Plastirollin tuorein innovaatio tuo säästöjä sekä kaupalle että kuluttajalle

Biohajoava pakkaus hyppäsi Ylöjärveltä kaupan hyllylle

Jatkuvasta tuotekehityksestään tunnetuksi tullut ylöjärveläisyritys Plastiroll Oy on jälleen kerran osoittanut olevansa hieman kilpailijoitaan edellä. Plastiroll on tuonut Suomen markkinoille uuden biohajoavan pakkausmateriaalin, jonka otti ensimmäisenä käyttöönsä Ruokakesko.
Myyntiryhmän päällikkö Jukka Suvisalmi esittelee Plastirollin biohajoavaa pakkausmateriaalia. Tuotekehityksen ansiosta materiaali on saatu kirkkaaksi.

Myyntiryhmän päällikkö Jukka Suvisalmi esittelee Plastirollin biohajoavaa pakkausmateriaalia. Tuotekehityksen ansiosta materiaali on saatu kirkkaaksi.

– Ensimmäinen askel on nyt otettu, mutta portaita on vielä monta kiivettävänä, myyntiryhmän päällikkö Jukka Suvisalmi Plastirollilta toteaa.
Ruokakesko pakkaa nyt kiinankaalin, purjon ja nippusipulin kompostoimalla hävitettävään materiaaliin. Plastirollin kehittämä materiaali on valmistettu tärkkelyspohjaisesta uusiutuvasta raaka-aineesta, eikä se sisällä geenimuunneltuja organismeja.
Tämä biohajoava pakkausmateriaali on hengittävä, joten se soveltuu erinomaisesti vihannesten pakkaamiseen. Se tietää koko kaupan ketjulle merkittäviä kustannussäästöjä.
– Sadoista myymälöistä ympäri Suomea heitetään joka päivä useita kymmeniä kiloja pilalle menneitä hedelmiä ja vihanneksia pois. Biohajoavalla kalvolla tuotteille saadaan 2–5 päivää aiempaa pidempi myynti- ja käyttöaika. Hävikki siis vähenee selvästi, kun tuotetta voidaan käyttää pitkään, Suvisalmi selvittää.

Ammattilaiset asialla

Idea biohajoavasta pakkausmateriaalista virisi Plastirollissa kolmisen vuotta sitten.
Kun yritys hankki pari vuotta sitten ensimmäisenä Euroopassa uuden biohajoaville tuotteille suunnitellun kolmikerroskoneen, se antoi lopullisen sysäyksen tuotekehitykselle.
– Uusi kone mahdollisti kalvon ajamisen useaan kerrokseen. Sen myötä pystymme hallitsemaan esimerkiksi pakkausmateriaalin kirkkautta ja kompostoitumista, Suvisalmi sanoo.
Hän kiittää Plastirollin tuotekehityspäällikkö Jani Avellania, joka on todellinen raaka-aineasiantuntija. Lisäksi kiitosta keräävät tuotantolaitoksen työntekijät.
– He mahdollistivat sen, että voimme yhdistää eri raaka-aineita samaan pakkausmateriaaliin. Moni on maailmalla yrittänyt vastaavaa, mutta ilmeisesti vain me olemme toistaiseksi onnistuneet. Tehtaamme työntekijöiden ammattitaito ja 14 vuoden kokemus ovat meidän valttimme.
Plastirollin kilpailijoilla ei siis ole vielä vastaavaa tuotetta. Suvisalmen mukaan on kuitenkin vain ajan kysymys, kun muutkin pystyvät tuottamaan biohajoavaa pakkausmateriaalia.
– Kaikki yrittävät kehittää tuotteitaan jatkuvasti, ja saada ne mahdollisimman nopeasti markkinoille. Samaa teemme mekin, sillä tämä tuote ei todellakaan ole vielä valmis. Monta askelta on vielä otettava, myyntiryhmän päällikkö muistuttaa.

Pakkaukset jo maailmalla

Bioska-pussi on jo pitkään ollut Plastirollin tunnetuin tuotemerkki.

Bioska-pussi on jo pitkään ollut Plastirollin tunnetuin tuotemerkki.

Plastiroll on kuitenkin jo päässyt tuotteellaan maailmanmarkkinoille. Yritys vie biohajoavaa pakkausmateriaalia muun muassa Englantiin, Etelä-Afrikkaan ja Japaniin.
Koeajoja tehdään myös Hollannissa ja Tanskassa. Haasteen tuo se, että olosuhteet vaihtelevat suuresti maittain.
– Tuote, joka toimii Englannissa, ei välttämättä toimi Suomessa. Jokainen vihannes ja hedelmä hengittää eri tavalla eri olosuhteissa. Esimerkiksi joku salaatti voi kuivua pakkauksen sisällä Suomessa liian nopeasti, mutta sama pakkaus voi toimia Englannissa loistavasti, Suvisalmi kertoo.
Hänen mukaansa biohajoavaa pakkausmateriaalia voidaan jatkossa käyttää oikeastaan missä tuotteissa tahansa.
– Tämä on vasta alkua. Tulevaisuudessa esimerkiksi vaatteet tai tietokonepelit voidaan pakata kompostoituvaan materiaaliin, kunhan saamme pakkaustuotteeseen tietyn kirkkauden.
Plastiroll on myynyt itseään Euroopassa biohajoavien kompostoituvien pakkausmateriaalien tavaratalona.
– Esimerkiksi Plastirollin valmistama täysin kompostoituva kolmioleipärasia on Euroopassa todella iso juttu, Suvisalmi vihjaa.
Kahta tuotantolaitosta Ylöjärvellä pyörittävä Plastiroll on valmistanut biohajoavia kalvoja ja suosittuja Bioska-pusseja vuodesta 1997 alkaen. Yhtiön liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa, josta viennin osuus on noin puolet. Yrityksessä työskentelee noin 80 henkilöä.
Plastiroll ei aio jäädä lepäämään laakereillaan jatkossakaan. Yrityksellä on käynnissä jatkuvasti useita tuotekehitysprojekteja.
– Sekä paperi- että biopuolella on menossa isoja juttuja. Kerromme niistä kuitenkin vasta sitten, kun saamme asioita valmiiksi. Suhtaudumme tulevaisuuteen hyvin myönteisesti, Suvisalmi linjaa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?