Rokkikansan suosikkipuoti löysi uuden kodin Ylöjärveltä

Diggareilta diggareille

Tämän vuoden tammikuu oli Matti Lehtoselle tavallista kiireisempi. Fanituotteita valmistavaa, suunnittelevaa ja kauppaavaa Backstage Rock Shopia luotsaava tamperelainen joutui viettämään tunnin jos toisenkin muuttolaatikoiden äärellä.
Oma osoite pysyi ennallaan, firman ei.
– Asun Tampereen keskustassa Anttilan lähellä, ja työpaikkani oli tätä ennen samalla kadulla. Mutta ei tämä Ylöjärvi kaukana ole, hyvinhän tänne bussit kulkevat, nuori toimitusjohtaja hymyilee.
Aurinkokujan musiikkiyrityskeskittymästä uuden kodin löytänyt yhtiö on vastuussa usean suomalaisen rockdiggarin vaatetuksesta. Keikoilla, festivaaleilla ja internetissä kaupattavista tuotteista suosituimmat ovat edelleen perinteisiä t-paitoja.
– Edustamiemme bändien ja artistien pitää olla sellaisia, joista itsekin tykkäämme, Lehtonen linjaa.
Backstage Rock Shop on Matti Lehtoselle työ ja intohimo. 28-vuotias toimitusjohtaja on ollut fanituoteyrityksensä ruorissa sen alkumetreistä lähtien.

Backstage Rock Shop on Matti Lehtoselle työ ja intohimo. 28-vuotias toimitusjohtaja on ollut fanituoteyrityksensä ruorissa sen alkumetreistä lähtien.

Kuten yhtiön nimikin kertoo, keskittyy Backstage Rock Shop liiketoiminnassaan rockmusiikkiin. Yli 50 eri yhtyeen ja artistin tuotteita myyvässä firmassa huhkii täysipäiväisesti neljä työntekijää.
– Työpäivät koostuvat muun muassa tilausten lähettämisestä, tuotteiden suunnittelusta, markkinoinnista ja myyntityöstä festareilla sekä keikoilla, Lehtonen listaa.
– Tammikuussa oli vähän hiljaisempaa, mutta nyt noin kymmenen bändiämme on kiertueella. Kesää kohti työmäärä kasvaa entisestään, hän lisää.
Rock Shopin työntekijät kiersivät pelkästään viime heinäkuussa noin 50 eri musiikkikeikalla. Tänä vuonna töitä on luvassa todennäköisesti entistä enemmän.
– Von Hertzen Brothersilta ilmestyi uusi levy ja Michael Monroelta sellainen on tulossa. Se tarkoittaa meille kasvavaa kysyntää ja keikkareissuja, Lehtonen selvittää.
Edellä mainituilla artisteilla on yhtiön kanssa yksinoikeussopimus. Käytännössä se tarkoittaa, ettei kukaan tai mikään muu taho saa valmistaa tuotteita, jotka on varustettu heidän kuvallaan tai logollaan.
Lehtosen mukaan järjestely toimii käytännön tasolla oikein hyvin. Ainakaan Suomessa ammattimaista piratismia ei hänen mukaansa ole.
– Venäjä ja Viro taitavat olla lähimmät keskittymät, joissa laittomia tuotteita tehdään laajalti. Täällä joku voi painaa fanittamansa artistin nimen ja kuvan itse t-paitaan, mutta muuhun en ole oikeastaan törmännyt, hän kertoo.
Ulkomailla tilanne on tyystin toinen. Ei ole ollenkaan tavatonta, että suurten musiikkitapahtumien liepeillä on hieman lämpimämmissä maissa kojukaupalla laittoman tavaran kaupittelijoita. Tilanne on erityisen paha Etelä-Euroopassa ja Etelä-Amerikassa.
– Suomessakin paitansa itse painavien kannattaisi miettiä, että se tulisi todennäköisesti halvemmaksi ostaa meiltä, Lehtonen nauraa.

Huonoista t-paidoista lenkkimakkaroihin

Ekologisuus on yksi fanituotebisneksen uusimmista trendeistä. Von Hertzen Brothersin tuotevalikoimasta löytyy muun muassa vanhoista farkuista tehtyjä laukkuja.

Ekologisuus on yksi fanituotebisneksen uusimmista trendeistä. Von Hertzen Brothersin tuotevalikoimasta löytyy muun muassa vanhoista farkuista tehtyjä laukkuja.

Vilkaisu Backstage Rock Shopin hyllyihin osoittaa vanhojen suosikkien pitävän edelleen pintansa fanituoterintamalla: paitoja, toppeja ja huppareita on varastossa kasamäärin. Yleisin värikin on edelleen se vanha tuttu – musta.
– Emme osta omien artistiemme tuotteita tukusta, vaan suunnittelemme ja tilaamme ne valmistajilta ihan itse. Tekstiilit ovat selkeästi kysytyintä tavaraa, ja niistä suurin osa tulee Saksasta, Lehtonen sanoo.
Kuusi vuotta vanhan yrityksensä perustajajäseniin kuuluva toimitusjohtaja on nähnyt alan asiakaskunnan muuttuvan selvästi aiempaa laatutietoisemmaksi. Siinä missä 1990-luvun lopulla fanituotteeksi kelpasi kehnolaatuinen ja designiltaan simppeli t-paita, vaativat musadiggarit nykyään paljon enemmän.
– Vaikka tätä bisnestä on ollut kauan, se on ollut aiemmin paljon pienimuotoisempaa. Nykyään kauppiaita on enemmän ja kuluttajalla sen myötä paremmin valinnanvaraa, Lehtonen sanoo.
Tänä päivänä oman suosikkiartistinsa fanituotekaupasta voi bongata mitä mielikuvituksellisinta krääsää ja tilpehööriä. Perinteisten kiertuepäivämäärillä varustettujen tekstiilien rinnalle on ilmaantunut aimo liuta täysin uudenlaista tuotteistamista.
– Onhan noita erikoisuuksia nähty: Alkon hyllyillä on ollut bändien omia viinejä, ja ruokakaupoissa Kotiteollisuus-yhtyeen nimikkomakkaraa. Meillä on parhaillaan myynnissä Von Hertzen Brothers -yhtyeen kierrätysmallisto, joka on tehty bändin jäsenten vanhoista farkuista, Lehtonen hymyilee.
– Ja koska fyysisten levyjen myynti on laskenut, halutaan niidenkin oheen nykyään jotain ekstraa. Esimerkiksi Von Hertzen Brothersin uunituore albumi on meillä myynnissä, mutta selvästi pelkkää levyä enemmän on myyty pakettia, jossa on mukana t-paita, pinssi ja muusikoiden nimmarit.

Uskottavuutta ja yhteistyötä

Musiikkiaiheisia fanituotteita kauppaavia yrityksiä löytyy internetin syövereistä läjäpäin, mutta Backstage Rock Shop on Suomen mittakaavassa harvinainen tapaus. Se kun ei tyydy pelkkään vähittäiskauppaan, kuten useimmat toimijat.
– Suomessa on noin viisi meidän kaltaistamme toimijaa, Lehtonen ynnäilee.
Vaikka maamme musiikkipiirit ovat kansainvälisesti tarkasteltuna pienet, pystyvät ne silti työllistämään merkittävän määrän Lehtosen kaltaisia oheistoimijoita. Miehen leipä on tullut jo vuosien ajan musiikista, vaikkei hän itse keikkalavojen päätähtenä loistakaan.
– En koe, että tämän alan yritykset edes kilpailisivat keskenään, teemme pikemminkin yhteistyötä. Jokaiselle on hyvin tilaa, kun ei astu toisten varpaille, hän miettii.
Olennainen osa fanituotebisneksessä menestymistä on onnistunut brändäys. Backstage Rock Shopille rockmusiikkiin keskittyminen on ollut onnistunut valinta, eikä linjasta aiota livetä jatkossakaan. Muita visioita tulevaisuuden varalle kuitenkin löytyy.
– Kyllä toiminnassa on laajenemisen varaa, ja kivijalkaputiikki on ollut haaveissa jo pitkään. Mutta juuri nyt keskitymme toimimaan näissä uusissa ja hienoissa tiloissa Ylöjärvellä, Lehtonen tuumii.

Suurin osa Backstage Rock Shopin edustamista artisteista on erittäin ajankohtaisia. Lopettaneita tai tauolla olevia bändejäkin kuitenkin löytyy.

Suurin osa Backstage Rock Shopin edustamista artisteista on erittäin ajankohtaisia. Lopettaneita tai tauolla olevia bändejäkin kuitenkin löytyy.

Backstage Rock Shop

• Rockartistien ja -yhtyeiden fanituotteita valmistava, myyvä ja markkinoiva yritys.
• Perustettu Tampereella vuonna 2007, muutti Ylöjärvelle tammikuussa 2013.
• Omistaa yksinoikeuden mm. Michael Monroen, Klamydian, Uniklubin, Von Hertzen Brothersin ja Neljä Ruusua -yhtyeen tuotteisiin.
• Lisensoituja tuotteita mm. Aerosmithilta, Alice Cooperilta, Billy Talentilta ja Slashilta.
• Tekee kauppaa internetissä, keikoilla ja festivaaleilla.
Lähde: backstagerockshop.com

”Fanien palvelemista”

2000-luvun suosituimpiin suomalaisiin rockyhtyeisiin lukeutuvan Uniklubin rumpali Antti Matikainen ei näe musiikkialan kasvaneessa tuotteistamisessa mitään kyseenalaista. Hänen mielestään kyse ei ole rahastuksesta, vaikka joku voi niin ajatellakin.
– Emme me oikeastaan edes välitä, kuinka paljon fanituotteista lopulta jää bändin jäsenille voittoa. Me koemme tällaisen toiminnan fanien palvelemiseksi, Matikainen toteaa.
Parhaillaan tauolla oleva Uniklubi puuhaa rumpalin mukaan kovaa vauhtia uutta tulemistaan. Julkisuuteen on jo aiemmin tihkunut tietoa uudesta levystä, ja kappaleiden nimiä on julkaistu yhtyeen Facebook-sivulla.
– Tilanne on se, että uutta musiikkia sävelletään ja levyä suunnitellaan parhaillaan. Mitään aikataulua meillä ei ole, vaan albumi lyödään pihalle sitten, kun se tuntuu valmiilta.
Viime vuosien hiljaiselon aikana Matikainen on työskennellyt nyt Ylöjärvelle muuttaneessa fanituoteyhtiö Backstage Rock Shopissa. Sen valikoimiin kuuluvat myös kaikki viralliset Uniklubi-tuotteet.
– Ei se tunnu sen kummemmalta kuin muidenkaan fanituotteiden myyminen. Kaikkia bändejämme kohdellaan samalla tavalla, vaikka minä soitankin yhdessä niistä, Matikainen hymähtää.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?