Mitä yhteistä mahtaa olla maailman suosituimmalla moottoripyöräilysarjalla ja Ylöjärvellä? Oikea vastaus löytyy Ylötieltä, pienkuormaajayhtiö Avant Tecnon tiloista.
– Olemme tehneet jo useamman vuoden yhteistyötä Aki Ajon Ajo Motorsport -tallin kanssa ja olleet mukana heidän kolmessa maailmanmestaruudessaan. Tälle kaudelle kokeilemme vähän toisenlaista satsausta, varatoimitusjohtaja Jani Käkelä kertoo.
Panokset ovat nyt todellakin kovat. Tulevana viikonloppuna käyntiin pyörähtävässä ratamoottoripyöräilyn MM-sarjassa nähdään tänä vuonna ylöjärveläisfirman nimeä kantava tiimi. Edessä on 18 kivikovaa kilpailua ympäri maailman, miljoonien tv-katsojien silmien edessä.
– Joissakin Välimeren maissa tämä on suositumpaa kuin Formula 1, Käkelä tietää.
Tarkkoja euromääriä Käkelä ei suostu kertomaan, mutta myöntää uuden järjestelyn olevan Avant Tecnolle aiempaa kalliimpi. Tallin arvioitu vuosibudjetti on satojatuhansia euroja.
– Toteutamme vahvaa Suomi-teemaa: kaikki tukijat ja kuljettaja Niklas Ajo ovat suomalaisia. Olemme pääsponsori ja sitoutuneita toistaiseksi yhteen kauteen, Käkelä selvittää.
Suursatsaukseen Avant Tecnon innostivat hyvät kokemukset. Yhteistyö luokan suurmenestyjä Ajo Motorsportin kanssa osoittautui erittäin hedelmälliseksi, mikä on näkynyt vuosi toisensa jälkeen kasvaneina sponsorisopimuksina.
– Se, mitä me saamme tästä, on kansainvälistä näkyvyyttä ja mahdollisuuksia järjestää erilaisia oheistapahtumia omille kumppaneillemme. Niitä on luvassa tänäkin vuonna, itsekin moottoripyöräilyä harrastava varatoimitusjohtaja kertoo.
Vielä tulevan viikonlopun Qatarin osakilpailussa ei ylöjärveläisedustusta paikalla nähdä, mutta jo parin viikon kuluttua ajettavassa Jerezin GP:ssä tilanne voi olla toinen. Pääasiassa espanjalaisesta henkilökunnasta koostuvan tiimin puuhamiehiin kuuluu Avantin puolelta Jani Käkelä.
– Mihinkään kilpailulliseen en tietenkään puutu, mutta kyllä minullakin oma roolini on. Avant Tecno jeesaa tiimiä yleisellä tasolla, suunnittelee yhteistyön eri muotoja ja on tiiviisti yhteydessä kuljettaja Niklas Ajoon.
Odotettavissa tasainen sarja
Valkeakoskelta kotoisin oleva Ajo, 18, on suomalaisen ratamoottoripyöräilyn lupaavin nuori kuljettaja sitten Mika Kallion. Moottoripyörien kanssa jo pienestä pitäen tekemisissä ollut nuorukainen starttaa nyt kolmanteen kauteensa Moto3-luokassa.
– Kymmenen parhaan joukkoon olisi loppupisteissä tarkoitus päästä, puhelimitse harjoitusradalta tavoitettu Ajo linjaa.
Viime vuonna itävaltalaisen TT Motion Events Racing -tallin väreissä kilpaillut Ajo on väläytellyt osaamistaan jo muutamilla loistosuorituksilla. Tähän mennessä parhaat saavutukset MM-osakilpailuissa ovat kaksi kahdeksatta sijaa.
Moto3-luokassa, kuten huippuluokan moottoripyöräilyssä muutenkin, kuljettajien ja tallien väliset erot ovat erittäin pienet. Yksittäisen kisan kärkisijoille päästäkseen tarvitsee optimaalisesti säädetyn pyörän, herpaantumattoman keskittymiskyvyn ja täydellisyyttä hipovat ajolinjat.
– Pari suosikkia siellä kärjessä on, mutta heidän jälkeensä palkintopallille on jokaisessa kisassa mahdollisuus 15-16 kuljettajalla. Minä olen siinä joukossa mukana, Ajo tuumii.
Avant Tecno ei ole asettanut Ajolle suuria paineita MM-sarjaan, koska äärirajoilla kurvaillessa ei hermoiluun ole varaa. Sen tietää itse kuskikin.
– Pakko myöntää, että alkuvuodesta olin hermona, kun hajotin jalkani, mutta nyt fiilis on todella rento. Tämä laji on sellainen, että paineita ei parane ottaa, jos mielii menestyä.
Brändin ylläpitoa, ei luomista
Ylötiellä kauden alkua odotetaan jo innolla. Jani Käkelän mukaan Avant Tecnon brändiä ei tosin jatkossakaan rakenneta moottoriradoilla.
– Tärkeimpiä kanavia ovat messut ja kansainväliset näyttelyt. Mainostamme myös jonkin verran alan ulkomaisissa julkaisuissa, hän kertoo.
– Tätä tallia ei voi verrata muuhun markkinointiimme oikeastaan ollenkaan. Tässä kyse on lähinnä asiakkaiden sitouttamisesta ja asiakassuhteiden syventämisestä. Ensikontaktia kuluttajiin ei haeta muuten kuin mainosnäkyvyydellä.
Suurimman osan tuotteistaan ulkomaille kauppaavan Avant Tecnon liikevaihto on 75 miljoonaa euroa, mutta liiketoiminnassa on yhä kasvun varaa. Moottoriurheilun maailma tuntee lukuisia tapauksia, joissa vastaavassa tilanteessa ollut kansainvälinen yritys on nuorta urheilijaa tukemalla nostanut tunnettuuttaan aivan uusiin sfääreihin.
Mahdollisuudet ovat – ainakin periaatteessa – erittäin suuret.
– Mennään nyt tällä konseptilla vuosi kerrallaan, Käkelä tyytyy naurahtamaan.
Viimeisimmät kommentit