Ylöjärven keskusta-alue on hankala kävelijöille ja pyöräilijöille

Saadaanko mutkaton kulku Asemantien junaradan poikki ja uusi suojatie Vaasantielle?

Asemantien junaradan yli loikkiminen on herättänyt keskustelua paitsi kaupungin työntekijöiden myös opiskelijoiden joukossa. Lukiolaiset, Ylöjärven lukion rehtori sekä Ylöjärven kaupungin kestävän liikkumisen ryhmän jäsenet sanovat, että Ylöjärven olisi huomioitava kaavoituksissaan vihdoin myös kävelijät ja pyöräilijät.

Soppeenmäestä kulkevilla pyöräilijöillä ja kävelijöillä on valittavanaan käytännössä kaksi eri vaihtoehtoa, jos he tahtovat päästä nopeinta reittiä Elovainion alueelle: Vaasantien voi alittaa Urheilutalon tienoolta kulkemalla alikulkutunnelin kautta tai ylittää käyttämällä Kumitien ja ravintola Freston kohdalla sijaitsevaa liikennevalo-ohjattua suojatietä. Alitus- ja ylityspaikan välimatka on yhteensä 1,8 kilometriä. Kirkonseudulta Elovainiolle päin kulkevilla pyöräilijöillä ja kävelijöillä on valittavissaan myös kaksi reittiä. Joko Urheilutalon alikulkutunneli tai junaradan ylittävä silta Elotiellä. Näiden paikkojen välimatka on 1,3 kilometriä.

Leipäteksti: Eri puolilla Ylöjärveä ja naapurikunnissa asuvat opiskelijat ovat kyllästyneet siihen, että etenkin Koulutuskeskus Valoon pääseminen kävellen tai pyörällä on hankalaa. Takamaalla asustava Lotta Peltomaa kulkee koulumatkansa bussilla, mikä tarkoittaa sitä, että hän matkustaa ensin keskustaan liikekeskukselle asti ja jatkaa sieltä matkaansa kävellen kohti koulua.

– Kävelymatka lyhenisi, jos junaradan ylitys Asemantien kohdalta olisi tehty turvalliseksi. Silloin voisin jäädä bussista jo Asemantien Salen kohdalla, lukiolainen toteaa.

Myös Peltomaan opiskelutoveri, haavistolainen Sanni Kianta ihmettelee, miksi kulkeminen Valoon on tehty niin vaikeaksi kiertoteitä pitkin.

– Koulumatkani lyhenisi kilometrin, jos junaradan yli tai ali pääsisi kulkemaan. Nyt ainoa reitti kouluun on Elotietä kulkevan sillan kautta jäähallille ja siitä kouluun. Asemantiellä sijaitsevan puunlastauspisteen kohdalta kouluun pääsisi suoraa radan yli kouluun, hän miettii.

Myös suojatien puuttuminen Valon kohdalla Vaasantiellä kismittää opiskelijoita. Hämeenkyröläinen Sylvia Heikkilä tapaa kulkea koulumatkaansa bussilla, mutta kouluun mennessä lähin Valoa sijaitseva pysäkki on niin ikään liikekeskuksella.

– Minusta on käsittämätöntä, ettei Valon kohdalla ole suojatietä kävelijöille eikä toista bussipysäkkiä. Ainoat alitus- ja ylitysmahdollisuudet paikat ovat Urheilutalon alikulkutunneli tai Vaasaan päin mennessä ravintola Freston kohdalla oleva suojatie.  Suojatien puutteen vuoksi moni Soppeenmäessä asuvista opiskelijoista loikkii Vaasantien yli suoraa reittiä Valoon, hän sanoo.

Sanni Kiannan (vas.) Sylvia Heikkilän ja Lotta Peltomaan takana näkyy polku, jota moni Soppeenmäestä Valoon kulkeva opiskelija käyttää oikotienä kouluun. Polku ylittää vilkkaasti liikennöidyn Vaasantien, jossa nopeusrajoitus on Valon kohdalla 80 kilometriä tunnissa. Vaarallista oikopolkua käyttävät joutuvat paitsi väistelemään autoja myös kiipeämään tien reunaa rajaavan betoniaidan yli.

Radan ylitys vain ongelman ilmentymä

Ylöjärven kaupungin vapaa-aikajohtaja Sami Yli-Pihlaja ymmärtää hyvin nuorten harmituksen. Hänen mukaansa etenkin junaradanradalle turvallisen yli- tai alikulun rakentamiselle on selkeä tarve.

– Pitkien kiertoreittien lisäksi vaarallinen radan ylitys on ollut ongelmana jo pitkään. Tämä ongelma ei tule poistumaan ennen kuin radan kohdalle saadaan turvallinen ylitys- tai alitussysteemi. On hyvin ikävää, jos asiaan herätään vasta sitten, kun jollekin käy huonosti, Ylöjärven kaupungin kestävän liikkumisen ryhmään kuuluva vapaa-aikajohtaja huomauttaa.

Myös kestävän liikkumisen ryhmässä vaikuttava kaupungin kaavoitusarkkitehti Arto Huovila puoltaa uuden ali- tai ylikulun kaavoitusta rata-alueelle. Hänen mukaansa uusien kevyenliikenteenväylien tarve lisääntyy entisestään tulevaisuudessa, kun Kirkonseudulle ja Valon läheisyyteen kaavoitetaan uutta asutusta.

– Se tiedostetaan jo nyt, että jokin ratkaisu on tulevaisuudessa tehtävä. Autot voivat mennä kiertoreittejä jatkossakin, mutta jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden olisi saatava suora reitti radan yli tai ali.

Toinen vaihtoehto olisi nykyisten kävely- ja pyöräilyreittien huomattava parantaminen siihen kuntoon, että ihmiset tahtoisivat käyttää niitä.

– Reittien pitäisi tuntua riittävän nopeilta ja viihtyisiltä. Reittien varrella pitäisi siis olla esimerkiksi istutuksia ja hyvä valaistus lisäämään viihtyisyyttä, Huovila sanoo.

Milloin päättäjät kiinnostuvat?

Oikopolku Asemantien junaradan poikki Valolle on puhuttanut Ylöjärvellä jo pitkään. Paikalle haluttaisiin yli- tai alikulku, joka lisäisi kävelijöiden ja pyöräilijöiden määrää. – Esimerkiksi Keski-Euroopassa kävely- ja pyöräily ovat ykkösjuttu liikennettä suunniteltaessa. Kävely- ja pyöräliikenne paitsi poistavat ruuhkia myös lisäävät terveyshyötyjä ja kaupungin viihtyisyyttä ja houkuttelevuutta, kaupungin kaavoitusarkkitehti Arto Huovila toteaa

Tyytymättömyys koulureitteihin on kantautunut myös Ylöjärven lukion rehtorin Jarkko Tuomennoron korviin. Tulevana syksynä Valossa opiskelee jo yhteensä 900 opiskelijaa, mikä tarkoittaa sitä, että kevyenliikenteen virta Valon suuntaan kasvaa yhä.

– Työmatkallani näen, miten opiskelijat kulkevat reppu selässä Vaasantien halki Valon kohdalta, koska he eivät jaksa käyttää kiertoreittejä. Tuossa kohdassa autot paahtavat ohi kahdeksaa kymppiä. Entä jos joku tietä ylittävä vaikka liukastuu? Tuomennoro miettii ja sanoo, että suojatien rakentaminen Valon kohdalle helpottaisi kulkemista huomattavasti.

Huovila huomauttaa, että lähtökohtaisesti kävelijöiden ja pyöräilijöiden reittien parantaminen ei kiinnosta päättäjiä yhtä paljon kuin autoteiden parantaminen.

– Kävely- ja pyöräilyliikenteen investoinnit ovat murto-osa siitä, mitä autoliikenteeseen satsataan. Se vain nyt on niin, että päättäjät ovat yleensä Audi-miehiä, joiden arkikokemus liikenteestä syntyy auton ratissa. Heillä ei ole tietoa siitä, millaiset ratkaisut helpottaisivat esimerkiksi pyöräileviä opiskelijoita.

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>