Sisämotocross on yllättävän vaativa laji

Adrenaliinia ja kerrostalon kokoisia mäkiä

Ylöjärven Uutisten kaksi toimittajaa kokeili tällä kertaa motocrossia sisähallissa Dynaset Offroad Areenalla – aika hullu, mutta samalla kovin mielenkiintoinen idea. (Teksti: Iiria Lehtinen, kuvat: Vilma Kaura)

Enduro ja motocross ovat Reijo Karppisen suosikkilajit. Miehen mukaan ajaminen on kovaa urheilua, ja esimerkiksi metsässä ajaessa aika kuluu siivillä samalla, kun koko kroppa työskentelee. Mies sanoo, että 250 kilometrin pituinen vaativa endurorata saattaa kuluttaa energiaa puolestatoista kahteen maratoonin verran.

Kun Iiria ja Vilma ajoivat viime kerralla mönkijällä, satoi kaatamalla. Tällä kertaa on niin kuuma, että pelkkä suojavarusteiden päälle pukeminen nostattaa hien pintaan.

Dynasetin yrittäjä Reijo Karppinen auttaa toimittajien puvustuksessa ja meno näyttää välillä samalta kuin päiväkodissa.

Ensin ylle puetaan polvisuojat, ajohousut ja pitkävartiset saappaat.

Tämän jälkeen hartioille pujotetaan haarniskamainen suoja, joka suojaa rintakehän lisäksi kyynärpäitä. Haarniskan päälle kiskotaan pitkähihainen paita ja lopuksi laitetaan vielä kypärä päähän.

Tallissa seisovat pyörät näyttävät siltä, etteivät lyhyiden toimittajanaisten jalat yllä niiden selässä maahan. Reijo hakeekin toimittajille suosiolla hieman pienemmän pyörän.

Mutta ei sekään mikään mopo ole.

Motocrossissa suojavarusteita riittää: rintakehä, olkapäät, kyynärpäät ja polvet saavat kaikki omat suojansa. Ajosaappaissakin on korkea ja tukeva varsi.

Harjoittelua pihamaalla

Molemmat naiset tekevät pyörällä pari kierrosta pihamaalla. Kokeilevat kytkintä ja kaasua, laittavat vaihteen päälle, kääntyvät pari kertaa ja seisovat pyörän tappien päällä.

Reijo ohjeistaa, että motocrossissa pelkkä selässä istuminen on harvinaista, paljon tavallisempaa on seistä.

Tasaisella ajaminen ei tuota Vilmalle ongelmia. Hän on entinen skootterikuski ja ajanut joskus myös mopolla.

Iiriakin selviytyy, mutta vaivalloisemmin. Kääntyminen on outoa, kun ei  tiedä, miten painavan ja kookkaan pyörän saisi tottelemaan sulavasti.

Ja kun ei ole tottunut moottoripyörän kaasuun ja kytkimeen, pelkkä oikealla kädellä kahvaan vahingossa nojaaminen saa kaasun jyrähtämään.

Reijo painottaakin, että vasemmalla kädellä hallittava kytkin pitää olla koko ajan kontrollissa.

Ei haittaa, jos kaasua antaa liikaa. Sitä pitää vain tasata kytkimellä.

Karppinen arvioi, että offroad- eli halliratoja käytttävia harrastajia on Suomessa useita tuhansia. Motocross ei ole harrastuksena edullisimmasta päästä, mutta Karppinen huomauttaa, että lajin kustannukset ovat verrattavissa esimerkiksi jääkiekkoon.

Vilma onnistuu

Vilma aloittaa noin 400 metrin mittaisen supercross-radan.

Vilma vetää läpi pienemmät möykyt ja mäet, jatkaa suurempiin ylä- ja alamäkiin ja kipuaa lopulta kaikkein suurimpaan mäkeen. Ja sitten rata onkin jo ohi.

Aivan yhtäkkiä ja kerralla.

Reijo näyttää vaikuttuneelta ja kehuu Vilmaa.

Ensikertalaiselle mäki näytti turhan hurjalta ja matka pyörällä päättyi nyppylän juurelle. Karppinen talutti ajopelin mäelle ja antoi ohjeita, miten toimittajarukka pääsisi alas turvallisesti.

Huippua seuraa lässähdys

Sitten on Iirian vuoro.

Hän ajaa läpi pienemmät mäet, mutta sitten iskevät ongelmat. Hän ei ehdi kääntää pyörää niin, että saisi riittävän vauhdin isompaan mäkeen. Reijo saapuu hätiin ja pakittaa pyörää.

Iiria katsoo mäkeä ja miettii. Arviolta noin parimetrinen mäki alkaa näyttää kerrostalon korkuiselta.

Hmm, harjoittelu pienemmässä mäessä voisi olla sittenkin vielä paikallaan.

Iiria hinkkaa pyöränsä kanssa  pienempiä mäkiä, mutta ei sekään aivan yksinkertaista ole.

Jos vauhti ei pysy tasaisena, ja kuski koko ajan tarkkana, pyörä alkaa helposti vetää vinoon.

Iiria löytää myös itsensä kerran lähes mäen huipulta niin, että pyörässä ei ole enää virtaa.

Iiria ei pääse enää eteen eikä taakse, ja jalat ja kädet alkavat väsyä noin satakiloisen pyörän kannatteluun ylämäessä.

Iiria ei keksi muuta ratkaisua kuin hypätä pois pyörän päältä.

Vasta-alkajan on keskityttävä ajamiseen täysin. Esimerkiksi kytkimen täytyy olla hallinnassa koko ajan.

Taas sama homma

Kohta Iiria suhaa taas edestakaisin pitkin hiekka- ja savipohjaisia mäkiä. Hän tuntee vihdoin ymmärtävänsä pyörän käytöstä. Tämähän sujuu.

Iiria saa itsevarmuutta niin, että kaasuttaa suurimpaan mäkeen.

Mutta voi kurjuutta! Iiria pääsee taas lähes mäen laelle, kun veto loppuu.

Taas sama juttu.

Iiria kaataa pyörän toistamiseen. Kuinka noloa.

Vilma kiiruhtaa apuun, mutta kumpikaan naisista ei saa painavaa pyörää nostettua pystyyn.

Pyörä makaa kellistettynä hiekalla kuin maihin ajautunut valas.

Iirialle riittää, ja Vilma nousee taas selkään ja ajaa onnellisena pitkin rataa.

Vilma: Kyllä tuli hiki! Tykkään tällaisista adrenaliinia nostattavista lajeista.

Reijo: Ala käymään täällä. Ala harrastaa.

Juttu jatkuu alempana.

Fakta

Plussat:

• Offroad-halleja on harvassa, ja lähellä asuvalle harrastajalle on onni, että tällainen halli sijaitsee juuri Ylöjärvellä.
• Halli on tilava ja siellä on riittävästi erikokoisia mäkiä. Radat ovat myös muunneltavissa.
• Hallilla on hyvä valikoima varusteita ja pyöriä.
• Toimittajat suosittelevat rataa harrastajille, hurjapäille ja heille, jotka haluavat kokea kaikkea uutta.

Miinukset:

• Kuten Iiria huomasi, ensikertalaiselle hallissa ajo voi olla aluksi hankalaa, joskaan ei mahdotonta. Toimittajat suosittelevat, että halliin tulija olisi kokeillut tavallista mopolla tai moottoripyörällä ajoa aiemmin.
• Kannattaa myös varautua siihen, että heikkokuntoiselle ajaminen voi olla raskasta.

Kokonaisarvio: 4,5 / 5

Kainalojuttu

Suomen ensimmäinen offroad-halli täyttää kymmenen vuotta

Ylöjärvellä sijaitseva Dynaset Offroad Areena on pimeä ja viileä.

Valot syttyvät vasta, kun täynnä kurveja ja erikokoisia mäkiä olevassa hallissa aletaan liikkua.

– Tämä oli Suomen ensimmäinen sisämotocross-rata kymmenen vuotta sitten. Nyt sisäratoja on myös Imatralla, Turussa ja Raisiossa, kertoo yrittäjä Reijo Karppinen.

Radoilla ajettavaa motocrossia ja luonnossa ajettavaa enduroa harrastetaan yleensä ulkona kesällä, mutta talvella halli on hyvä harrastuspaikka.

Hallissa voi myös harjoitella koska tahansa esimerkiksi hyppyjä. Harrastajien lisäksi hallissa käy myös esimerkiksi polttari- ja työpaikkaporukoita.

Karppinenkin harrastaa ajamista ja on haastatteluhetkellä lähdössä pikapuoliin Ranskaan kisaan, jossa ajetaan enduroa kuuden päivän ajan.

Ajettavaa on päivittäin 250 kilometriä, mikä tekee kisasta erittäin raskaan. Voittoa mies ei lähde Ranskasta hakemaan vaan päälimmäisenä ajatuksena on testata omaa kuntoa.

– Tämän harrastuksen ansiosta olen paremmassa kunnossa kuin 20 vuotta sitten, Karppinen toteaa.

Motocross on oikeaa urheilua

Niiden, jotka eivät harrasta motocrossia tai enduroa, on usein vaikea uskoa, kuinka raskaita lajit ovat.

Karppinen kertoo, että 250 kilometrin ajomatkalla energiaa kuluu puolentoista tai kahden maratonin verran.

Painavan pyörän hallinta on raskasta. Ajaminen kasvattaa lihaksia ja parantaa tasapainoa sekä kestävyyttä.

Karppinen antaa toimittajille ajokokeiluun mukaan puolen litran pullot vettä – ajaminen myös hikoiluttaa ja janottaa.

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>