Palloventtiilejä valmistava Jouka on saavuttanut 60 vuoden kunnioitettavan iän ja nähnyt vuosien varrella kolmet eri omistajat. Joukalla myös pyyhkii hyvin: sen liikevaihto oli heinäkuussa tilikauden lopussa 4,2 miljoonaa euroa ja liikevaihdon kasvu 19 prosenttia. Vuonna 2008 alkaneesta notkahduksesta on nyt päästy.
Annetaan 60-vuotiaan Jouka Oy:n toimitusjohtajan Hannu Lautamäen kertoa, miten yritys on päässyt lähes vanhuksen ikään. Mitä yrityksessä on tehty oikein?
1. Tärkeintä on asiakkaan tarpeiden tietäminen ja lukeminen.
Jouka tekee tuotteita erikoismateriaaleista, kuten ruostumattomasta teräksestä, stelliitistä ja titaanista. Tuotteet ja suunnittelu ovat omia. Toisin kuin osa yrityksistä on tehnyt, Jouka ei ole edes harkinnut tuotteiden valmistamista muualla kuin Suomessa.
– Hallitsemme pienet sarjat, variaatiot ja erikoisventtiilit. Olemme nöyriä ja nopeita.
– Kiinasta saa venttiilin 12 viikossa, kun taas me olemme sitoutuneet 2–4 viikkoon. Kiinan tuote on 8 viikkoa laivassa, pari viikkoa tullissa Kiinassa ja viikon tullissa Suomessa. Ja tekemisessäkin kestää. Ei paperikone voi odottaa niin kauan. Prosessin keskeyttäminen maksaa.
2. Kun tarpeet tiedetään, on hallittava tuotekehitys ja tehtävä se, mitä asiakas haluaa.
– Asiakas kertoo meille, mille alueille tuotekehitysprojektit tulevat suuntautumaan eli tekeekö asiakas esimerkiksi uutta voimalaitosta. Asiakas kertoo myös, mikä aine prosessissa virtaa. Jos asiakas käyttää vaikkapa happoa, teemme haponkestäviä venttiileitä.
3. Kansainvälisyys on tärkeää. Siitä seuraa kasvua.
– Haemme jatkuvasti uusia asiakkaita sekä diilereitä eli jälleenmyyjiä, jotka tuntevat paikalliset asiakkaat. Vaikeuskerroin kasvaa, kun menemme pois kotoa esimerkiksi Indonesiaan tai Italiaan. Maissa pitää olla käytössä paikallinen diileri, joka pitää yhteyttä lähes päivittäin asiakkaaseen.
Kansainvälisyys on tärkeää siksikin, ettei Suomi ole mikään teknologian veturimaa. Tulevaisuuden trendejä pitää pystyä haistelemaan muualla. Lisäksi Suomi on yksinään aika pieni markkina mille tahansa tuotteelle.
4. Kansainvälisyydestä seuraa myös vientiä.
– Suomesta valitettavasti puuttuu pk-yrityksiä, joilla olisi vientiä. Saksan ja Ruotsin pk-yrityksillä on vientiä huomattavasti enemmän. Suomessa taas tehty enemmän alihankintaa, mutta se on katoavaa kansanperinnettä.
5. Hyvä henkilöstö on tärkeä.
– Kukaan ei tee yrityksen hommia yksin. Ne, jotka yrittävät sitä, epäonnistuvat.
Jouka Oy on palkannut kahden viime vuoden aikana 4–5 uutta toimihenkilöä.
– On tärkeää uudistua myös henkilöstön kautta.
6. Pitää osata muuttua. Vanhasta ei kannata pitää kiinni, vaan katsoa uutta.
– Maailma muuttuu. Tampereellakin on muutama hyvä satavuotias yritys. Muuntautumiskyky on helppo sana sanoa, mutta muuntautumista on vaikea toteuttaa.
– Kaikki muuttuu: tuotteet, kokoluokat, teknologiat. 1970-luvulla tuli öljylämmitys ja kaikki käyttivät öljyä. Jouka teki silloin säiliöautoihin kevyitä venttiileitä. Nykyään taas maailma pyörii kaasulla. Nyt venttiileidemme pitää olla todella tiiviitä ja kestää eri lämpötiloja. Nestemäinen maakaasu on – 196-asteista.
Viimeisimmät kommentit