Maistiainen reformaation hedelmistä

Ylöjärven seurakunnan näyttely sukeltaa uskonpuhdistuksen merkkivuoteen maistelemalla luterilaisuuden ydintä kahden tärkeän elementin lävitse.
reformaatio, Ylöjärven seurakunta, Raamattu, rukous

Näyttely osallistaa tarjoten esimerkiksi mahdollisuuden rukousten ripustamiseen puun oksille. Pappi Hanna Rienoja tuumaa, että myös näyttelyn sijainti kirjastossa sopii reformaation kansaa lähestyvään henkeen: mennään kansan keskelle.

500 vuotta reformaatiosta. Merkkihetki on pappi Hanna Rienojan mielestä tärkeä niin menneen kuin nykyisyyden valossa.

Reformaatio tuli aikanaan tarpeeseen, kun raha ja valta olivat ajaneet kristinuskoa raiteiltaan. Oli palattava olennaisen äärelle.

– Reformaatiossa tiivistyy se, että ihminen pelastuu yksin armosta ja uskosta, pappi kiteyttää.

Tuo tiivistys on luterilaisuuden ydin yhä. Ja siitä muistuttelu tulee tarpeeseen tänäkin päivänä.

– Tätä aikaa hallitsevat pärjääminen, kilpailu, raha ja valta. Reformaation ajatus on nykyäänkin tärkeä: ei tarvitse ansaita ihmisarvoa tai pelastusta pärjäämisellä. Ne ovat annettuja asioita.

Merkkihetki nivoo tuota tiivistystä nykypäivään.

– On hyvä tietää, missä hengelliset juuret ovat. Ja tämän vastapuoli on se, mitä reformaation hedelmät ovat tänään.

Zoomaus kahteen

Noita hedelmiä – nykyluterilaisuutta – seurakunta tahtoi merkkivuoden kunniaksi puida näyttelyllä.

Jottei aiheisto olisi paisunut, zoomattiin pariin reformaattori Lutherillekin tärkeään asiaan: Raamattuun ja rukoukseen.

– Lutherille oli tärkeää, että Raamattu on luettavissa kansankielellä. Se oli aika käänteentekevä juttu. Ja Luther myös kannusti ja opetti rukoilemaan.

Nämä kaksi elävät tänäkin päivänä. Rukous on pysähtymisen ja rauhoittumisen väline hektisyyden keskellä.

– Se on hyvinvoinnin lähde, kun se auttaa keskittämään ajatuksia. Ja se tarjoaa myös kiintopisteen johonkin pysyvään, siihen, että ihminen on myös henkinen ja hengellinen.

Raamattu taas on Rienojan mukaan yhä avain, jolla ihminen oppii tuntemaan Jumalaa sen sijaan, että vain aavistelisi tämän olemusta ja olemassaoloa.

Papin mielestä rukous ja Raamattu ovat nyky-yhteiskunnassakin läsnä. Kyselyt ovat vihjanneet, että ihmiset rukoilevat enemmän kuin mitä äkkiä päälle päin näkyy, ja Raamattu on osa yleistietoa. Tosin tietämys on kaventunut.

Eloa ja osallisuutta

Juuri Raamatun ja rukouksen elävyyttä halutaan näyttelyssä käsitellä.

– Tuomme esiin, että Raamattu on muutakin kuin kirja alttarilla. Esittelemme, miten sitä ja rukouksia käytetään.

Nähdään siis esimerkiksi erityyppisiä Raamattuja, mutta katsottavan lisäksi on tehtävää: Nooan arkin rakentamista Legoista, rukousten ripustamista puihin, iltaisin keskustelu-, musiikki- ynnä muita tapahtumia…

– Sekin on alkuperäisen reformaation hengen mukaista. On tärkeää voida osallistua.

Rienoja uskoo, että näyttely voi kiinnostaa nykyihmistä. Sinne voi tuoda tottumus kirjaston näyttelytarjontaan tai kiinnostus musiikkiin tai historiaan. Mutta uskontokin voi upota. Yhdellä on siihenkin tottumus, toinen voi tulla tutustumaan johonkin, jota hän vierastaa tai vastustaa.

– Lisää tietoasi ja ymmärrystäsi. Tänne voi tulla ihmettelemään.

Wittenbergistä Ylöjärvelle – 500 vuotta rukouksia

Reformaatioaiheinen näyttely tapahtumineen 2. marraskuuta asti Leija-kirjastossa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?