Oma Moto3-tiimi on Avant Tecnolle jättimäinen satsaus

Uutta vaihdetta markkinointiin

Mitä yhteistä mahtaa olla maailman suosituimmalla moottoripyöräilysarjalla ja Ylöjärvellä? Oikea vastaus löytyy Ylötieltä, pienkuormaajayhtiö Avant Tecnon tiloista.
– Olemme tehneet jo useamman vuoden yhteistyötä Aki Ajon Ajo Motorsport -tallin kanssa ja olleet mukana heidän kolmessa maailmanmestaruudessaan. Tälle kaudelle kokeilemme vähän toisenlaista satsausta, varatoimitusjohtaja Jani Käkelä kertoo.
Panokset ovat nyt todellakin kovat. Tulevana viikonloppuna käyntiin pyörähtävässä ratamoottoripyöräilyn MM-sarjassa nähdään tänä vuonna ylöjärveläisfirman nimeä kantava tiimi. Edessä on 18 kivikovaa kilpailua ympäri maailman, miljoonien tv-katsojien silmien edessä.
– Joissakin Välimeren maissa tämä on suositumpaa kuin Formula 1, Käkelä tietää.
Näkyykö tässä kuvassa Ylöjärven liike-elämän kaikkien aikojen suurin sponsorisopimus? Oma talli ratamoottoripyöräilyn MM-sarjassa on Avant Tecnolta valtava satsaus maailmanlaajuiseen näkyvyyteen. Vaikka luokka on pienin mahdollinen (Moto3), ovat kulut arviolta kuusinumeroiset. (Kuva: MPAFoto.com)

Näkyykö tässä kuvassa Ylöjärven liike-elämän kaikkien aikojen suurin sponsorisopimus? Oma talli ratamoottoripyöräilyn MM-sarjassa on Avant Tecnolta valtava satsaus maailmanlaajuiseen näkyvyyteen. Vaikka luokka on pienin mahdollinen (Moto3), ovat kulut arviolta kuusinumeroiset. (Kuva: MPAFoto.com)

Tarkkoja euromääriä Käkelä ei suostu kertomaan, mutta myöntää uuden järjestelyn olevan Avant Tecnolle aiempaa kalliimpi. Tallin arvioitu vuosibudjetti on satojatuhansia euroja.
– Toteutamme vahvaa Suomi-teemaa: kaikki tukijat ja kuljettaja Niklas Ajo ovat suomalaisia. Olemme pääsponsori ja sitoutuneita toistaiseksi yhteen kauteen, Käkelä selvittää.
Suursatsaukseen Avant Tecnon innostivat hyvät kokemukset. Yhteistyö luokan suurmenestyjä Ajo Motorsportin kanssa osoittautui erittäin hedelmälliseksi, mikä on näkynyt vuosi toisensa jälkeen kasvaneina sponsorisopimuksina.
– Se, mitä me saamme tästä, on kansainvälistä näkyvyyttä ja mahdollisuuksia järjestää erilaisia oheistapahtumia omille kumppaneillemme. Niitä on luvassa tänäkin vuonna, itsekin moottoripyöräilyä harrastava varatoimitusjohtaja kertoo.
Vielä tulevan viikonlopun Qatarin osakilpailussa ei ylöjärveläisedustusta paikalla nähdä, mutta jo parin viikon kuluttua ajettavassa Jerezin GP:ssä tilanne voi olla toinen. Pääasiassa espanjalaisesta henkilökunnasta koostuvan tiimin puuhamiehiin kuuluu Avantin puolelta Jani Käkelä.
– Mihinkään kilpailulliseen en tietenkään puutu, mutta kyllä minullakin oma roolini on. Avant Tecno jeesaa tiimiä yleisellä tasolla, suunnittelee yhteistyön eri muotoja ja on tiiviisti yhteydessä kuljettaja Niklas Ajoon.

Odotettavissa tasainen sarja

Ylöjärveläistiimin väreissä ajaa nuori ja lupaava Niklas Ajo. (Kuva: Gold and Goose)

Ylöjärveläistiimin väreissä ajaa nuori ja lupaava Niklas Ajo. (Kuva: Gold and Goose)

Valkeakoskelta kotoisin oleva Ajo, 18, on suomalaisen ratamoottoripyöräilyn lupaavin nuori kuljettaja sitten Mika Kallion. Moottoripyörien kanssa jo pienestä pitäen tekemisissä ollut nuorukainen starttaa nyt kolmanteen kauteensa Moto3-luokassa.
– Kymmenen parhaan joukkoon olisi loppupisteissä tarkoitus päästä, puhelimitse harjoitusradalta tavoitettu Ajo linjaa.
Viime vuonna itävaltalaisen TT Motion Events Racing -tallin väreissä kilpaillut Ajo on väläytellyt osaamistaan jo muutamilla loistosuorituksilla. Tähän mennessä parhaat saavutukset MM-osakilpailuissa ovat kaksi kahdeksatta sijaa.
Moto3-luokassa, kuten huippuluokan moottoripyöräilyssä muutenkin, kuljettajien ja tallien väliset erot ovat erittäin pienet. Yksittäisen kisan kärkisijoille päästäkseen tarvitsee optimaalisesti säädetyn pyörän, herpaantumattoman keskittymiskyvyn ja täydellisyyttä hipovat ajolinjat.
– Pari suosikkia siellä kärjessä on, mutta heidän jälkeensä palkintopallille on jokaisessa kisassa mahdollisuus 15-16 kuljettajalla. Minä olen siinä joukossa mukana, Ajo tuumii.
Avant Tecno ei ole asettanut Ajolle suuria paineita MM-sarjaan, koska äärirajoilla kurvaillessa ei hermoiluun ole varaa. Sen tietää itse kuskikin.
– Pakko myöntää, että alkuvuodesta olin hermona, kun hajotin jalkani, mutta nyt fiilis on todella rento. Tämä laji on sellainen, että paineita ei parane ottaa, jos mielii menestyä.

Brändin ylläpitoa, ei luomista

Ylötiellä kauden alkua odotetaan jo innolla. Jani Käkelän mukaan Avant Tecnon brändiä ei tosin jatkossakaan rakenneta moottoriradoilla.
– Tärkeimpiä kanavia ovat messut ja kansainväliset näyttelyt. Mainostamme myös jonkin verran alan ulkomaisissa julkaisuissa, hän kertoo.
– Tätä tallia ei voi verrata muuhun markkinointiimme oikeastaan ollenkaan. Tässä kyse on lähinnä asiakkaiden sitouttamisesta ja asiakassuhteiden syventämisestä. Ensikontaktia kuluttajiin ei haeta muuten kuin mainosnäkyvyydellä.
Suurimman osan tuotteistaan ulkomaille kauppaavan Avant Tecnon liikevaihto on 75 miljoonaa euroa, mutta liiketoiminnassa on yhä kasvun varaa. Moottoriurheilun maailma tuntee lukuisia tapauksia, joissa vastaavassa tilanteessa ollut kansainvälinen yritys on nuorta urheilijaa tukemalla nostanut tunnettuuttaan aivan uusiin sfääreihin.
Mahdollisuudet ovat – ainakin periaatteessa – erittäin suuret.
– Mennään nyt tällä konseptilla vuosi kerrallaan, Käkelä tyytyy naurahtamaan.

Varatoimitusjohtaja Jani Käkelä on itsekin moottoripyörämiehiä. Viime vuonna hän sijoittui Supersport B -luokan Suomen Cupissa toiseksi.

Varatoimitusjohtaja Jani Käkelä on itsekin moottoripyörämiehiä. Viime vuonna hän sijoittui Supersport B -luokan Suomen Cupissa toiseksi.

Ratamoottoripyöräilyn MM-sarja 2013:

• 7.4. Losail International Circuit, Doha, Qatar
• 21.4. Circuit of the Americas, Austin, USA
• 5.5. Circuito de Jerez, Jerez, Espanja
• 19.5. Le Mans Bugatti, Le Mans, Ranska
• 2.6. Mugello Circuit, Italia
• 16.6. Circuit de Catalunya, Barcelona, Espanja
• 29.6. TT Circuit Assen, Assen, Hollanti
• 14.7. Sachsenring, Hohenstein-Ernstthal, Saksa
• 21.7. Laguna Seca, Monterey, USA
• 18.8. Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis, USA
• 25.8. Masaryk Circuit, Brno, Tshekki
• 1.9. Silverstone Circuit, Silverstone, Englanti
• 15.9. Misano World Circuit Marco Simoncelli,
Misano Adriatico, San Marino
• 29.9. Motorland Aragón, Alcañiz, Espanja
• 13.10. Sepang International Circuit, Selangor, Malesia
• 20.10. Phillip Island Grand Prix Circuit, Phillip Island,
Australia
• 27.10. Twin Ring Motegi, Motegi, Japani
• 10.11. Circuit Ricardo Tormo, Valencia, Espanja
Lähde: MotoGP.com

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?