”Mieskin voi myydä kosmetiikkaa”

Niko Nieminen (vas.), Jyri Linna, Taneli Jaakonsaari sekä Ari-Petteri Tynskä toivovat, että jonain päivänä he voisivat saada elantonsa kosmetiikan maahantuonnista. – Menestyäkseen pitää erottua porukasta, Tynskä kiteyttää.

Niko Nieminen (vas.), Jyri Linna, Taneli Jaakonsaari sekä Ari-Petteri Tynskä toivovat, että jonain päivänä he voisivat saada elantonsa kosmetiikan maahantuonnista. – Menestyäkseen pitää erottua porukasta, Tynskä kiteyttää.

Miltä kuulostaa neljä opiskelijamiestä myymässä luonnonkosmetiikkaa?
No, täysin realistiselta, sillä kaksi ylöjärveläis- ja kaksi tamperelaismiestä kyhäsi pystyyn oman luontaiskosmetiikkaa maahantuovan firman täysin vailla koulutusta osoittaakseen, että miehetkin voivat toimia kosmetiikka-alalla.

Tampereen Ammattikorkeakoulun Proakatemian tiloissa Finlaysonilla koulitaan uusia kykyjä yritysmaailmaan.
Tavanomaisten harjoitusprojektien lisäksi opiskelijat voivat perustaa omia yrityksiään koulutyöstä irrallaan.
Tällä tavalla syntyi Enviro Cosmetics Osuuskunta, kun ylöjärveläiset Niko Nieminen ja Jyri Linna sekä tamperelaiset Ari-Petteri Tynskä ja Taneli Jaakonsaari tarttuivat haasteeseen ja ostivat tämän vuoden alussa ystävältään kosmetiikkayrityksen.
– Olihan se miehelle aika vaikea paikka osoittaa kiinnostuksensa kosmetiikkaa kohtaan. Muutaman viikkon siinä katselimme hiljaa toisiamme silmiin. Kukaan ei kehdannut sanoa mitään, Nieminen heittää.
– Kyllä siinä kaikki komedian ainekset olivat kasassa: neljä miestä ja luonnonkosmetiikka. Itse olen ollut armeijassa 2,5 vuotta töissä. Ei ihan ensimmäisenä ollut mielessä ryhtyä luonnonkosmetiikkaa myymään. Meillä on kuitenkin erittäin hyvä pohja valmiina, Tynskä naurahtaa.
– Neljä miestä myymässä kosmetiikkaa kuulostaa ja varmasti näyttääkin hyvin erikoiselta. Mutta ehkä juuri erilaisuus on meidän valttikorttimme markkinakentällä, jolla pitää erottua joukosta. Aika naisvaltainenhan tämä ala on, hän kiteyttää.
Miehet kiinnostuivat alasta saadessaan tietää, että tavalliset kosmetiikkatuotteet sisältävät paljon myrkkyjä.
– Tämä herätti meidät. Luonnonkosmetiikalla ei vielä ole kovin isoja markkinoita, mutta tämä on niin hyvä juttu, että haluamme viedä tietoa eteenpäin, Jaakonsaari summaa.
– Toisaalta markkinat kasvavat koko ajan, joten tulevaisuuden suhteen olemme toiveikkaita, hän lisää.

Puhtaalta pöydältä
lähdettiin liikkeelle

Kun firma siirtyi nuorukaisten ystävän omistuksesta nuorten miesten haltuun, se koki täysremontin. Uudet yrittäjät joutuivat hetkellisesti palaamaan koulunpenkkiin.
– Aloitimme käytännössä ihan alusta, mutta paiskimme hommia täysillä koko ajan. Edellinen yritys toimi ainoastaan verkkokauppana, minkä halusimme muuttaa siten, että hankimme lisäksi jälleenmyyjiä. Verkkokaupan ulkoasusta alkaen panimme kaiken uusiksi, Ari-Petteri Tynskä kertoo.
– Edellisestä yrityksestä ei ole käytännössä enää mitään jäljellä, Nieminen huomioi.
– Meillä ei vielä tammikuussa ollut käytännössä minkäänlaista kosketusta kosmetiikka-alaan. Ensimmäiset kolme kuukautta opiskelimme ahkerasti, jotta saatoimme aloittaa liiketoiminnan, Jyri Linna kertoo.
– Tämä on siitä hieno homma, että joka päivä oppii taatusti jotakin uutta, Jaakonsaari toteaa.
– Puolessa vuodessa on oppinut hirvittävän paljon, Tynskä sanoo.
Nelikon bisnes on lähtenyt jouhevasti käyntiin.
– Kaikki on mennyt hienosti siihen nähden, että olemme tällainen mikroyritys. Kenttä on kuitenkin valtavan laaja, ja kilpailu on äärimmäisen kovaa, Jaakonsaari kuvailee.
Tällä hetkellä heidän yksinoikeudella maahantuomiaan tuotteita jälleenmyydään jo neljässä liikkeessä ympäri Suomea.
Lisää jälleenmyyntipaikkoja on luvassa.
– Elokuussa varmistuu lisää kohteita, Tynskä on vakuuttunut.
– Nyt on kesäloma-aika parhaimmillaan, joten kun syksy saapuu, saamme varmasti useita uusia jälleenmyyntipisteitä, mikä olisi tietenkin mahtavaa, Nieminen sanoo.
Yrittäjät kertovat markkinointinsa tapahtuvan vielä pääasiassa sosiaalisessa mediassa.
– Se on tärkeä mutta ilmainen kanava vielä tässä vaiheessa, kun markkinointibudjetti on varsin rajallinen. Olemme oikeastaan yllättyneitä, kuinka paljon saamme huomiota. Meille tulee paljon kyselyitä erilaisiin tapahtumiin. Yleensä kyselijät ovat naispuolisia. Näemme tässä kaikessa suuren mahdollisuuden, Tynskä toteaa.
– Emme ole viitsineet lähteä tv-mainontaan. Haluamme olla lähempänä asiakkaita.
Nuoret miehet toivovat, että saisivat jälleenmyyntipisteen myös puutarhakaupunkiin.
– Kyllä se on yksi tämän hetken tärkeimmistä tavoitteista. Keskusteluja on kyllä muutaman parturin kanssa käyty, mutta mitään ei ole vielä sovittu, Tynskä ja Nieminen valottavat suunnitelmiaan.

Luonnollisesta
kosmetiikasta normi

Yrityksen toiminta-ajatuksena on edistää luonnolliseen kosmetiikkaan liittyvää tietoutta.
– Haluamme muokata ihmisten kosmetiikkaan liittyviä käsityksiä. Nyt puhutaan kosmetiikasta ja luonnonkosmetiikasta. Tavoitteenamme on saada luonnonkosmetiikka syrjäyttämään vallalla olevat teollisen kosmetiikan tuotteet siten, että luonnonkosmetiikka on se normi ja sitten on tämä teollinen kosmetiikka, Tynskä maalailee.
Miesten yritys tuo Suomeen kahta eri tuoteperhettä.
– Skin Blossom sekä Evolve ovat tuotteemme, joita tuomme tänne yksinoikeudella, Jaakonsaari sanoo.
– Skin Blossomin brändi on maailmanlaajuisesti tunnettu edullisuudestaan. Tuotteidemme hinta on vain murto-osa kaikkein kalleimmista tuotteista, Jaakonsaari mainitsee.
– Kaikki tuotteet ovat kuitenkin todella laadukkaita, sillä ne ovat tiukasti sertifioituja. Tuotteet ovat luonnonmukaisia, ja niissä on pyritty käyttämään mahdollisimman paljon luomutuotettuja raaka-aineita, hän lisää.
Tavaravarastoaan yritys pitää toistaiseksi koulunsa tiloissa Tampereen keskustassa, mutta tulevaisuudessa liiketoiminnan laajetessa yritys tarvitsee ajanmukaiset tilat.
– Todennäköisesti tulevat tilamme sijoitetaan Ylöjärvelle. Meillä on tiedossa siellä muutama potentiaalinen varastohalli.
– Olisihan siellä Pilkingtonin tehdaskin vapaana, Niko Nieminen vitsailee.

Päätökset oman
porukan kesken

Niko Niemisen mukaan yritys muutetaan tulevaisuudessa osakeyhtiöksi.
Hän katsoo hyväksi, että yritystä johtaa tällä hetkellä nelihenkinen kaveriporukka.
– Tämä on hyvä, sillä kouluprojekteissa yritystä johtaa aina liki parikymmenhenkinen tiimi, jolloin päätöksenteko on todella vaikeaa, koska isossa porukassa on aina joku, joka on eri mieltä. Näin pienellä porukalla dynamiikka pelaa vielä, kun useimmiten olemme asioista samaa mieltäkin, hän kertoo.
– On jännää, kun äijäporukkana voimme innostua kosmetiikasta näin paljon. Tästä on tullut meidän kaikkien todellinen intohimo. Oma kiinnostus ja innostus kasvaa alaa kohtaan koko ajan, Taneli Jaakonsaari kuvailee.
Tulevaisuudessa yrityksen keskeisin tavoite on kasvaa.
– Näemme Venäjän sekä Pohjoismaat mahdollisuutena, mutta taloudellinen tilanteemme ei vielä anna siihen tarttumiseen mahdollisuuksia, Tynskä kertoo innokkaana.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?