ELYn yllätysraha varmisti ja joudutti suunnitelmia

Viljakkalaan vihdoin kevytväylä

Kyröskoskentien varteen aletaan syksyllä rakentaa jo toistakymmentä vuotta kaivattua kevyen liikenteen väylää. Hanke on tämän vuoden suunnitelmiin yllättävä lisäurakka, joten kiirettä pitää.
Viljakkala, kevyen liikenteen väylä, Manni, koulutie, turvallisuus, ELY-keskus

Kevyen liikenteen väylä rakennetaan Mannin ja Viljakkalan taajamien väliin, lukuisten lasten koulumatkan varrelle.

Viljakkalan koulun vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja Sanna Kankarisalo-Kaasalainen on riemumielellä.

Lasten vaaralliselle koulutielle päästään vihdoin rakentamaan kevyen liikenteen väylää, kun ELY-keskukselta lohkesi hankkeeseen yllättäen 500 000 euroa.

– Tämä on meille riemuvoitto, kun välillä on tuntunut, että taistelemme tuulimyllyjä vastaan, hän toteaa venyneestä projektista, vaikka onkin vuosien varrella luottanut poliitikkojen kantavan asiasta huolta.

Rahapula pitkitti

Kaupunki oli jo ehtinyt alustavasti suunnitella rakentavansa väylän omalla rahallaan ensi vuodesta alkaen. Aie kirjattiin syksyllä lähivuosien taloussuunnitelmiin, mutta lopulliset päätökset olisi nuijittu myöhemmin.

ELYn raha yllätti, koska aiemmin keskus ei ollut lähtenyt rahoitukseen mukaan. Tosin rahakuviot ovat vuosien mittaan vaihdelleet suuntaan ja toiseen: aikanaan ELY-rahaa olisi liiennytkin, mutta tuolloin kaupunki oli estynyt.

Juuri rahoituksen junnaaminen on tehnyt hankkeesta poikkeuksellisen pitkän. Kaupungin yhdyskuntatekniikan päällikön Mirko Harjulan mukaan väyläsuunnitelmat etenivät normaaliin malliin jo vajaat kymmenen vuotta sitten, mutta vuonna 2012 ne jäivät rahapulmien vuoksi lepäämään.

– Yleensä hankkeet ELYn kanssa etenevät ilman taukoja, hän vertaa.

Ratkaisujen viipyessä viljakkalalaiset lobbasivat asiaa muun muassa adressilla, kuntalaisaloitteella ja viemällä päättäjiä katsomaan vaarallista tietä.

Tienposkessa tallustaminen tai pyöräily on ollut liikenteen seassa vaarallista puuhaa. (Kuva: Viljakkalan koulun vanhempainyhdistys)

Tietöihin syksyllä

Harjulakin on ELY-yllätyksestä hyvillään, mutta samaan hengenvetoon hän toteaa, että kiire tulee. ELYn raha on näet käytettävä tämän vuoden puolella.

Ennen rakennustöitä kaupungin ja ELYn on tehtävä lopullinen yhteistoimintasopimus. Tällä tietoa kaupunki toimii hankkeen vetäjänä ja ELY vain rahoittajana, vaikka ELY omistaakin väylän ja huolehtii sen hoidosta valmistumisen jälkeen.

On myös päivitettävä tiesuunnitelmat, kilpailutettava urakoitsijat ja lunastettava maat.  Rakentamaan päästään vasta syksyllä.

Tänä vuonna aiotaan rakentaa väylä kuljettavaan kuntoon tien vaarallisimmalle pätkälle, jotakuinkin sille, jolle kaupunki kaavaili väylätöitä ensi vuodeksi.

– 500 000 eurolla mennään niin pitkälle kuin päästään.

Harjula tahtoo pitää ensi vuodelle aiotun, töiden aloittamiseen tarkoitetun kaupungin määrärahan sijoillaan, jotta loppupätkä päästäisiin rakentamaan kulkukuntoon heti perään. Aiemman suunnitelman mukaan pätkien rakentamisen väliin olisi jäänyt raharaamien vuoksi parin vuoden tauko.

Viimeistelytöitä kaavaillaan muutaman vuoden päähän. Niihin kuluu kaupungin kaavailema toinen potti, ja alun perin viimeistelyyn varattu kolmas potti säästetään.

Vaikka ensi vaiheen aikataulu on tiukka, Harjula pitää sitä mahdollisena.

– Tämä vaatii vain urakoitsijoilta paljon kalustoa.

Turvaa ja arkihyötyjä

Turvallisuuuden lisäksi väylä tuo vuosittain 30 000 euron säästöt koulukuljetuksista, kun tieosuudella vaarallisuusperustein järjestetyt kuljetukset voidaan lopettaa.

Raitti on omiaan lisäämään myös jalankulkua ja pyöräilyä, mikä on hyväksi terveydelle ja ympäristölle.

Harjulan mielestä satsaus kannattaa.

– Liikenneturvallisuusasioissa etenkin lapset ovat tärkeitä. Kyllä tämä väylä on ollut akuutein kevyen liikenteen väyliin liittyvä turvallisyystyö näillä seuduin. Ja se parantaa koko Viljakkalan alueen toiminnallisuutta.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?