TE-toimiston palvelu-uudistus siirsi rutiinitehtävät lähes kokonaan verkkoon

Palvelujen kirjoon täytyy tottua

Ylöjärveläinen Mervi Mäki on uudessa elämäntilanteessa. 16 vuotta kestänyt työputki katkesi, ja yhtäkkiä hän huomasi olevansa työtön työnhakija. Mäki lähti välittömästi etsimään apua ammattilaisilta ja kääntyi Ylöjärven työ- ja elinkeinotoimiston puoleen. Siellä hänet otti vastaan verkkoneuvoja Henna Syrjänen, jonka apua on tarvinnut päivittäin moni muukin puutarhakaupunkilainen.
Mervi Mäki (vas.) sai Ylöjärven TE-toimistossa hyviä vinkkejä työhakemukseensa ja ansioluetteloonsa verkkoneuvoja Henna Syrjäseltä.

Mervi Mäki (vas.) sai Ylöjärven TE-toimistossa hyviä vinkkejä työhakemukseensa ja ansioluetteloonsa verkkoneuvoja Henna Syrjäseltä.

– Työn hakeminen on minulle uutta, kun olen saanut tehdä töitä niin pitkään. Nyt viimeistelemme täällä TE-toimistossa työhakemustani ja ansioluetteloani. Olen toiveikkain mielin, vaikka minun alallani ei olekaan kovin paljon töitä, Mäki sanoo.
Verkkoneuvoja Henna Syrjäsen mukaan Mäki on melko tyypillinen asiakas. Hän tarvitsee vain hieman apua ja vinkkejä päästäkseen alkuun työnhaussa.
– Tällaisissa tilanteissa mietimme lähinnä vain verbin tai pilkun paikkaa hakemuksessa. Meillä käy kuitenkin myös ihmisiä, joille pelkästään työnhakijaksi ilmoittautuminen internetissä on täysin uusi asia.
Syrjänen ohjaa apua tarvitsevan asiakkaan työhallinnon verkkopalvelujen äärelle.
Jotkut tarvitsevat apua jopa sähköpostin lähettämisessä, toiset taas vain pari pientä ohjetta.
TE-toimisto on tehnyt heinäkuun loppuun saakka sopimuksen ulkopuolisen palveluntuottajan kanssa verkkoneuvonnasta. Ainakin siis siihen saakka TE-toimistossa asiakkaita neuvotaan kädestä pitäen käyttämään verkkopalveluita.
– En tiedä ketään muuta viranomaista, joka opettaisi näin hyvin asiakkaitaan käyttämään verkkopalveluitaan. Kehotankin nyt asiakkaitamme aktivoitumaan ja tulemaan opettelemaan asioita, kun tällainen mahdollisuus on tarjolla, palveluesimies Tiina Leppäniemi Ylöjärven TE-toimistosta kannustaa.
Työhallinnon verkkopalveluita pääsee käyttämään pankkitunnuksilla. Tämä on asia, joka monelta tuntuu unohtuvan TE-toimiston verkkoneuvojan pakeille tullessaan.
– Kannattaa ottaa pankkitunnukset mukaan. Pankkitunnuksilla voi esimerkiksi itse laittaa työttömyysturvansa verkossa maksuun. Lisäksi erilaisten hakemusten etenemistä voi seurata reaaliaikaisesti, Leppäniemi muistuttaa.
TE-toimiston palveluista suuri osa on siis siirtynyt verkkoon. Toisen ison palvelukanavan tarjoaa puhelin. Henkilökohtaista asiointia TE-toimistossa tarvitaan enää melko harvoin.
– Vuoden alussa tehdyn palvelu-uudistuksen tavoitteena oli, että pääsemme eroon niin sanotuista rutiiniluontoisista töistä ja voimme käyttää aikamme henkilökohtaista apua ja ohjausta tarvitsevien ihmisten auttamiseen, Tiina Leppäniemi selvittää.

Kolme erilaista palvelulinjaa

Suurin muutos TE-toimistossa on tapahtunut siinä, että nyt asiakkaita pyritään palvelemaan heidän palvelutarpeensa mukaisesti. Konkreettisesti tämä näkyy tarkasti määritellyissä palvelulinjoissa.
Työnvälitys- ja yrityspalvelut  on tarkoitettu asiakkaille, joiden työmarkkinavalmiudet ovat kunnossa. Heiltä siis puuttuu ainoastaan työ.
Tämän palvelulinjan asiakkaita ovat yrittäjäksi aikovat tai yritystoimintaa suunnittelevat ihmiset sekä henkilöasiakkaat, jotka ovat jääneet työttömäksi ja hakevat uutta työpaikkaa. Linjan asiakkaita ovat myös työssä käyvät työpaikan vaihtajat.
Linjan asiakkaiden ammatillinen osaaminen on siis kunnossa ja heidän ammattiaan vastaavia työpaikkoja on tarjolla.
Toisella linjalla palvellaan puolestaan asiakkaita, jotka tarvitsevat osaamisensa kehittämistä.
Heidän työvalmiutensa on kunnossa, mutta osaamisessa on joitakin puutteita.
Palvelulinjalla on tarjolla esimerkiksi erilaisia valmennuksia, ammattitaidon kehittämiseen tähtääviä täydennyskoulutuksia, työvoimakoulutuksia sekä yksilöllisiä koulutuksia.
Näitä koulutuksia järjestetään yhteistyössä työelämän kanssa.
Osaamisen kehittäminen on  mahdollista  järjestää myös opiskelemalla omaehtoisia opintoja työttömyysetuudella.
Koulutusta tuetaan sellaisille aloille, joilla on puutetta työntekijöistä. Tällainen on esimerkiksi hoitoala.
Kolmannen linjan eli tuetun työllistämisen palvelut jakaantuvat kahteen eri palveluväylään. Nämä ovat yksilöllistä tukea tarvitsevien palvelut sekä moniam-
matillista tukea tarvitsevien palvelut.
Yksilöllistä tukea tarvitsevat asiakkaat asioivat TE-toimiston puolella.
Moniammatillista tukea tarvitsevat  ovat puolestaan työvoiman palvelukeskuksen (TYP) asiakkaita. Nämä asiakkaat tarvitsevat tuekseen moniammatillista osaamista, kuten terveydenhuoltohenkilökuntaa ja kuntoutusohjaajia. Lisäksi heille tarjotaan tietysti TE-toimiston palveluja.

Monenlaista palautetta

Suuri osa TE-toimiston palveluista on tänä päivän verkossa. Palveluihin pääsee käsiksi esimerkiksi TE-toimiston päätteillä.

Suuri osa TE-toimiston palveluista on tänä päivän verkossa. Palveluihin pääsee käsiksi esimerkiksi TE-toimiston päätteillä.

Ylöjärven TE-toimistossa on viime viikkoina luettu ja kuunneltu kasa palautteita, jotka ovat koskeneet tehtyjä palvelumuutoksia.
– Kyllä se täytyy tunnustaa, että olemme saaneet alkuvuodesta melko negatiivistakin palautetta. Lähinnä se on koskenut puhelimessa jonottamista. Puhelinpalvelussa oli meistä riippumattomia teknisiä ja henkilöresursseihin liittyviä ongelmia, mutta nyt niitä on korjattu, Tiina Leppäniemi kertoo.
TE-toimistossa ei osattu arvata, miten paljon soittoja uuteen puhelinpalveluun tulvii.
– Itse asiassa ihmiset ovat ottaneet yhteyttä kaikkia mahdollisia kanavia pitkin, vaikka yksi riittäisi. Sen vuoksi olemme joutuneet tekemään päällekkäistä työtä, Leppäniemi selvittää.
Tilanteen helpotukseksi asiakkaille avattiin mahdollisuus jättää yhteydenottopyyntö verkossa. Pyynnön saavuttua TE-toimistosta soitetaan asiakkaalle, eikä asiakkaan tarvitse roikkua jonottamassa puhelinlinjalla.
– Uskon, että tilanne rauhoittuu ja asiat alkavat sujua entistä paremmin, kun muutosprosessi asettuu uomiinsa ja asiakkaat tottuvat nykyiseen käytäntöön. Silloin pääsemme keskittymään kasvokkain toteutettavaan palveluun, josta olemme jo nyt saaneet kiitosta, Leppäniemi sanoo.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?