Tuttu liikemerkki koristaa taas Ylöjärven katukuvaa

Kaihdinliike palasi kotiin

Elovainiolla liikkuvat pitkäaikaiset ylöjärveläiset ovat saattaneet viime aikoina joutua hieman hieraisemaan silmiään. Yritysalueen uuden hallin katolle on nimittäin ilmestynyt logo, joka näyttää perin tutulta…
– Yrityksemme toimi aikoinaan Teivossa yhteensä viisi vuotta. Vuonna 2008 kuitenkin muutimme Tampereelle, jossa olimme näihin päiviin asti, Sol-Kaihdin Oy:n toimitusjohtaja Pekka Kivilompolo muistelee.
Perinteikäs aurinkosuoja-alan yhtiö päätyi uudelleen Ylöjärvelle pitkälti toimitusjohtajansa myötävaikutuksesta. Kyrönlahtelainen Kivilompolo sai muutolla itselleen aiempaa lyhyemmän työmatkan.
– Samalla parani yhtiön liikenteellinen sijainti, hän lisää hymyillen.
Aurinkoinen kevät merkitsee Pekka Kivilompololle kiireisiä työpäiviä. Sol-Kaihdin Oy:n toimitusjohtajan mukaan auringonsuoja-alan suurin sesonki koittaa perinteisesti juuri ennen kuuminta kesää.

Aurinkoinen kevät merkitsee Pekka Kivilompololle kiireisiä työpäiviä. Sol-Kaihdin Oy:n toimitusjohtajan mukaan auringonsuoja-alan suurin sesonki koittaa perinteisesti juuri ennen kuuminta kesää.

Elovainiontielle virallisesti vuoden alussa muuttaneen Sol-Kaihtimen ohi huristelee joka päivä lähes tuhat autoa. Pekka Kivilompolon mukaan ero entiseen on valtava.
– Tampereen Messukylässä olimme hankalasti yritysalueen uumenissa. Vanhat asiakkaat kyllä löysivät meidät, mutta sattumalta yrityksemme logoa ei nähnyt juuri kukaan, toimitusjohtaja vertaa.
Muuttoa uusiin tiloihin harkittiin pitkään ja hartaasti. Käytännössä kaikki sai alkunsa vuonna 2011, kun Sol-Kaihdin siirtyi kokonaan Pekka Kivilompolon omistukseen. Ylöjärvellä asuva yrittäjä alkoi heti tutkia, voisiko firman siirtää pois Messukylästä.
Vaihtoehtoina olivat lähinnä Lielahti ja Ylöjärvi. Puutarhakaupungin eduksi kilpailun käänsi moni pieni tekijä.
– Täällä on tilaa, parkkipaikkoja ja vahva yrittämisen meininki. Valinta oli lopulta aika helppo, Kivilompolo kertaa.
Viime elokuussa syntyneen muuttopäätöksen jälkeen asiat alkoivat rullata nopeasti eteenpäin. Kaihdinliikkeelle rakennettiin Elovainiolle kokonaan uudet myymälätilat, ja nyt yrityksellä on lääniä kaikkiaan 400 neliömetrin verran.
Ensimmäisiä asiakkaitakin on ehditty jo palvella. Kivilompolon mukaan puutarhakaupunkilaiset ovat ottaneet uusvanhan tulokkaan hyvin vastaan.
– Jotkut vanhemman polven ihmiset ovat jopa kyselleet, olemmeko sama yritys kuin se, joka toimi muinoin Tampereen keskustassa. Olemmehan me, liki 50 vuoden ikään ehtineen yhtiön nykyinen johtaja naurahtaa.

Taantuma ei vaikuta auringonpaisteeseen

Valtakunnallisesti tarkasteltuna Sol-Kaihdin on alallaan keskisuuri tekijä. Monenlaisia auringolta suojaavia tuotteita valmistavan ja kauppaavan yrityksen liikevaihto on vaihdellut miljoonan ja puolen miljoonan euron välillä.
– Taantuma on näkynyt, totta kai. Mutta aurinko paistaa aina, Kivilompolo hymyilee.
– Liikevaihtoomme on vaikuttanut suuresti esimerkiksi isojen rakennusprojektien joutuminen jäihin. Osin siitä syystä olemme siirtäneet katsettamme entistä enemmän kuluttajapuolelle, hän jatkaa.
Sol-Kaihtimen päätuotteita ovat yhtiön nimen mukaisesti erilaiset kaihtimet. Viime vuosina yritys on aivan erityisesti profiloitunut lasitettujen parvekkeiden kaihdinosaajana.
Toimitusjohtajan mukaan kyseessä ei ole sattuma.
– Kun parvekelasit kehitettiin Suomessa 1980-luvulla, syntyi sen oheen kokonaan uusi bisnes. Lasitetut parvekkeet ovat mukavia, mutta esimerkiksi kesällä todella kuumia. Siksi tarvitaan kaihtimia, Kivilompolo selvittää.
Edellä kuvailulla tavalla voi sanoa käyneen myös rivi- ja omakotitalojen terassien suhteen. Yhä useammin lasista valmistetut kodin rentoutumispaikat ovat valoisia ja avaria, mutta joskus niiden verhoaminen on tarpeen.
– Suojan lisäksi tuotteemme tarjoavat yksityisyyttä. Jotkut asiakkaamme puolestaan tarvitsevat verhoja tai kaihtimia valoherkkyytensä vuoksi; esimerkiksi nukkuminen voi olla tuskaa, jos makuuhuonetta ei saa kokonaan pimeäksi, Kivilompolo muistuttaa.

Screenit nousseet muoti-ilmiöksi

Kuten monella muullakin alalla, myös auringonsuojabisneksessä on vuosien mittaan vaihtuvia trendejä. Juuri nyt pinnalla ovat niin sanotut screenit. Nykyaikaiseen sisustukseen sopivat suurikokoiset kaihtimet voidaan asentaa niin ikkunan ulko- kuin sisäpuolellekin.
– Screenit suodattavat valoa, mutta säilyttävät silti näkymän sisältä ulos. Ne ovat kauniita ja säästävät käyttäjänsä sähkökuluissa, kun ilmastointia ei tarvitse pitää koko ajan päällä, Kivilompolo kehuu.
Ulkomailla screenkaihtimet ovat olleet suosittuja jo vuosia, mutta Suomeen villitys on rantautunut toden teolla vasta aivan viime aikoina. Kivilompolon mukaan trendien siirtyminen Pohjolaan ottaa aina aikansa.
– Saksan Stuttgartissa pidetään joka kolmas vuosi auringonsuoja-alan suurmessut, joissa yleensä näkee, missä maailmalla mennään. Suomeen uutuuksia ei kuitenkaan kannata kiirehtiä, koska täällä ne eivät ala heti myydä, toimitusjohtaja kertoo.
Sol-Kaihdin on itse lähtenyt screenbisnekseen mukaan tosi mielellä vasta tänä vuonna. Jatkossa trendikästä tuoteryhmää on tarkoitus markkinoida paljon aiempaa enemmän.
– Näyttää siltä, että screenit haukkaavat jatkossa ison osan perinteisten markiisien markkinoista. Kun yksi uutuus nostaa suosiotaan, vaikuttaa se tietysti myös muiden tuotteiden kysyntään.

Pehmeillä arvoilla kohti kasvua

Tekniikan kehitys näkyy myös kaihdinalalla. – Kodin verhoja voi hallita nykyään älypuhelinsovelluksella. Tämä ominaisuus tuo tuotteeseen hieman lisähintaa, Pekka Kivilompolo kertoo

Tekniikan kehitys näkyy myös kaihdinalalla. – Kodin verhoja voi hallita nykyään älypuhelinsovelluksella. Tämä ominaisuus tuo tuotteeseen hieman lisähintaa, Pekka Kivilompolo kertoo

Vuonna 1978 perustettu Sol-Kaihdin tähyää tulevilta vuosiltaan ennen kaikkea tasaista kasvua. Pekka Kivilompolon alaisuudessa yhtiön vakituisten työntekijöiden määrä on kasvanut neljästä kuuteen, ja sama suuntaus on toiveissa myös jatkossa.
– Mitään kiirettä meillä ei kuitenkaan ole. Tärkeintä on edetä vakaasti ja varmasti, Kivilompolo korostaa.
Kotimaisuuteen, palveluun ja monipuoliseen tuotevalikoimaan luottavassa Sol-Kaihtimessa uskotaan, että mittatilaustyönä tehdyt aurinko- ja näkösuojat tekevät kauppansa aina. Vallitseva taantumakaan ei toimitusjohtajaa pelota.
– Näkisin asian niin, että huonoina aikoina ihmiset eivät välttämättä muuta niin paljon kuin hyvinä aikoina. Siispä koteihin satsataan nyt kenties enemmän kuin aiemmin, myös tällä tavalla, hän sanoo optimistisesti.
Leppoisalla otteella yritystään johtava Kivilompolo ei tavoittele Sol-Kaihtimella itselleen suuria rikkauksia. Vaikka luotto alan tulevaisuuteen on kova, ajavat kyrönlahtelaista eteenpäin varsin pehmeät arvot.
– Minun mielestäni tärkeintä on, että työntekijämme saavat itselleen leivän pöytään. Töihin pitää myös olla mukava tulla joka aamu. Eihän elämässä muuten jaksaisi, hän hymyilee.

Alivuokralaista etsitään

Ylöjärven Elovainiolle taannoin muuttaneella Sol-Kaihdin Oy:llä on nykyään tilaa yli yhtiön oman tarpeen. Toimitusjohtaja Pekka Kivilompolon mukaan firman pieneen nurkkahuoneistoon haetaan parhaillaan vuokralaista.
Noin 50 neliömetrin kokoinen toimistotila sisältää kaksi wc:tä, suihkun, keittiön ja avaran huoneen työskentelylle. Huoneistoon on oma sisäänkäyntinsä ulkoa.
– Ensisijaisena toiveena olisi tietysti yritys, josta voisi olla Sol-Kaihtimelle synergiaetua. Jokin auringonsuoja-alalle läheinen toimija olisi huippujuttu, Kivilompolo miettii.
– Mutta sopii tämä hyvin vaikka tilitoimistollekin, hän jatkaa.
Tarkkaa aikataulua liikehuoneiston täyttämiselle ei Kivilompolon mukaan ole. Sol-Kaihtimen muuttokiireiden vuoksi tiloja ei ole ehditty toistaiseksi liiemmälti markkinoida.
– Vuokralainen otetaan sitten, kun sopiva tulija vain löytyy, Kivilompolo linjaa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?