Antti Karvonen on uraauurtavan opetuskokeilun kasvot

Salkkumies kantaa digiajan oppia

”Nyt se kännykkä pois, tunti alkaa!”
Edellä mainittu huudahdus on monelle tuttu. Joillekuille se saattaa tuoda mieleen muistot lukiosta, toisille yläasteelta. Kun opettaja alkoi puhua, piti kaikki muu lopettaa.
Ajat ovat kuitenkin muuttumassa. Ylöjärveläisten viitosluokkalaisten ei enää tarvitse laittaa puhelintaan oppitunneilla piiloon. Ei ainakaan, jos tuntia vetää Antti Karvonen
– Tämän päivän koululaisilla on taskuissaan laitteita, jotka pesevät tehoillaan koulun tietokoneet mennen tullen. Eikö ole hirveää haaskausta, jos niitä ei saa käyttää? kaupungin ensimmäinen BYOD-opettaja kysyy.
BYOD-opettaja Antti Karvosen tunnistaa alakoulujen käytävillä hänen suuresta metallisalkustaan. Komea kapsäkki pitää sisällään liudan taulutietokoneita. – Oppilailla ei ole pakko olla omia älylaitteita mukanaan. Lainaan näitä mielelläni, mies kertoo.

BYOD-opettaja Antti Karvosen tunnistaa alakoulujen käytävillä hänen suuresta metallisalkustaan. Komea kapsäkki pitää sisällään liudan taulutietokoneita. – Oppilailla ei ole pakko olla omia älylaitteita mukanaan. Lainaan näitä mielelläni, mies kertoo.

Mutalan koulun viidesluokkalaisilla oli taannoin hieman tavallisesta poikkeava koulupäivä. Luokan eteen marssi tutun luokanopettajan sijaan nuori mies, jolla oli mukanaan iso metallisalkku.
Sitten tuo sama mies – Antti Karvonen – käski oppilaita ottamaan kaikki omat kännykät, tietokoneet ja tabletit esiin. Oli uudenlaisen opiskelun – BYOD:n – aika.
– Lyhyesti sanottuna BYOD tarkoittaa, että koulut hyödyntävät oppilaiden omaa tietotekniikkaa opetuksessa. Ylöjärven kaupunki kokeilee tätä mahdollisuutta ensi kesään asti, ja minä vedän kokeilua, Karvonen tiivistää.
Mutalalaislapset tekivät työtä käskettyä, ja pian pulpeteilla olikin jos jonkinlaista älyvimpainta. Heille, joilla omaa laitetta ei ollut, Karvonen antoi salkustaan tuliterät tablettitietokoneet. Niitä hänellä oli mukanaan parisenkymmentä.
– Kysyin oppilailta, miten heidän mielestään tällaisia laitteita olisi hauskaa ja hyödyllistä käyttää. Sain heti paljon ehdotuksia, joista yksi oli, että kuvaisimme oppitunteja videolle, opettaja muistelee.
Karvonen jakoi koululaiset pienryhmiin ja antoi heille tehtävän. Päivän loppuun mennessä jokaisella porukalla tuli olla valmiina video, jossa esiteltiin nykyaikaisen tietotekniikan käyttömahdollisuuksia eri oppiaineiden tunneilla.
Lopputulokset olivat Karvosen mukaan hienoja.
– Ohjeistin lapsia sisältöasioissa koko päivän, mutta teknisesti minun ei tarvinnut puuttua paljon mihinkään. Voi sanoa, että nykypäivän alakoululaiset osaavat käyttää älylaitteita aika sujuvasti.

”Ei ongelmaa tasa-arvon suhteen”

Edellä kuvailtu tapaus osoittaa Karvosen mielestä sen, että BYOD ei ole mitään haihattelua, vaan tätä päivää. Oppilaiden oman tekniikan hyödyntäminen koulumaailmassa on tällä hetkellä pedagogisessa keskustelussa pinnalla, eikä ollenkaan syyttä.
– Ajatuksena on, että kun lapsilla kumminkin on tänä päivänä älylaitteita, pitää se huomioida myös kasvatustyössä, Karvonen kertoo.
Tähän mennessä BYOD-opettaja Karvonen on ehtinyt kiertää läpi kaikki Ylöjärven kaupungin 25 viitosluokkaa. Jokaiselle näistä luokista hän on pitänyt yhden kokonaisen koulupäivän. Kiertueensa aikana hän on havainnut, että nykypäivän esiteinit hallitsevat tietotekniikan perusteet varsin suvereenisti.
– Pelejä pelataan, videoita katsellaan ja musiikkia kuunnellaan siinä iässä jo ihan yleisesti. Sen sijaan tekijänoikeusasiat, tehokas tiedonhankinta ja medianlukutaito ovat ymmärrettävästi vielä hakusessa, Karvonen summaa.
Julkisessa keskustelussa BYOD-ajatusta on aika ajoin arvosteltu rajusti. On arveltu, että köyhistä oloista ponnistavat koululaiset eivät saisi yhtäläisiä mahdollisuuksia oppia, jos perheiden olisi itse kustannettava jälkikasvulleen älylaite. Toisena uhkana on nähty oppilaiden välinen laitevertailu ja siitä mahdollisesti seuraava kiusaaminen.
Antti Karvosen mukaan huolet vaikuttaisivat olevan turhia.
– Lähes jokaisella Ylöjärven viitosluokkalaisella on älylaite. Heille, joilla ei ole, annan salkustani tuliterän tabletin.
– Ja laitevertailuun en ole toistaiseksi törmännyt. Jos sellaista on, sitä tapahtuu välitunneilla ja vapaa-ajalla varmasti muutenkin. Niin arkisista laitteista tässä on kyse, opettaja tuumaa.

Iso haaste opettajille

Mutalan viitosluokkalaiset BYOD-opetuksen tiimellyksessä. (Kuva: Antti Karvonen)

Mutalan viitosluokkalaiset BYOD-opetuksen tiimellyksessä. (Kuva: Antti Karvonen)

Ylöjärven eri kouluissa noin kolme vuotta opettanut Karvonen tunnustaa olevansa itse keskitason teknonörtti. Työ uudenlaisen opetustavan parissa motivoi miestä valtavasti.
– En osaa yhtään ennakoida, miten kokeilussa käy. Tällaista ei ole näin laajamittaisesti kokeiltu tietääkseni vielä missään päin Suomea.
– Kaikki kokemukset BYOD-opetuksesta – olivat ne sitten hyviä tai huonoja – ovat juuri nyt erittäin arvokkaita. Mielestäni yhteiskunnalla ei ole varaa menettää tämän opetustavan suomia mahdollisuuksia, hän täräyttää.
Suurimmaksi BYOD-opetuksen haasteeksi Karvonen näkee tiukassa istuvat kouluopetuksen perinteet. Nyt testattavassa mallissa oppiaineiden väliset rajat kaatuvat, oppilaat saavat uusia mahdollisuuksia vaikuttaa opetukseen – ja opettajat joutuvat opettelemaan kokonaan uuden tavan opettaa.
– Opettajakunnalle tämä on iso haaste. Joillekuille voi olla noloa, että oppilas tuntee tekniset apuvälineet paremmin kuin hän itse, mutta tällaiset tilanteet voivat BYOD-mallissa olla arkipäivää, Karvonen pohtii.

+++++
BYOD-opettaja Antti Karvosen blogin löydät osoitteesta byod-ylojarvi.blogspot.fi.

Mikä ihmeen BYOD?

• Kirjainyhdistelmä BYOD on lyhenne englannin kielen sanoista ”Bring your own device” (suom. ”tuo oma laitteesi”).
• Opetuksessa BYOD tarkoittaa ajattelua, jossa oppilaiden omat tietotekniset laitteet – kuten älypuhelimet, tabletit tai kannettavat tietokoneet – valjastetaan opetuskäyttöön.
• Koulun näkökulmasta BYOD tarjoaa kustannussäästöjä. Kun oppilaiden jo valmiiksi omistama tekniikka otetaan hyötykäyttöön, koulujen ei tarvitse investoida suuria summia omiin päätelaitteisiin.
• Koululaisten kannalta BYOD:n uskotaan olevan askel kohti nykyaikaa. Sujuvaa ja turvallista sukkuloimista tietoyhteiskunnassa ajatellaan olevan helpompi opettaa niillä laitteilla, joita oppilaat muutenkin käyttävät.
• Opettajille BYOD merkitsee uusia haasteita. Laajamittainen tietotekniikan käyttöönotto vaatii suuria pedagogisia uudistuksia. Oppiaineiden välisten rajojen odotetaan hälvenevän.
• Ylöjärvellä BYOD-opetusta kokeillaan alakoulujen viitosluokilla lukuvuonna 2014–2015.

Lähteet: edu.fi, Ylöjärven kaupunki ja Antti Karvonen

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?