Kattava sivu ylöjärveläistenkin käyttöön

VisitYlöjärvi herättelee ja houkuttelee

Eilen julkaistu VisitYlojarvi.fi kokoaa yhteen paikkakunnan nähtävyydet, matkailuyritykset, ravintolat ja ostospaikat. Uuden sivuston on tarkoitus houkutella kuntaan erityisesti kotimaan matkailijoita, mutta samalla se toimii myös ylöjärveläisten ja kesämökkiläisten palveluhakemistona.
visitylöjärvi

VisitYlöjärvi-osoitteeseen on koottu kaikki paikkakunnan nähtävyydet, majoituspalvelut, ravintolat ja ostospaikat. Ylöjärveläinenkin voi sivustoa selatessaan yllättyä tarjonnan runsaudesta.

Ylöjärven Yrityspalvelu Oy:n julkaisema VisitYlojarvi.fi on mielenkiintoinen sivu sellaisellekin ihmiselle, joka kuvittelee tuntevansa Ylöjärven hyvin. Esimerkiksi majoituspaikkojen määrä yllättää: vaikka Ylöjärvellä ei ketjuhotelleita olekaan, matkailijoilla riittää valinnanvaraa yöpaikan valinnassa.

– Meille tulee ylöjärveläisiltäkin paljon kyselyitä esimerkiksi sopivista kokoustiloista. Nekin löytyvät nyt VisitYlöjärvi-sivustolta, elinkeinosihteeri Tiina Rinne-Järvensivu kertoo.

Hiking Travel, Hit Ky:n yrittäjä ja hyvän mielen luontonoita Liisa Tyllilä sanoo, että oman kunnan asukkaille ja etenkin kesäasukkaille VisitYlöjärvi voi olla silmät avaava kokemus.

– Kun kerätään kaikki matkailu-, ohjelma- ja ravintolapalvelut yhdelle sivulle, täällä jo valmiiksi olevien ihmisten on helpompi löytää ne. Jo se, että me kaikki käyttäisimme lähipalveluita ja naapuriyrityksiä, elvyttäisi omaa mikrotalouttamme huimasti, luontonoita laskee.

Lisää mielenkiintoa sivustolle tuovat vaihtuvat, paikalliset suosittelijat, jotka listaavat etusivulla omat suosikkikohteensa. Ensimmäiset suosittelijat ovat muusikko Aron, kaupunginjohtaja Jarkko Sorvanto ja neljävuotias motocross-harrastaja Neo Kopakkala.

Tarvitsee muiden sivujen tukea

Matkailuyrittäjäkonkari Liisa Tyllilä uskoo, että VisitYlojarvi-sivusto voi olla hyvä lisä kotimaan matkailun edistäjänä etenkin, jos sinne löytää vaikkapa VisitTampereen tai VisitFinlandin kautta. Harva matkailija osaa hakeutua suoraan Ylöjärven sivuille.

– Kesällä, kun suomalaiset matkailevat kotimaassa, Tampereellakin tapahtuu paljon ja kaupungin majoituskapasiteetti helposti täyttyy. Silloin ihmiset alkavat etsiä majoitusta Tampereen lähettyviltä. Jos he ohjautuvat VisitTampere-sivustolta VisitYlöjärvi-sivustolle, ylöjärveläiset matkailutoimijat voivat hyvinkin hyötyä uudesta sivusta, Tyllilä perustelee ajatusta.

Tällä hetkellä VisitYlöjärvi-sivustolle ohjaudutaan ensisijaisesti kaupungin sivujen eli ylojarvi.fi-osoitteen kautta.

Verkkokauppa tarpeeseen

VisitYlöjärvi -sivusto palvelee sekä suomeksi että hiukan suppeammassa muodossa englanniksi. Elinkeinosihteeri Tiina Rinne-Järvensivu sanoo, että kansainvälisyyteen kannattaa nyt panostaa.

– Suomen vetovoima matkailumaana on kasvanut. Hiljaisuus ja puhtaus, jotka meitä täällä Ylöjärvelläkin ympäröivät, vetoavat ulkomaisiin matkailijoihin, etenkin aasialaisiin, matkailusasioista vastaava elinkeinosihteeri muistuttaa.

– Kansainvälisessä markkinoinnissa meillä on jo olemassa hyvä brändi eli Vihreä Sydän -verkosto, Green Heart. Matkailua markkinoidaan mielikuvilla, ja Green Heart -markkinointinimeen yhdistyy monia myönteisiä mielikuvia ja arvoja kuten sydämellisyyttä, vieraanvaraisuutta, puhdas luonto ja vastuu ympäristöstä. Suomen vihreään sydämeen on paljon helpompi houkutella luontomatkailijoita kuin Ylöjärvi-nimiseen pikkukaupunkiin, Tyllilä vertaa.

Hänen mielestään matkailuyrittäjät hyötyisivät yhteisestä verkkokaupasta, joka myisi ohjelma- ja majoituspaketteja.

– Myynti on se, mitä me matkailuyrittäjät tarvitsemme. Nyt, kun matkailijat ovat jo tottuneet ostamaan matkoja, majoituksia ja ohjelmapalveluita netistä, emme välttämättä kaipaa myyntitoimistoa vaan hyvää verkkokauppaa, jonne me yrittäjät sitten yhdessä rakennamme kiinnostavia paketteja, neljännesvuosisadan ajan luontomatkailuyritystä pyörittänyt visioi.

Hakurobottien ehdoilla

Koko internet-aikakauden kokeneena yrittäjänä Liisa Tyllilä tietää, että uuden sivuston pääsy hakurobottien listoille vie aina aikansa. Sivustoja pitää toki uudistaa ja kehittää, mutta mielellään jo olemassa olevan sivun kuten vaikka VisitTampereen yhteydessä, jotta jo saavutettu näkyvyys säilyisi.

– Meiltä kesti viisi vuotta paikata saksalaisten matkailijoiden määrään syntynyt kuoppa, kun VisitTampere -sivuston saksankielinen versio lakkautettiin. Ajan mittaan omat saksankieliset sivumme, jotka löytyvät hyvin ulkoilu- ja retkeilyaiheisilla hakusanoilla, korjasivat tilanteen.

Elinkeinosihteeri Tiina Rinne-Järvensivu lupaa, että VisitYlöjärvi-sivusto saa kevään mittaan hyvin näkyvyyttä, kun Facebook- ja hakusanamarkkinointi pääsevät vauhtiin.

Lähes ainoana saksaa puhuvana matkailuyrittäjänä Pirkanmaalla Liisa Tyllilä tietää, että palvelujen saatavuus matkailijan äidinkielellä on monesti se ratkaiseva tekijä. Hän kannustaakin matkailuyrittäjiä hyödyntämään ulkomaalaisia Tampereen ammattikorkeakoulussa matkailualaan erikoistuvia liiketalouden opiskelijoita.

Hiking Travelissa on ollut saksalaisia, venäläisiä, ranskalaisia ja hollantilaisia harjoittelijoita, jotka ovat aina kasvattaneet kyseisestä maasta tulijoiden virtaa.

– Viimeksi talvella meillä oli hollantilainen poika, joka teki You Tubeen hauskan potkukelkkavideon hollanniksi. Yhtäkkiä meillä oli paljon hollantilaisia retkeilijöitä, Liisa Tyllilä kertoo.

Elinkeinosuhteeri Tiina Rinne-Järvensivu toivoo, että paikalliset yrittäjät ovat häneen aktiivisesti yhteydessä, jos heidän palveluissaan tapahtuu muutoksia, jotta sivuston tiedot pysyvät ajan tasalla.

Paperille painettu kaupungin matkailuesite ilmestyy huhtikuun alkupuolella. Sitä jaetaan muun muassa kirjastoissa, kauppakeskus Elossa sekä kaupungin matkailuinfossa ABC Teivossa. Esitteestä tehdään ensi kertaa myös digijulkaisu, joka toimii näppärästi mobiililaitteissa.

– Perinteinen painettu esite pitää pintansa. Se tekee hyvin kauppansa esimerkiksi messuilla ja tapahtumissa, elinkeinosihteeri Tiina Rinne-Järvensivu toteaa.

Yksi kommentti

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?