Avant. Eri variaatiot erottelemme numerosarjoilla. Näin maailma puhuu samasta asiasta yhdellä termillä, hän tarkentaa.
– Värillä on väliä. Meidän kaikki koneemme ovat vihreitä. Asiakkaat ja ostajat yhdistävät tunnusvärin välittömästi Ylöjärvellä ja Suomessa rakennettuun laatuun, Käkelä lisää.
– Kun pienkuormaaja näyttää ensisilmäyksellä hyvältä, potentiaalisen ostajan mieli alkaa tehdä sitä, hän tietää.
– Jos kone on mitäänsanomattoman oloinen tai suorastaan ruma, sen tekniset hienoudet eivät edes pääse puhuttelemaan. Siinä tilanteessa myyjän on liki turha vakuutella, että laite kannattaa hankkia, teollisuusneuvos valaisee.
Risto Käkelä puhuu kokemuksen syvällä rintaäänellä, sillä pienkuormaimien valmistaja takoi juuri päättyvänä tilikautena 75 miljoonan liikevaihdon.
– Meillä on kaksikymmentävuotisessa historiassamme vain yksi vuosi, jolloin emme kasvattaneet liikevaihtoamme. Meillä on tavoite, jonka mukaan eteenpäin on mentävä vaikka vain yhden prosentin verran, teollisuusneuvos linjaa.
Ylöjärveläistehtaan veturi kannustaa kaikkia yrittäjiä satsaamaan tuotekehitykseen ja muotoiluun.
– Avant Tecnossa haaste tarkoittaa jatkuvaa huomion kiinnittämistä muotoiluun. Sen on kehityttävä koko ajan, sillä kuluttajien vaatimukset voimistuvat. Tarjonta lisääntyy ja kilpailu asiakkaista kiristyy. Voittajan on erottauduttava joukosta, menestyjä paaluttaa.

Käyttämätön voimavara

Nimi ja väri kertovat olennaisen ylöjärveläisyrityksen tuotannosta.

Nimi ja väri kertovat olennaisen ylöjärveläisyrityksen tuotannosta.

Suomalainen elinkeinoelämä elää parhaillaan alavireessä.
Tohtori Esa Tuominen lyö madonluvut pöytään ja harmittelee tosiasiaa, miten vähän etenkin pienet ja keskisuuret yritykset sijoittavat esimerkiksi muotoiluun.
Hän odottaa erittäin paljon myönteisiä ja kannustavia kokemuksia parhaillaan lentoon lähtevältä Pirkanmaan Design Network -hankkeelta.
– Muotoilun edistämishanke näyttää voimansa maakunnassa toimivien yritysten kilpailukyvyn harppauksina, hän uskoo.
Tuominen toivottaa tervetulleeksi myös kaiken tiedon nykyisestä muotoiluosaamisesta.
– Toimintaympäristöjen läpikäymisellä saamme yleiskuvan muotoiluosaamisen kehittämisvaateista sekä yhteistyömahdollisuuksista.
Tuominen laittaa toivonsa uuteen hankkeeseen.
– Muotoilun valjastaminen keskeiseksi osaksi pirkanmaalaisten pienten ja keskisuurten yritysten strategiaa on koko alueen menestyksen kannalta arvokasta. Maakunnan teknologiateollisuus on koko maassa ainutlaatuinen osaamiskeskittymä, hän muistuttaa.
Aalto-yliopiston professori Eero Miettinen todistaa monipuoliseen työhistoriaansa vedoten, että muotoilulla on kiistaton vaikutus kaupalliseen pärjäämiseen.
– Yrityksen kilpailukyky vahvistuu, jos muotoilu tuodaan osaksi yrityksen toimintakulttuuria.
– Meillä on muotoilun saralla liki kyntämätön pelto. Yrityksistämme ainoastaan kymmenen prosenttia käyttää muotoilua tietoisesti osana tuote- ja palvelukehitystään, Miettinen sanoo.
Esa Tuominen korostaa, että muotoilu merkitsee paljon muutakin kuin aineellisen tuotteen suunnittelua.
– Se koskee myös palvelujen sekä toimintaprosessien muotoilua, toimivuutta ja kaupallistamista, hän poimii esimerkkejä.

Laaja rintama mukana

Pirkanmaan Design Network -hanke on saanut taakseen leveät ja voimakkaat hartiat.
Hankkeessa ovat mukana Suomen Muotoilusäätiö, Euroopan unionin aluekehitysrahasto, Tampereen kauppakamari, Tredea ja Pirkanmaan ELY-keskus.
Yhteistyöhön osallistuvat lisäksi Tampereen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu.
Moni yritys, yhteisö ja yhdistys on ilmoittanut halunsa yhteistoimintaan.

Työ on jo käynnissä

Hanke on pyörähtynyt käyntiin vilkkaasti.
Esa Tuominen kiittelee lämmintä vastaanottoa ja voimakasta kiinnostusta hanketta kohtaan.
– Tällä hetkellä tehtävän esiselvityksen aikana selvitämme muun muassa pirkanmaalaisten yritysten haasteita, tarpeita ja suhdetta käyttäjälähtöiseen muotoiluun. Teemme yrityshaastatteluja niin pienissä mikroyrityksissä kuin keskisuurissakin firmoissa. Haastateltavat yritykset edustavat kaikkia toimialoja teollisesta tuotannosta palvelualan yrityksiin, Tuominen kertoo.
– Olemme avanneet keskusteluyhteyden myös mahdollisiin yhteistyökumppaneihin. Heitä ovat esimerkiksi muotoilijat, yhdistykset, oppilaitokset ja elinkeinoelämän vaikuttajat, hän lisää.

Avant Tecnon räikeät tuotteet pistävät silmään harmaastakin taustasta.

Avant Tecnon räikeän erottuvat tuotteet pistävät silmään harmaastakin taustasta.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?