Asuinympäristönsä puolesta taistelleet kaupunkilaiset saivat vihdoin mielenrauhan

Yöunet palasivat Hopeatielle

– Eiköhän mennä tästä konjakille, hopeatieläinen Kirsi Maijala vitsaili poistuessaan Ylöjärven kaupungintalolta viime torstaina.
Pilkettä oli silmäkulmassa myös muilla Pro Harju Ylöjärvi -kansanliikkeen aktiiveilla. Vain hetkeä aiemmin oli selvinnyt, että viime syksystä saakka käyty kamppailu maakunnan virkamieskoneistoa vastaan saavutti merkittävän virstanpylvään.
Puutarhakaupunki esittää nyt virallisena kantanaan, ettei paljon puhuttua Tampereen läntistä ratayhteyttä tultaisi linjaamaan Hopeatien alueen läpi. Ennakkoon jopa selvältä vaikuttanut asia meni kaupunginvaltuustossa läpi yllättävän nihkeästi, kahden äänestyksen jälkeen.
– Tämä on osoitus siitä, että tavallinen kaupunkilainen voi vaikuttaa asioihin, jos vain tekee paljon töitä, helpottunut puuhanainen Johanna Olli huokasi.
Kun valtuustosalin ovi sulkeutui Pro Harju Ylöjärvi -aktiivien takana, alkoi juhlinta. Rautatien tulemista kotikulmilleen vastustaneet Johanna Olli (vas.), Annikki Vuorinen, Kirsi Maijala, Kalle Heino ja Mikko Paavilainen riemuitsivat siitä, että yli tuhannen ylöjärveläisen kansanliike sai tahtonsa läpi.

Kun valtuustosalin ovi sulkeutui Pro Harju Ylöjärvi -aktiivien takana, alkoi juhlinta. Rautatien tulemista kotikulmilleen vastustaneet Johanna Olli (vas.), Annikki Vuorinen, Kirsi Maijala, Kalle Heino ja Mikko Paavilainen riemuitsivat siitä, että yli tuhannen ylöjärveläisen kansanliike sai tahtonsa läpi.

Helpolla hopeatieläisten ahdinko ei hellittänyt. Vielä ennen ratkaisevaa valtuuston kokousta Ylöjärvenharjun eteläpuolelta saapunut kahdeksanhenkinen delegaatio oli asiansa suhteen luottavaisin mielin.
– Odotamme selkeää, myönteistä päätöstä, Kalle Heino tiivisti uhmakkaasti.
Ylöjärven Uutisille joulukuussa avoimesti tuntojaan tilittänyt Johanna Olli toivoi, että asia herättäisi edes vähän keskustelua. Pitkäksi venyneen odotuksen ja jännittämisen jälkeen poliittisten päättäjien selväsanaiset näkemykset Tampereen läntisestä ratayhteydestä olivat vähintä, mitä Hopeatien alueella haluttiin kuulla.
– Huhtikuussa kävimme keskustelemassa asiasta Pirkanmaan liitossa, ja meille tehtiin selväksi, ettei heille ole mitään väliä, mistä rautatie kulkee. Onneksemme tämä on Ylöjärven oma asia, eikä esimerkiksi kuntien välisiä ristiriitoja ole, Olli ennakoi itsevarmasti.
Kokouksen alla myös valtakunnallinen mielipide tuntui olevan hopeatieläisten puolella, sillä Liikennevirasto oli julkisesti kyseenalaistanut koko ratahankkeen järkevyyden. Tavaraliikenteen tarpeisiin kaavaillulle rautatieyhteydelle ei viraston johtavan rata-asiantuntijan mukaan ole liikenteellistä tarvetta.
Kun tuoreessa muistissa oli lisäksi vielä Pro Harju Ylöjärven aktiivinen kiertäminen puutarhakaupungin päättäjien keskuudessa, olivat ennakko-odotukset syystäkin korkealla. Asian käsittely kesti kaikesta huolimatta yli tunnin.

Vastustusta vasemmalta

Perussuomalaisten Esko Morikka pohjusti aloitteen käsittelyä todellisella maratonpuheenvuorolla, jossa hän kertasi kuntalaisaktiivien perusteet asialleen viimeistä piirtoa myöten. Pohjavesialueen tärkeys, ratatekniset käytännön ongelmat ja Ahveniston seudun luonnon suojeleminen tulivat niin perusteellisesti käsitellyiksi, että valtuustosalin nurkassa istuneet hopeatieläiset innostuivat aplodeihin.
– Näillä tiedoilla olen erittäin tyytyväinen harjutyöryhmän tekemiin selvityksiin ja siihen, että saimme ne käyttöömme, Morikka kiitteli.
Vastustus alkoi kuitenkin saman tien. SDP:n Seppo Peltola muistutti, että Pirkanmaan liiton selvitystyö on täysin kesken ja että ympäristöarviot tehtäisiin myöhemmin joka tapauksessa. Hän ei halunnut, että Ylöjärvi tekisi ratalinjausvalinnan omin päin jo nyt, etenkään kun vaihtoehtona oli Elovainion kupeesta pohjoiseen kulkeva tienvarsiratkaisu.
– Täytyy punnita, kumpi on merkittävämpää: taloudelliset menetykset vai muutama talo Julkujärven takana. Tilanne on kaupungille onneton, Peltola lausui.
– Jos rata tulisi aloitteen mukaiseen paikkaan, Elovainion kehitys pysähtyisi siihen. Kaupunki menettäisi kymmeniä miljoonia euroja, hän maalaili.
Vasemmistoliiton Rauno Kesseli ilmaisi välittömästi olevansa samaa mieltä. Kokenut poliitikko vertasi Hopeatien ongelmaa takavuosien Tampere–Seinäjoki-radan linjaamiseen.
– Nyt päärata pirstoo Ylöjärven keskustan kahtia, mistä voidaan olla jossain määrin harmissaan. Päätös tehtiin sen ajan parhailla tiedoilla. Nämä ovat aina vaikeita tapauksia, hän totesi.
Peltolan ja Kesselin painokas vastustus johti lopulta äänestykseen. Hopeatieläiset saivat huokaista helpotuksesta, kun valtuutetut asettuivat lukemin 31–17 aloitteen tekijöiden esityksen kannalle. Kaksi valtuutettua äänesti tyhjää.

Harvinainen näky: kaupunginvaltuutettu on polvillaan kokousta seuraavien edessä. Vasemmistoliiton Anssi Repo (oik.) selvitti tauon aikana Pro Harju Ylöjärven Päivi Haloselle syitä, miksi puolue oli rautatielinjauksesta eri mieltä.

Harvinainen näky: kaupunginvaltuutettu on polvillaan kokousta seuraavien edessä. Vasemmistoliiton Anssi Repo (oik.) selvitti tauon aikana Pro Harju Ylöjärven Päivi Haloselle syitä, miksi puolue oli rautatielinjauksesta eri mieltä.

Löysä hirsi hellitti

Päätöksen jälkeen vapautuneesti salista poistueet Pro Harju Ylöjärven jäsenet eivät peitelleet kummastustaan siitä, että pitkin kevättä myötätuulessa seilannut aloite oli vähällä jäädä vaille tehoa. Inhimillisestä näkökulmasta tylyimpänä pidettiin Ossi Sippolan (kok.) esitystä aloitteeseen palaamisesta sitten, kun hankkeen etenemisestä on ylipäätään varmuutta.
Niukasti äänin 30–20 kaatunut esitys olisi käytännössä voinut tarkoittaa jopa yli kymmenen vuoden epätietoisuutta. Hopeatieläiset vertasivat tähän saakka kokemaansa olotilaa löysässä hirressä roikkumiseen, jolle ei olisi missään nimessä toivonutkaan jatkoa.
– Lisäksi Pirkanmaan liitto oli esittänyt meille toivomuksen, jonka mukaan asiaan oli parasta vaikuttaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, Johanna Olli korosti.
Vastustajien puheita Elovainion kehityksen tyssäämisestä Olli piti vähintäänkin ontuvina.
– Ei lähellä kulkeva suljettu rautatie ihan oikeasti vaikuta siihen, käyvätkö ihmiset kaupassa, hän kuittasi naurahtaen.
Seuraavaksi Pro Harju Ylöjärvi vetäytyy viettämään hiljaiseloa. Lopullisia päätöksiä mahdollisista ratalinjauksista tehdään aikanaan Pirkanmaan liitossa, mutta Ylöjärven kaupungin torstaisella kannanotolla on niihin käytännössä erittäin suuri painoarvo.
– Silmät pidetään tietysti auki, mutta kaikki työ on nyt tehty, Olli hymyili.

Hopeatieläisten taistelu rataa vastaan

• Hopeatien alueen asukkaat kuulivat vuoden 2011 lopulla, että Pirkanmaan liitto suunnittelee rautatietä heidän asuinympäristönsä tienoille. Yksi asiakirjoissa näkyneissä linjausvaihtoehdoissa kulki asuinalueen ja Ylöjärvenharjun läpi.
• Syksyllä 2012 hopeatieläiset aktivoituivat. Syntyi Pro Harju Ylöjärvi -kansanliike, jonka tavoitteena oli suojella Hopeatien ja Metsäkylän rauhaa sekä Ylöjärvenharjun luontoa.
• Vuodenvaihteessa 2012–2013 liike keräsi suunniteltua ratalinjausta vastustavaan kuntalaisaddressiin 1 061 nimeä. Ylöjärven kaupunginvaltuuston oli lain mukaan pakko ottaa asia käsittelyynsä viimeistään 10. heinäkuuta.
• Valtuusto käsitteli asiaa viimeisessä mahdollisessa kokouksessaan 13. kesäkuuta. Kaupunginhallituksen jo kertaalleen hyväksymä asia aiheutti soraääniä etenkin Vasemmistoliiton ja SDP:n puolelta mutta meni läpi kahden äänestyksen jälkeen.
• Ylöjärven kaupunki esittää Pirkanmaan liitolle virallisena kantanaan, että rautatietä ei tultaisi linjaamaan Hopeatien ja Ylöjärvenharjun läpi. Juuri nyt ratahanke on vastatuulessa vallitsevan taloustilanteen vuoksi.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?