Palveluiden välittäjä menettää maineensa, jos se pelaa vain yritysten pussiin

Veljespari valikoi ja vartioi

Nykyihminen valjastaa hakufirmat avukseen hotellia ja ravintolaa valitessaan. Viime vuosina markkinoille on tullut myös remontteja välittäviä yrityksiä. Ylöjärveläisen Finnhuollon yrittäjäkaksikko haluaa myös valvoa välittämiensä palveluiden laatua.
Finnhuollon Arttu (vas.) ja Jyri Käpylä kertovat, että jotkut asiakkast ovat hämmästelleet, miksi Palveluremontit tarjoaa neuvojaan kuluttajalle ilmaiseksi. Maksullisuus toisi tunteen, että asiakas saa rahoilleen vastinetta. Idea kuitenkin on, että tulot tulevat firmoilta ja että kuluttajat saavat ilmaisia neuvoja, jotka eivät sido ostamaan mitään.

Finnhuollon Arttu (vas.) ja Jyri Käpylä kertovat, että jotkut asiakkast ovat hämmästelleet, miksi Palveluremontit tarjoaa neuvojaan kuluttajalle ilmaiseksi. Maksullisuus toisi tunteen, että asiakas saa rahoilleen vastinetta. Idea kuitenkin on, että tulot tulevat firmoilta ja että kuluttajat saavat ilmaisia neuvoja, jotka eivät sido ostamaan mitään.

Sähkömiehenä työskennellessään Arttu Käpylä näki, kuinka rakennustöiden laatu jatkuvasti heikkeni. Sekös sapetti.
– Ajattelin, että kyllä tuohon jokin ratkaisu täytyy olla.
Eräänä päivänä puhelin pirahti, ja langan päässä Käpylän veli Jyri kertoi saaneensa idean. Veljesvaljakko löi yhteen Artun rakennusalan tuntemuksen ja Jyrin markkinointitaustan. Idea jalostui.
Nyt käytäntöön siirtynyt keksintö auttaa rakennusurakkaa suunnittelevia löytämään töille tekijän.

Hakukone suuntaa katseen

Homman juju on, että firmapaljouden keskellä pähkäilevä kuluttaja saa neuvoja urakoitsijan valintaan.
– Selvitämme asiakkaan arvomaailman ja sen, mitä hän haluaa urakoitsijalta. Onko esimerkiksi paikallisuus tärkeää? Arttu Käpylä sanoo.
– Ja kysymme, millainen remontti- tai rakennuskohde on, veli ynnää.
Kaksikon suunnittelema tietokoneohjelma seuloo siihen tallennetusta yritysvirrasta osuvimman ja kustannustehokkaimman vaihtoehdon. Hakutulosten perusteella Käpylät esittelevät vaihtoehtoja asiakkaalle.
– Kerromme firman nimen vasta lopuksi. Ensin selitämme, miksi suosittelemme yritystä, Arttu Käpylä sanoo.
Palvelu on kuluttajalle ilmainen. Maksajia ovat remonttiyritykset.
Yritysten saama näkyvyys on niiden motiivi kaivaa kuvettaan.
–Rakennusalalla on paljon hintojen polkemista. Laatuun satsaavat eivät voi kilpailla muiden yritysten kanssa pelkästään hinnalla. Asiakkaat taas monesti luulevat, että palvelu on kaikilla samanlaista. Eivät he silloin halua maksaa jollekulle enemmän kuin muille, Jyri Käpylä selittää.
Veljesten mukaan laatu kuitenkin kulkee usein käsikkäin hinnan kanssa. Välityspalvelu auttaa siis avaamaan kuluttajien silmiä oikeille kysymyksille ja vaatimuksille.
– Yritykset säästävät markkinointikuluissa. Ne pystyvät myymään entistä laajempia kokonaisratkaisuja, kun saavat asiakkaan tuntemaan yrityksen toimintaa ja siten luottamaan yritykseen, Jyri Käpylä lisää.

Apua kilpailutussuohon

Veljekset ovat havainneet, että seulontapalvelulle on tarvetta.
– Kuulin joskus radiosta, kuinka täti soitti sinne ja kysyi, miksei tällaista palvelua ole, Arttu Käpylä muistelee.
Hänen mukaansa jatkuvat uutiset ja puheet surkeista remonteista sekä alan ongelmista panevat kuluttajat varpailleen.
– Remontit eivät ole halpoja. Ihmiset haluavat löytää tekijän, johon voi luottaa ja jonka kanssa ei tule ongelmia jälkikäteenkään, kun nimi on jo paperissa.
Jyri Käpylä näkee, että nykyihminen kaipaa ulkopuolista seulojaa kiireensä keskellä.
– Myös seulonnan vaikeus ja luottamuspula saavat ihmiset hakemaan apua. Netistä kyllä löytyy tietoa, mutta siihen täytyy suhtautua varautuneesti, kaksikko lisää.
Jatkuva toitotus kilpailutuksen tarpeesta sysää ihmisiä vertaamaan yrityksiä. Moni ei kuitenkaan luota omiin kilpailutustaitoihinsa.
– Ja kilpailutuksen hehkutus on vienyt homman siihen pisteeseen, että ihmiset eivät osaa ajatella enää kuin hintaa, Arttu Käpylä kritisoi viitaten siihen, että lukuun on otettava muitakin seikkoja kuin raha.
Käpylät eivät ole välitysideansa kanssa yksin. Moni muukin firma seuloo palveluita niitä kaipaaville. Yksi perkaa hotelleja, toinen lentoja, kolmas ravintoloita. Käpylät eivät kuitenkaan ole ottaneet näistä mallia, joskin ovat panneet niiden olemassaolon merkille.
Remontinvälitysfirmojakin on vuosien mittaan putkahdellut. Käpylöiden mukaan niitä ei kuitenkaan ole paljon.
– Moni remontinvälitysfirma on kaatunut, kun yrittäjät eivät ole olleet vakuuttuneita palvelusta. Me välittäjät emme voi pyllistää kumpaankaan suuntaan; meidän on oltava kumppani sekä yrittäjälle että kuluttajalle, Jyri Käpylä sanoo.
Veljekset tietävät firmoja, jotka vain buukkaavat remontit, mutta konseptinsa kaltaiseen remontit loppuun asti tarkkailevaan yritysideaan he eivät ole törmänneet muualla.

Firmat tarkassa syynissä

Mutta voiko palvelu olla objektiivista, kun maksavina asiakkaina ovat yritykset? Eikö firmojen välittäminen ole silkkaa mainontaa?
Käpylät vakuuttavat noudattavansa tiukkaa linjaa yritysten kanssa. He selvittävät yrityksen taustat huolellisesti.
– Meillä on erittäin tiukat sopimusehdot, jotka olemme katsoneet asianajajan kanssa.
Veljekset tarkistavat aina faktat. Kotisivuillaan yritykset voivat luvata mitä vain, mutta Käpylät luottavat väitteisiin vasta, kun niiden toteutumisesta on näyttöä.
Jos listalle päässeillä yrityksillä ilmenee ongelmia, Käpylät vaativat korjaamaan ne. Mikäli pulmat jatkuvat, he voivat poistaa hakukoneestaan firman tietoja tai pahimmillaan koko yrityksen. Mitä vähemmän koneessa on yrityksestä tallennettua tietoa, sitä huonommin haku tärppää firmaan.
Käpylät eivät liioin suo yhdellekään yritykselle yksinoikeutta tai muuta etulyöntiasemaa.
– Pyrimme siihen, että rakentamisen joka alalta on tarjolla monta yritystä. Olemme jäävänneet itsemme siten, että emme ole ottaneet listalle edellisiä työnantajiamme, Arttu Käpylä sanoo.
Mutta voivatko välittäjät sanoa omasta yritysasiakkaastaan, ettei se ole kuluttajalle hyvä?
– Ilman muuta, jos se ei sovi asiakkaan tarpeisiin, Jyri Käpylä vakuuttaa.
Kuluttaja voi olla sikäli rauhallisin mielin, että hän ei sitoudu ostamaan mitään. Hän voi jatkaa kilpailutusta itse.
Oman maineensakin vuoksi Käpylöiden on pelattava rehellistä peliä.
– Jos valitsemme huonon yrityksen, se syö meidän imagoamme.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?