Terassi on olennainen osa kesää

Ravintoloiden kesäkausi on täydessä käynnissä. Kuumana kesäpäivänä ravintoloiden verannat pullistelevat janoisia ihmisiä. Ylöjärven Uutiset otti selvää, millainen merkitys terasseilla on ravintoloille sekä asiakkaille.
– Nyt puuttuvat enää sekä asiakkaat että kaunis keli, Palowoudin omistaja Samuli Kailamaa vitsailee. Liki 14 vuotta Ylöjärvellä yrittänyt mies ei kavahda hetkellistä huonoa säätä.

– Nyt puuttuvat enää sekä asiakkaat että kaunis keli, Palowoudin omistaja Samuli Kailamaa vitsailee. Liki 14 vuotta Ylöjärvellä yrittänyt mies ei kavahda hetkellistä huonoa säätä.

Ylöjärven keskeisimmällä paikalla olevan ravintola Palowoudin omistaja Samuli Kailamaa kertoo kokemuksen syvällä rintaäänellä, että kesäkausi on ravintolavuoden kannalta keskeinen.
– Silloin ravintolan paikkamäärä lisääntyy huomattavasti, mikä osaltaan vaikuttaa myyntiin. Suomalaisella on sellainen mieli, joka pitkän talven jälkeen kaipaa vaihtelua. Terassissa on jotakin sellaista uutuuden lumoa, joka jaksaa aina uudelleen viehättää meitä.

Sesonki alkaa juhannuksena

Kailamaa tietää, että varsinainen sesonki alkaa juhannuksesta ja kestää noin viisi viikkoa.
– Se on niin kutsuttu kesälomakausi. Se on paljon kiinni ilmoista. Esimerkiksi viime kesä oli synkkä niin taloudellisesti kuin säiden puolesta. Orastava kesä on lupaillut hienoa keliä, vaikka juhannuksen alla, milloin haastattelu tehtiin, satoikin vettä kaatamalla, hän hymähtää ja koputtaa puuta.
Kesäaikaan ihminen lähtee herkemmin viettämään iltaansa ravintolaan kuin talvella.
– Kyllä se on mukava iltaisen pyörälenkin jälkeen poiketa huurteiselle, etenkin jos aurinko paistaa. Se on suomalaiseen jotenkin sisäänrakennettua, koska terassikausi ei ole ympärivuotinen, Kailamaa perustelee.
– Kesäaikaan yhdellä käyminen on jopa suositeltavaa, mies naurahtaa.
Vaikka talous on käytännössä taantumassa, eivät asiakasmäärät ole suuresti muuttuneet.
Palowoudin – niin kuin monen muunkin ravintolan – terassikausi starttaa vapun tienoilla.
– Se on perinteinen terassikauden avausajankohta, yrittäjä kertoo.
Terassille anniskelua säädellään ravintolan sisältä käsin.
– Hoidamme homman siten, että asiakas noutaa juomansa sisältä itse. Täten pystymme valvomaan, ettei ylilyöntejä synny, vaikkei minun 14-vuotisen omistajuuteni aikana ole yhtäkään kommellusta sattunut. Täytyy antaa kyllä kymmenen pistettä ylöjärveläisille, jotka käyttäytyvät hyvin.
– Terassillamme käy oikein hyvin porukkaa, mistä täytyy olla onnellinen, hän lisää.

Laatu ja palvelu ovat kaiken perusta

Samuli Kailamaa luonnehtii hyvää terassia viihtyisäksi paikaksi.
– Hyvä terassi on aurinkoinen veranta, jossa on kattava juomatarjonta. Pidän myös tärkeänä sitä, että juoman voi nauttia lasituopista. Se, että tarjolla on myös ruokaa, on ehdottoman tärkeä juttu. Jos itse lähden terassille, kartan niin sanottuja karvalakkiterasseja, joissa juoma pitää lipittää kertakäyttötuopista. Palvelun pitää kerta kaikkiaan toimia.
Perinteiset juomat pitävät Kailamaan mukaan yhä pintansa.
– Oluet, siiderit ja long drink -juomat ovat edelleen verrattomia. Myös tietyt kesädrinkit ovat tekemässä tuloaan, baarimestari tietää.
Ammattilaisen mukaan terassitunnelman luo kokonaisuus.
– Terassin ulkoasu, palvelu, tarjonta sekä tietenkin yksinkertaiset asiat kuten musiikkivalinnat vaikuttavat ihmisten paikkavalintaan. Ne ovat merkityksellisempiä kuin luulisikaan, Kailamaa tietää.

Miljoonan lauletun karaokebiisin jälkeen

20 vuotta sitten alkoi Ilkka Salomaan yrittäjäura.
Vaikka Kasino on muuttunut vuosien mittaan Culmahuoneeksi, karaoke on pitänyt pintansa vuosien vilistäessä.
– Suurpiirteisten laskelmieni mukaan miljoonan karaokebiisin raja rikkoutui, kun viisi vuotta Culmahuoneella tuli täyteen.
Salomaalla on syytä hymyyn, sillä hänen ravintolayrityksensä on kasvanut tasaisesti, vaikka alalla menisi muuten huonosti.
– Panimoliiton tilastojen mukaan ala teki viime vuonna tappiota noin kuudesta kahdeksaan prosenttia. Me teimme vastaavan verran voittoa, Salomaa iloitsee.
Culmahuoneella tiedetään, että terassi on kova juttu.
Virallisesti kauden saa aloittaa jo huhtikuussa, mutta menneenä keväänä kauden starttaaminen myöhästyi pitkittyneen talven takia.
– Viime keväänä noin vapun tietämillä, kun ensimmäinen aurinkoinen päivä koitti, ihmiset alkoivat kysellä, saako terassille mennä. En ollut vielä kerennyt asetella terassikalusteita paikoilleen, mutta katselin ulos, ja jotkut istuskelivat rappusilla. Vein heti pöytiä ja penkkejä terassille, mutta paikat täyttyivät välittömästi.
– Nyt meillä on kaikkiaan noin nelisenkymmentä terassipaikkaa. Yhä, mikäli on kaunis sää, paikat loppuvat kesken.
Salomaa tietää yhden syyn, miksi Culmahuoneen terassi on suosittu.
– Terassimme on lännen puolella, joten ilta-aurinko paistaa suoraan meidän verannallemme.
Pitkän linjan ravintolayrittäjä latelee liudan piirteitä hyvälle terassille.
– On tärkeää, että terassi on katutasossa. Myös se, että läheisyydessä on kasvillisuutta, rauhoittaa kummasti ja tekee paikkaa viihtyisämmäksi. Palveluiden kannalta on tärkeää, että anniskelua valvotaan. Se lisää viihtyvyyttä ja turvallisuutta.
– Palveluiden puolesta pidämme hyvänä, että tarjolla on myös jotakin pientä purtavaa, Salomaa lisää.
Salomaan mielestä terassin vetovoiman kannalta kaksi tekijää merkitsee.
– Niin sanottu kahden s-kirjaimen sääntö pätee tässäkin: sijainti ja sää. Sijainniltamme olemme hyvällä paikalla, sillä lähellä on isoja asuinalueita. Sää kuitenkin ratkaisee kaiken: heti, kun aurinko näyttäytyy, väkeä alkaa kerääntyä terassille.
Terassitunnelman luovat yksiselitteisesti asiakkaat.
– Tämä on selvä asia. Ilman asiakkaiden luomaa tunnelmaa ei terassi olisi mitään, Salomaa myöntää.
Culmahuoneen terassi on otettu hyvin vastaan myös nuorten keskuudessa.
– Terassillamme on ikähaarukka 18–100 vuotta. Eli kaikenkarvaista porukkaa ravintolassa käy, Salomaa iloitsee.
– Sanoipa joku kerran vastapäisestä kaupasta tullessaan, että teidän terassinne on vaarallisen hyvän näköinen, kun se on suoraan näköetäisyydellä, hän naurahtaa.
Salomaa yhtyy Kailamaan kantaan siitä, että alkuillasta suosituimmat terassijuomat ovat mietoja.
– Illansuussa naukkaillaan pääasiassa olutta, siideriä ja lonkeroa, mutta loppua kohden mentäessä kurkkuun kaatuu myös väkeviä drinkkejä. Vanhat, perinteiset paukut ovat yhä voimissaan.

Jere Paldanius

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?