Pentti Säynäväjärven miesluola kätkee sisäänsä veteraanimoottoripyöräilijän aarteet

Nostalgiamopo ja Raleikki

Vanhan liiton motoristi ei piittaa tämän päivän moottoripyöristä. Veteraanimoottoripyöräilijöiden keskuudessa arvostetaan nimenomaan vanhoja, yksinkertaisia ja harvinaisia kaksipyöräisiä.

Keväällä ostettu Bauer Sport on vielä alkuperäiskunnossa, mutta Säynäväjärvi aikoo entisöidä pyörän uuteen hohtoon.

Hietasmäkeläisen Pentti Säynäväjärven autotalli on oikea miesluola. Tallin seinäpintoja ei juuri näy, sillä niitä peittävät erilaiset julisteet vanhoista autoista ja moottoripyöristä. Ompahan seinälle ripustettu myös Ylöjärven vanhimman linja-auton rengas. Viereisellä hyllyllä komeilee 1950-luvun moottoripyöräkypärä ajolaseineen. Autotallin yläkertaan ohjaa nuolella varustettu kyltti, jossa lukee ”Kovan teknolokian osasto”.

Tuolle osastolle me emme kuitenkaan tällä kertaa mene, sillä eräänlaista teknolokiaa on myös alakerrassa: 1960-luvun ruusukuvioitu kangas kätkee alleen jotakin, mitä Säynäväjärvi tahtoo esitellä.

– Tässä nämä nyt olis, mies virnistää vetäessään kankaan pois ja paljastaessaan miesluolansa aarteet.

– Nostalgiamopo ja Raleikki.

Siinä seisovat rinta rinnnan Säynäväjärven silmäterät: lapsuuden mopo eli saksalainen 1960-luvun Bauer Sport sekä priimakuntoon entisöity, vuodelta 1927 oleva 500-kuutioinen Raleigh-moottoripyörä sivuventtiilillä ja karbiinivaloilla.

Ennen Säynäväjärveä Raleigh kuului ylöjärveläiselle Atte Salmelle, joka osti pyörän sota-aikaan. – Atte osti pyörän evakolta, joka halusi luopua pyörästä saadakseen rahaa.

Ensimmäisiä mopoja

Säynäväjärven mukaan hänellä on erityinen rakkaussuhde vanhoja moottoriajoneuvoja kohtaan. Näistä kyseisistä kaksipyöräisistä tekee vielä erityisen rakkaita se, että niillä molemmilla on oma tarinansa.

Muistot siintävät Säynäväjärven nuoruuteen, jossa ensimmäiset kesätyörahat hän sijoitti juuri saksalaiseen 2-vaihteiseen Bauer Sport -mopoon.

– Tämä kuului ensimmäisiin mopoihin. Sen vuoksi tässä on niin ohuet renkaat ja polkimet, joilla pystyy jarruttamaan, Säynäväjärvi kertoo esitellessään alkuperäiskunnossa olevaa kulkupeliä.

Nykyinen Bauer Sport on ollut miehen omistuksissa keväästä asti.

Hän bongasi mopedin netistä ja päätti, että nostalgiamopo on saatava takaisin omaan autotalliin.

– Pyörään liittyy paljon muistoja. Nuorena poikana virittelimme mopojamme jätkäporukalla ja vaihdoimme niihin motocross-sarvet. Sen jälkeen menimme metsään ajamaan rallia.

Karbiinivalon takana sijaitsee säiliö, josta kaasu vapautuu lamppuun. Myös moottoripyörän takaosassa on samalla periaatteella toimiva valo.

Entisöinti otti 40 vuotta

Englantilainen Raleigh, tutummin Raleikki, on ollut Säynäväjärven hallussa vuodesta 1974 asti.

Moottoripyörä kuului aikoinaan miehen perheen tuttavalle Atte Salmelle, jonka leskeltä Säynäväjärvi menopelin itselleen osti.

– Ihailin pyörää jo silloin, kun Salmet ajoivat sillä meille.  Äänen kuuli jo kaukaa, ja pakkohan renkaita oli käydä aina potkimassa, Säynäväjärvi muistelee.

Vuosimallia 1927 oleva moottoripyörä ei ole ollut aina siinä kunnossa, missä se nyt on. Sanonta ”hiljaa hyvä tulee” pätee ainakin tämän kulkupelin kunnostuksen kohdalla, sillä moottoripyörän entisöinti otti yhteensä 40 vuotta.

– Nyt Raleikkini on museorekisterissä ja vaikuttaa siltä, että pyörä on ainutlaatuinen Suomessa.

Entisöinnissä koko moottoripyrä käytiin läpi moottorista ajokahvoihin. Entisöinnistä vastasivat Säynäväjärven tutut, ja Mies itse metsästi osia pitkin internettiä. Esimerkiksi Englannista hän löysi pyöränsä ylpeyden aiheen, karbiinivalon.

– Karbiinia murennetaan valosäiliöön veden sekaan, jolloin aine alkaa kaasuuntumaan. Tämän jälkeen sytytetään tulitikku, joka leimauttaa kaasun kanssa valon lamppuun, hän esittelee.

Säynäväjärven Raleighissa kaikki hopeana kiiltävät osat on niklattu 1920-luvun tyyliin.

Ajanviete ja henkireikä

Moottoripyöräharrastus ei ole jääny pelkästään Säynäväjärven autotallin ovien sisäpuolelle.

Silloin tällöin Säynäväjärvi piipahtaa Mikkolantien kerhotilassa veteraanimoottoripyöräilijöiden tapaamisessa, johon harrastajat  kokoontuvat puhumaan kaksipyöräisistä.

Mansen masinistit -nimisessä aluekerhossa on tapana jakaa niin vinkkejä kuin uusimpia hankintoja toisille motoristeille.

– Vanhin jäsenemme on 86-vuotias siurolainen. Vanha ukko entisöi edelleenkin Raleikkeja. Niin kuin hänelle myös meille muille moottoripyörät ovat ajanviete ja henkireikä.

Raleighin ja Bauer Sportin lisäksi Säynäväjärven autotallista on löytynyt myös vanhoja autoja: vuoden 1966 Datsun Blue Bird ja 1972-vuosimallin Renault 10 Major.

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>