Valo valotti hyvinvointia

Opiskelijoille järjestetty hyvinvointitapahtuma valoi puhtia pimeyteen ja herätteli mielen kantoja stressin ja motivaation puimiseen.
Yllätysluennoitsijaksi saapunut pituushyppääjä Tommi Evilä tempaisi vierailunsa aluksi aktivoivan mutta leikkimielisen taukojumpan. Motivaatiota ja jaksamista perannut tamperelainen kehotti itsetutkiskeluun ulkopuolisiin paineisiin nojailun sijaan. – Sinä olet oma tarinasi, hän kirjoitti diaesitykseensä.

Yllätysluennoitsijaksi saapunut pituushyppääjä Tommi Evilä tempaisi vierailunsa aluksi aktivoivan mutta leikkimielisen taukojumpan. Motivaatiota ja jaksamista perannut tamperelainen kehotti itsetutkiskeluun ulkopuolisiin paineisiin nojailun sijaan. – Sinä olet oma tarinasi, hän kirjoitti diaesitykseensä.

Koulutuskeskus Valon jumppasalissa räpsyvät salamat. Oppilas toisensa perään poseeraa kankaan edessä kameroille.
Kyllä, meneillään on ihan oikea koulupäivä, tosin tavallinen ei. Opiskelijat hölläävät rutiineista koulun järjestämässä hyvinvointipäivässä.
Toisessa huoneessa ladataan henkisiä akkuja kirkasvalolamppujen ääressä. Kolmannessa upotetaan kädet muotoiltavaan taikahiekkaan. Tekemistä on kokkailusta psykologin vinkkituokioon.

Virikkeitä arjen harmauteen

Tapahtumalla haettiin ensinnäkin valon pilkahdusta pimeään tammikuuhun, vihjaahan siitä jo Sun päivä -nimikin.
Haluttiin myös järjestää koko isoa opinahjoa eli lukiota, Tredua ja kymppiluokkaa koskevaa aktiviteettia.
Opiskelussa olennaista hyvinvointia lähestyttiin niin fyysiseltä, henkiseltä kuin sosiaaliselta kantilta.
– Tämä on yhteisöllistä opiskelijahuoltoa – eli opiskelijoiden hyvinvoinnista huolehtimista, puikoissa pyörinyt kuraattorityön koordinaattori Tuija Landström selittää.
Tempaus vastasi opiskelijoiden toiveisiinkin:
– Lukiolaisille tehtiin taannoin viihtyvyyskysely, ja he halusivat nähdä opettajia tavallisesta poikkeavissa konteksteissa. No, nyt tuolla oli enkun ope ja rehtori crossfitiä vetämässä.
Kukaan ei luule, että yksi päivä mullistaa hyvinvoinnin, mutta tarkoituksena olikin katkaista arki ja luoda ponnahduslautaa tulevaan.
– Ehkä oppilaat saavat ideoita arkeen esimerkiksi lautapeleistä. Kirkasvalolamppua on mietitty kouluun pysyväksikin. Teemme perästäpäin kyselyn, joka tiedustelee, mitä voisi jatkaa.
Lukiota käyvälle Heidi Linjamaalle rento katkos onnistui lataamaan akkuja ainakin hetkeksi.
– Nyt tunnistan stressiä ehkä aiempaa paremmin ja opin keinoja, kuinka siitä pääsee eroon, stressipisteellä ollut Eveliina Pakkanen ynnää.
Stressi jäytää
pulpettipunnertajaa
Stressi onkin tuttu seuralainen Landströmin vastaanotoilla.
– Väitän, että vähintään puolella kävijöistä kyse on stressistä ja siihen liittyvästä elämänhallinnasta.
Kun kaikkiaan kävijöitä on noin neljännes 400 lukiolaisesta, stressaajia kertyy siis kymmeniä. Samoja lukuja Landström muistelee ammattikoulustakin.

Roosa Lahti (vas.) ja Milja Silvan kuvauttivat itsensä oikein kankaan edessä ja kohdevalojen paisteessa valokuvauspisteellä.

Roosa Lahti (vas.) ja Milja Silvan kuvauttivat itsensä oikein kankaan edessä ja kohdevalojen paisteessa valokuvauspisteellä.

Stressi kumpuaa osin koulujen vaativuudesta.

– En varmaan selviäisi lukiosta nykypäivänä.
Tavallisia syitä ovat myös pelko epäonnistumisista ja tuskailu ajanhallinnasta sekä haparoivasta opiskeluotteesta.
Taustalla on jo itsessään painetta pukkaava kehitysvaihe.
– Pitää itsenäistyä, tehdä valintoja, lukiossa panostaa yo-kirjoituksiin, hakea jatko-opintoihin…
Koulun vastaus pulmiin ovat eritoten kuraattori- ja psykologipalvelut. Vastaanotolla saa höyryventtiilin keskustelemalla mutta myös tukun käytännön vinkkejä vaikkapa stressiajattelun katkaisuun tai aikataulutukseen.
– Kaupungin psykologipalvelu laajenee: saadaan kaksi uutta psykologia, ja jokin osuus resurssista tulee toisellekin asteelle.
Opettajien kädenojennus voivat olla vaikkapa aikataulutusneuvot. Kovalta stressiltä onnekseen välttyneet Linjamaa ja Pakkanen toivoisivat opettajilta silti yhä parempaa tehtävänantojen ajoitusta.

Motivaatiopula usein itsetuntoasia

Teemapäivä pysäytti myös motivaation ääreen. Sen pula ei Landströmin mukaan kuitenkaan ole yhtä yleinen kiusa kuin stressi.
Tyypillisiksi oppi-innon nakertajiksi hän mainitsee vahvuusalueiden ulkopuolelle jäävät oppiaineet ja ammattikoulussa kenties yllättävät teoriaopinnot.
– Monesti motivaatiopula on itsetunnollinen asia, hän selittää taustalta tavan takaa löytyviä pelkoja osaamattomuudesta.
– Onhan kourallinen niitäkin, jotka ovat väärässä paikassa ja ovat täällä päivähoidossa kolme neljä vuotta.
Motivaatiopulmiin koulu puraisee niitä keskustellen purkamalla sekä suomalla onnistumisen kokemuksia. Nätä irtoaa usein erityisopetuksessa tai pikku ryhmien erityisohjauksessa.
Opiskelijakaksikko Linjamaa ja Pakkanen vinkkaa motivoitumatonta miettimään opiskelun syitä. Ne ovat heitäkin motivoineet.
– Tiedän, mihin haluan lukion jälkeen. Se vie aika paljon eteenpäin, Pakkanen sanoo.
– Minulla oli ehkä alussa motivaatiopulaa, mutta nyt se on vähän lähtenyt, kun tiedän, että tarvitsen hyvät numerot sinne, minne haen, Linjamaa tuumii.

Askarteluhuoneessa piirreltiin, liimattiin ja leikattiin. Etualalla muovailevat kädet uppoutuvat hauskaan taikahiekkaan, joka valuu ja venyy kuin olisi elävää.

Askarteluhuoneessa piirreltiin, liimattiin ja leikattiin. Etualalla muovailevat kädet uppoutuvat hauskaan taikahiekkaan, joka valuu ja venyy kuin olisi elävää.

Evilä valisti kokemuksella

Motivoitumiseen ja jaksamiseen pureutui myös päivän yllätysesiintyjä Tommi Evilä.
Mentaaliharjoitteluun kilpauralla ja valmennusopinnoissa syventynyt pituushyppääjä ei tarjonnut yksityiskohtaista täsmäkaavaa elämässä onnistumiseen, mutta kiteytyksen sen peruselementeistä hän muotoili.
Ihmisen omia oivalluksia ja haluja ulkopuolisen paineen sijaan korostanut mies kehotti miettimään kolmea sanaa: mitä, miksi, miten. Uraansa (mitä) motivoituneesti (miksi) suhtautuva voi onnistua pyrkimällä fyysiseen hyvään oloon ja henkiseen stressinhallintaan eli ne summaamalla hyvinvointiin (miten).
– Kun teen asiat hyvin tänään, on tilanne huomenna parempi, mies tsemppasi kuulijoitaan.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?